شناسهٔ خبر: 67674015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

تانک چین برای استخراج مواد معدنی زیر دریا تانک چین برای استخراج مواد معدنی زیر دریا

چین یک تانک غواص ساخته است که قادر است در عمق ۴ هزار متری زیر آب بیش از ۲۰۰ کیلوگرم مواد معدنی را استخراج کند. چین گام مهمی در رقابت جهانی برای استحراج منابع معدنی در اعماق دریا برداشته است. خودروی استخراج بومی این کشور موسوم به کایتو ۲(Kaituo 2) در حال حاضر مجموعه‌ای از آزمایشات دریایی را با

صاحب‌خبر -

چین یک تانک غواص ساخته است که قادر است در عمق ۴ هزار متری زیر آب بیش از ۲۰۰ کیلوگرم مواد معدنی را استخراج کند.

چین گام مهمی در رقابت جهانی برای استحراج منابع معدنی در اعماق دریا برداشته است.

خودروی استخراج بومی این کشور موسوم به کایتو ۲(Kaituo 2) در حال حاضر مجموعه‌ای از آزمایشات دریایی را با موفقیت به پایان رسانده است.

«کایتو ۲» با طراحی تانک‌مانند با چهار زنجیر و یک مته در جلو، به شکل مستقل در زمین‌های ناهموار زیر آب حرکت می‌کند تا مواد معدنی ارزشمند را استخراج و جمع‌آوری کند.

این وسیله نقلیه پیشرفته که توسط مهندسان و پژوهشگران دانشگاه شانگهای جیائو تونگ(SJTU) توسعه یافته است، تحت آزمایش‌های دقیق قرار گرفته است.

این نمونه اولیه جدید که برای کاوش در کف اقیانوس ساخته شده است و هدف آن دسترسی به مواد معدنی ارزشمند در اعماق زیر آب است، رکورد جدیدی را در عمق اقیانوس آرام غربی به ثبت رسانده است.

«کایتو ۲» تحت رهبری یانگ جیانمین رئیس این پروژه، نشان دهنده گام بزرگی در حل مشکلات فنی سخت در استخراج معادن در اعماق دریاست.

قابلیت‌های فنی «کایتو ۲» در اعماق دریا

به گفته شهرداری شانگهای، «کایتو ۲» آزمایش‌های سختی را پشت سر گذاشته که شامل ۵ شیرجه موفقیت آمیز است.

«کایتو ۲»در عمیق‌ترین شیرجه خود موفق به رکوردشکنی در غرب اقیانوس آرام شد.

«کایتو ۲» در این شیرجه به عمق چشمگیر ۴۱۰۲ متر رسید و رکورد ملی جدیدی را ثبت کرد.

گفتنی است که «کایتو ۲» برای رفتن به عمق ۶۰۰۰ متری زیر آب ساخته شده است. این بدان معناست که می‌تواند بخش‌های بزرگی از کف اقیانوس‌ها مانند دریای جنوبی چین را کاوش کند، جایی که اعماق آن از ۱۲۱۲ تا ۵۵۵۹ متر است. این امر فرصت‌های جدیدی را برای یافتن مواد معدنی فراهم می‌کند.

یانگ جیانمین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت دانشگاه منتشر شد، بر چالش‌ها و قابلیت‌های پیچیده «کایتو ۲» تاکید کرد.

بر اساس گزارش رسانه محلی ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP)، یانگ گفت: این وسیله نقلیه نه تنها می‌تواند آزادانه در زمین‌های ناهموار زیر آب و شرایط پیچیده دریا حرکت کند، بلکه می‌تواند به طور موثر منابع را استخراج و جمع آوری کند و آنها را به طور مؤثر بازیابی کند.

وی به سه چالش فنی عمده که از لحاظ تاریخی مانع استخراج معادن در اعماق دریا در سطح جهان شده است، اشاره کرد و از آنها به عنوان دشواری پیمایش در زمین‌های پیچیده بستر دریا، استخراج انواع مواد معدنی به طور موثر و مدیریت ایمن تجهیزات سنگین در شرایط ناآرام دریا اشاره کرد.

ویژگی‌های طراحی و عملیاتی

«کایتو ۲» که شبیه به یک مخزن با طراحی قوی است، دارای چهار زنجیر چرخ و یک مته در جلو است که شامل یک سیستم جمع آوری پیچیده و ذخیره سنگ معدن در وسط است که توسط یک کابل به سطح آب متصل می‌شود.

این وسیله نقلیه با ۶ متر طول،۳ متر عرض و ۲.۵ متر ارتفاع، تقریباً ۱۴ تن وزن دارد.

همانطور که در گزارش سازندگان این وسیله نقلیه توضیح داده شده است، «کایتو ۲» پس از استقرار در کف اقیانوس به شکل خودران و مستقل عمل می‌کند و مسیرهای خود را بدون دخالت انسان در بستر دریا انتخاب می‌کند.

«کایتو ۲» در طول آزمایش‌های گسترده با موفقیت در زمین‌های شیب‌دار زیر آب و سطوح چالش‌برانگیز پیمایش کرد و توانایی خود را در جمع‌آوری مواد معدنی مختلف بستر دریا نشان داد.

این خودرو توانایی خود را با جمع آوری بیش از ۲۰۰ کیلوگرم مواد معدنی حاوی مس، کبالت، نیکل و منگنز نشان داد. این مواد معدنی برای مصارف مختلف مانند بهبود فناوری دفاعی و پزشکی مهم هستند.

زمینه جهانی و نگرانی‌های زیست محیطی

در حالی که استخراج معادن از بستر دریا در مقیاس تجاری چشم اندازی در آینده است، علاقه جهانی به مواد معدنی در اعماق دریا در حال تشدید است. کشورهایی مانند ژاپن، بلژیک، کانادا و نروژ به طور فعال و به شکل قابل توجهی در حال کاوش و آزمایش فناوری‌های استخراج معدن در اعماق دریا در حوزه قضایی ملی خود هستند.

با این حال، اثرات زیست محیطی احتمالی استخراج معادن در اعماق دریا، بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است.

سازمان «صلح سبز» در گزارش اخیر خود چندین خطر زیست محیطی مرتبط با استخراج معادن در اعماق دریا را برجسته کرده است. این خطرات شامل آلودگی شیمیایی است که می‌تواند به اکوسیستم‌های اعماق دریا آسیب برساند و همچنین ایجاد زباله‌هایی که می تواند حیات دریایی و پویایی آن اکوسیستم را مختل کند.

علاوه بر این، سر و صدا، ارتعاشات و نور ساطع شده در طول عملیات معدن‌کاوی می‌تواند بر پستانداران دریایی و سایر گونه‌ها تأثیر منفی بگذارد و بر رفتارها و الگوهای ارتباطی آنها نیز تأثیرگذار باشد.

منبع: ایسنا

منبع: faradeed-197255

نظر شما