شناسهٔ خبر: 67675229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) 6 بازیگر و بدلکار درخشان که نقش مکس دیوانه را بازی کردند (تصاویر) 6 بازیگر و بدلکار درخشان که نقش مکس دیوانه را بازی کردند

مکس دیوانه به عنوان یک فرنچایز به شدت مهم و تاثیرگذار در ژانر پساآخرالزمانی شناخته می‌شود. این مجموعه بر روی چندین اثر مهم بعد از خودش تاثیر گذاشته است؛ از فیلم‌هایی مانند ترمیناتور Terminator تا بازی‌های ویدیویی و سریال‌هایی مانند فال‌آوت (Fallout). بخش زیادی از الهام‌بخش بودن این فرنچایز به خاطر

صاحب‌خبر -

مکس دیوانه به عنوان یک فرنچایز به شدت مهم و تاثیرگذار در ژانر پساآخرالزمانی شناخته می‌شود. این مجموعه بر روی چندین اثر مهم بعد از خودش تاثیر گذاشته است؛ از فیلم‌هایی مانند ترمیناتور Terminator تا بازی‌های ویدیویی و سریال‌هایی مانند فال‌آوت (Fallout).

بخش زیادی از الهام‌بخش بودن این فرنچایز به خاطر بیابان منحصربه‌فرد در مکس دیوانه و همچنین به خاطر شخصیت اصلی آن است. مجموعه فیلم‌های مکس دیوانه عمدتا روی شخصیت اصلی یعنی مکس روکاتانسکی تمرکز دارد که بازیگران زیادی نقش او را بازی کرده‌اند. 

با وجود اینکه مکس یک شخصیت محوری در این فرنچایز است، اما در طول خط زمانی مجموعه ثابت نبوده است. بعد از 44 سال و پنج فیلم، منطقی است که شخصیت مکس دیوانه  تکامل پیدا کند و در نهایت بازیگران دیگری این نقش را برعهده بگیرند.

در حالی که یک تغییر بسیار قابل توجه در بازیگر اصلی نقش مکس وجود داشت، در واقع در طول تاریخ این فرنچایز، هفت بازیگر مختلف نقش او را بازی کرده‌اند. تمام آن‌ها ویژگی‌های ارزشمندی را به شخصیت مکس و کل فرنچایز بخشیدند و همگی تاثیر بسزایی در تبدیل آن به یک مجموعه نمادین داشتند.

6. مل گیبسون

73

مل گیبسون اولین بازیگری بود که نقش مکس روکاتانسکی را بازی کرد و در بیشتر فیلم‌های این فرنچایز حضور داشت. گیبسون از همان ابتدا به عنوان نمادی از این فرنچایز شناخته شد، زیرا در فیلم‌های مکس دیوانه محصول سال ۱۹۷۹، مکس دیوانه 2: جنگجوی جاده (Mad Max 2: The Road Warrior) محصول سال ۱۹۸۱ و مکس دیوانه: در آن سوی تاندردوم (Mad Max Beyond Thunderdome) محصول سال ۱۹۸۵ نقش‌آفرینی کرد.

فرنچایز مکس دیوانه مدیون مل گیبسون است، چرا که او تنها چهره‌ی این شخصیت و کل مجموعه بود، اما از طرفی گیبسون هم مدیون این مجموعه است. مکس دیوانه نقش و بستر مناسبی برای نشان دادن استعداد درخشان گیبسون به عنوان یک بازیگر بود و به نوعی باعث پیشرفت حرفه‌ای او شد.

گیبسون از زمان اولین حضورش در مکس دیوانه حرفه بازیگری پرثمری را پشت سر گذاشته است. او در کنار بسیاری دیگر، در چندین فیلم اکشن مهم مانند مجموعه اسلحه مرگبار (Lethal Weapon) و شجاع‌دل (Braveheart) بازی کرده است. اخیرا گیبسون بیشتر به عنوان کارگردان پشت دوربین می‌ایستد.

او فیلم‌هایی مانند ستیغ هک‌سا (Hacksaw Ridge) و مصائب مسیح (The Passion of the Christ) را کارگردانی کرده است. تاثیر عظیم مکس دیوانه بر کل حرفه او غیرقابل انکار است و اینکه آیا او بدون این فیلم به چنین کارنامه سینمایی چشمگیری دست می‌یافت یا خیر، محل بحث است.

