شناسهٔ خبر: 67675682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۵ تیر

آغاز به کار اولین شرکت ایرانی-ایتالیایی طراحی خودرو

اقتصادنیوز:‌ در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 تیر 1354؛ گرانفروشان مصالح ساختمانی دستگیر و تبعید می‌شوند

در پی توصیه کمیته وزیران مامور مبارزه با گرانفروشی، رئیس اتاق اصناف پایتخت اعلام کرد با کسبه گرانفروش سخت رفتاری خواهد شد و کسانی که مصالح ساختمانی را احتکار کنند گران بفروشند و یا برای افزایش قیمت زمینه سازند، دستگیر و بلافاصله از تهران تبعید می‌شوند.

در پی آغاز مبارزه با گرانف‌فروشی نمایندگان اصناف تهران اعلام کرد تصمیمات حادی را در جهت مهار کردن گرانفروشان به مرحله اجرا می‌گذارد.

اتاق به اعضای شبکه نظارت خود اخطار کرد کار مبارزه با گرانفروشان را سخت بگیرند و شب و روز به شکار کسبه گران‌فروش بپردازند. آنها به محض دریافت شکایت از مردم تکلیف گرانفروش را تعیین کند.

اعضای شبکه نظارت با در اختیار گرفتن 50 اتومبیل در 30 گروه ضربتی سرزده به اغذیه‌فروش‌ها، رستوران‌ها، کاباره‌ها، چلوکبابی‌ها، پارچه‌فروشی‌ها، لباس‌فروش‌ها، کوره‌ها، فروشگاه‌های مصالح ساختمانی می‌روند تا نرخ‌ها را کنترل کنند.

25 تیر 1374؛ اعلام سیاست‌های جدید وزارت صنایع برای توسعه صنعت خودرو

سیاست‌های جدید وزارت صنایع برای بهسنه‌سازی و ساخت قطعات خودرو افزایش تولید و صادرات خودرو از سوی وزارت صنایع اعلام شد.

مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع توسعه صنعت خودرو را مکمل توسعه سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنایع و تجارت عنوان کرد و گفت: سهم ارزش افزوده صنعت خودرو 3 درصد کل صنعت و 2 دهم درصد از تولید ناخالص ملی است که باید افزایش پیدا کند.

به گفته وی، برای ایجاد کارخانه‌های ساخت خودرو اجازه داده نمی‌شود مگر آنکه 50 درصد قطعات آن ساخت داخل باشد.

25 تیر 1384؛ آزاد شدن 22 میلیارد دلار منابع بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آزادسازی اموال بلوکه شده بانک مرکزی گفت: 5 یا 6 ماه زمان نیاز است تا بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز را اجام دهد.

ولی‌الله سیف با بیان اینکه 22 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات بلوکه شده و 6 میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت در هند بلوکه شده است، گفت: با توافق هسته‌ای این منابع آزاد خواهد شد.

سیف با بیان اینکه ظرف 4 تا 5 ماه آینده ارتباط کارگزاری بانکی با بانک‌های جهانی فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: سوئیفت می‌تواند از هم‌اکنون عملیات خود را آغاز کند.

آغاز به کار اولین شرکت ایرانی – ایتالیایی طراحی خودرو

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از آغاز به کار اولین شرکت طراحی خودروی ایران با مشارکت یک شرکت طراحی ایتالیایی خبر داد.

ساسان قربانی اظهار کرد: از ابتدای شکل‌گیری صنعت خودرو در ایران تاکنون مهم‌ترین ضعف و حلقه مفقوده این صنعت، نداشتن توان طراحی خودرو در داخل کشور بوده است.

وی با بیان اینکه کار طراحی خودروهای داخلی تولیدشده در کشور در دو دهه گذشته بیشتر در خارج از کشور انجام شده و انتقال دانش طراحی به خوبی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اولین شرکت طراحی پلت‌فرم خودرو ایران با مشارکت شرکت طراحی خودروی ایتالیایی تشکیل شده که مهم‌ترین وظیفه آن انتقال دانش فنی به داخل است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: خودروی تولید شده از سوی این شرکت طراحی 100 درصد ایرانی و ملی بوده و با توجه به انتقال دانش فنی از سوی شرکت ایتالیایی براساس فناوری روز صنعت خودروی جهان طراحی و تولید شده و امکان صادرات به تمام بازارهای جهان به ویژه اروپا را خواهد داشت.

 

نظر شما