5. گرنت پیج

74

در حالی که مل گیبسون شاید نماد مکس دیوانه باشد، اما او تنها کسی نبود که نقش مکس روکاتانسکی را بازی کرد. در بیشتر فیلم‌های مکس دیوانه گیبسون در واقع راننده خودروی مکس نبود، بلکه بدلکار او، گرنت پیج به جای او رانندگی می‌کرد.

پیج به طور انحصاری به عنوان بدلکار رانندگی برای مکس کار نمی‌کرد، اما در چندین صحنه تعقیب و گریز فیلم مکس دیوانه و به عنوان هماهنگ‌کننده بدلکاری فیلم مکس دیوانه: در آن سوی تاندردوم حضور داشت. طبق گفته‌ی بایگانی ملی فیلم و صدای استرالیا، پیج در مسیر رفتن به صحنه فیلمبرداری مکس دیوانه پایش شکست، اما با این وجود باز هم صحنه‌های بدلکاری خود را انجام داد.

گرنت پیج یکی از پرکارترین بدلکاران استرالیا بود و مکس دیوانه تنها یکی از فیلم‌هایی بود که او برایش بدلکاری کرد. پیج در طول دوران حرفه‌ای خود، تا زمان مرگش در سال ۲۰۲۴، در تیم‌های بدلکاری ۱۱١ فیلم مختلف کار کرد.

شاید بهترین نمونه از فداکاری او در هنر بدلکاری به فیلم مد داگ مورگان (Mad Dog Morgan) بازگردد، جایی که پیج در حالی که آتش گرفته بود، به صورت وارونه از صخره‌ای به ارتفاع ۲۵ متر به پایین پرید. جالب اینجاست که آخرین کار او در واقع برای فرنچایز مکس دیوانه بود، زیرا او به عنوان هماهنگ‌کننده بدلکاری در فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه (Furiosa: A Mad Max Saga) شرکت کرد.

4. گای نوریس

75

فرنچایز مکس دیوانه سابقه‌ای طولانی در اجرای صحنه‌های بدلکاری عملی و خیره‌کننده دارد و این رویه در مکس دیوانه 2: جنگجوی جاده نیز ادامه یافت. گای نوریس به دلیل بودجه کم فیلم، هم به عنوان هماهنگ‌کننده بدلکاری مکس دیوانه 2 و هم شخصا به عنوان بدلکار در این پروژه حضور داشت.

نوریس چندین نقش بدلکاری را در این فیلم بر عهده گرفت، از جمله بدلکار رانندگی مکس و اساسا هر شخصیتی که روی تانکر می‌پرید. او لباس‌هایش را عوض می‌کرد و دوباره بدلکاری را انجام می‌داد. یکی از بدلکاری‌های او که منجر به شکستن پایش و ناتمام ماندن کارش در فیلم شد، صحنه‌ای بود که او مجبور شد یک موتورسیکلت را به یک ماشین پارک شده بکوبد.

از زمان فیلم مکس دیوانه ۲، نوریس به انجام و کارگردانی صحنه‌های بدلکاری با موفقیت ادامه داد. او برای فیلم‌هایی مانند بازگشت سوپرمن (Superman Returns) بدلکاری کرد و همچنین به عنوان هماهنگ‌کننده بدلکاری در چندین فیلم از جمله جوخه انتحار (The Suicide Squad) و مولن روژ! (Moulin Rouge!) شرکت داشت.

نوریس، درست مانند گرنت پیج، حتی پس از اینکه دیگر نقش مکس را بازی نمی‌کرد، همچنان تاثیر خود را بر فرنچایز مکس دیوانه حفظ کرد. او به عنوان سرپرست هماهنگ‌کننده بدلکاری برای فیلم مکس دیوانه: جاده خشم و به عنوان طراح صحنه‌های اکشن برای فیلم فیورسا: حماسه مکس دیوانه در این پروژه‌ها حضور داشت.

3. تام هاردی

76

در حالی که پیج و نوریس تاثیر زیادی بر شخصیت مکس راکاتانسکی داشتند، چهره واقعی این کاراکتر تا زمانی که تام هاردی در سال ۲۰۱۵ در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم نقش او را برعهده بگیرد تغییر چندانی نداشت. فیلم جاده خشم به عنوان یک ریبوت متفاوت در این فرنچایز، توضیحی در مورد تفاوت ظاهری مکس با گیبسون ارائه نمی‌دهد، با این حال ثابت می‌کند که هاردی و گیبسون نقش یک مکس مشابه را بازی کرده‌اند.

با این وجود در نحوه به تصویر کشیدن مکس راکاتانسکی توسط هاردی، تفاوت‌های کلیدی وجود داشت. مکس همیشه عصبانی بود، اما نسخه هاردی مدت‌ها در بیابان سرگردان بود و این در رفتار و حالات چهره‌اش بیشتر مشهود بود.

یک تفاوت دیگر بین هاردی و گیبسون تاثیر فرنچایز مکس دیوانه بر حرفه آن‌هاست. در حالی که بدون شک جاده خشم فیلمی تاثیرگذار بود، اما اولین فیلم مهم هاردی محسوب نمی‌شود. هاردی بعد از فیلم تلقین (Inception) در سال ۲۰۱۰ در سریال‌های مهمی مانند پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و فیلم‌هایی مانند شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) بازی کرد.

با این حال به احتمال زیاد جاده خشم تاثیرات مثبتی بر حرفه او داشت، زیرا هاردی پس از آن در چندین فیلم پرفروش مانند دانکرک (Dunkirk) و مجموعه فیلم‌های ونوم (Venom) به ایفای نقش پرداخت. همچنین قرار است هاردی در فیلم مکس دیوانه: بیابان (Mad Max: The Wasteland) دوباره نقش مکس را بازی کند.

2. جیکوب تاموری

77

شاید فیلم جاده خشم مکس متفاوتی را نشان داده باشد، اما سنت فرنچایز را در استفاده از جلوه‌های ویژه و بدلکاران حفظ کرد. این شامل بدلکار تام هاردی، جیکوب تاموری می‌شود که کارهای زیادی در جاده خشم انجام داد. تاموری به عنوان بدلکار هاردی، نقش مکس را در چندین صحنه خطرناک فیلم بازی کرد. او در جاده خشم آنقدر چشمگیر بود که نامزد جایزه بهترین بدلکار جهان شد و جایزه بهترین اجرای اکشن توسط گروه بدلکاران در یک فیلم سینمایی را از انجمن بازیگران سینما بدست آورد.

تاموری و هاردی هم قبل از مکس دیوانه: جاده خشم و هم بعد از آن با هم کارهای زیادی انجام دادند. آن‌ها هر دو در فیلم‌های افسانه (Legend)، از گور برخاسته (The Revenant) و ونوم ظاهر شدند. تاموری همچنین بدون هاردی برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده است.

او بدلکاری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings)، آواتار (Avatar) و مگ (The Meg) و چند فیلم دیگر را برعهده داشته است. او همچنین هماهنگی بدلکاری سریال‌های لایو اکشن کابوی بیباپ (Cowboy Bebop) و پرچم ما یعنی مرگ (Our Flag Means Death) را بر عهده داشت. تاموری حتی فرصتی برای نشان دادن چهره‌اش در فرنچایز

1. برن فاستر و کیم بردلی

mad-max-rockatansky-actors

آخرین بازیگران نقش مکس دیوانه که قصد داریم معرفیشان کنیم در هیچ کدام از فیلم‌های فرنچایز یا در هیچ لایو اکشنی ظاهر نشدند. برن فاستر در کنار کیم بردلی، بازیگران ضبط حرکتی هستند که صدای مکس را در بازی ویدیویی مکس دیوانه در سال ۲۰۱۵ برعهده داشتند.

این بازی به طور مستقیم به کل مجموعه «مکس دیوانه» مرتبط نیست، بنابراین به تصویر کشیدن شخصیت توسط فاستر و بردلی در بازی خلاصه می‌شود. با این حال، این بازی شباهت‌های متعددی با فیلم جاده خشم دارد، مانند حضور پسران جنگی و ظاهر کلی وسایل نقلیه و خود بیابان.

علی‌رغم اینکه فاستر و بردلی تنها با بازی‌های ویدیویی وارد فرنچایز مکس دیوانه شدند، هر دوی آن‌ها نقش‌های سینمایی متعددی هم داشته‌اند. فاستر در سریال‌های تلویزیونی مانند آخرین کشتی (The Last Ship) در نقش ولف تیلور و همچنین در فیلم‌هایی مانند اینفینی (Infini) بازی کرد.

بردلی برای بازی‌های دیگری مانند بتلفیلد: جوخه بی‌انظباط 2 (Battlefield: Bad Company 2) ضبط حرکت کرده است. او همچنین نقش کوچکی در فیلم جاده تنهایی (The Lone Road) داشت. شاید این دو، بازیگران برجسته‌ای نباشند که نقش مکس دیوانه را به تصویر کشیده‌اند، اما هر دو به ماندگاری این میراث کمک کرده‌اند.

منبع: مایکت

منبع: faradeed-197291

نظر شما