شناسهٔ خبر: 67673434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

«اقتصادنیوز» بررسی کرد

ترور ترامپ؛ زخم کهنه 33 ترور در جهان باز شد/ رهبری که 638 بار ترور شد+ عکس

اقتصادنیوز: دونالد ترامپ تنها چهره مشهور سیاسی جهان نبود که از یک سوء قصد جان به در برد. ماندن بر مهمترین کرسی‌های قدرت در کشورهای جهان گاه به قیمت جان صاحبان قدرت تمام شده و گاه تیرها به هدف نخورده است. «اقتصادنیوز» در این گزارش به تاریخچه مهمترین ترورهای ایران و جهان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه امروز یکشنبه در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر در ایالت پنسیلوانیا از یک سوء قصد جان سالم به در برد. هنگامی که ترامپ مقابل جمعی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد، چندین گلوله شلیک شد. یک گلوله به گوش راست این سرمایه‌دار آمریکایی اصابت کرد و او به سرعت به یک مرکز پزشکی در همان نزدیکی منتقل شد. ترامپ بعدا در بیانیه‌ای توضیح داد که حالش «خوب» است.

سوءقصد به جان روسای جمهور دنیا

اقتصادنیوز در این گزارش به واکاوی سوءقصدهایی می پردازد که برخی مقامات و شخصیت های دنیا و ایران را در طول سال ها نشانه گرفت؛ برخی از این گلوله‌ها به هدف خورد اما در برخی ترورهای دیگری هم روی داد که در آن فقط ضارب کشته شد و به فرد موردنظر آسیبی وارد نشد اما اطرافیان هدف، آسیب دیدند یا کشته شدند. در تاریخ آمریکا روسای جمهور ایالات متحده مورد سوء قصد قرار گرفتند که در ادامه به مهمترین موارد اشاره می‌شود.

اندرو جکسون

اندرو جکسون، اولین نفری بود که در دوران قبل از جنگ داخلی آمریکا هنگام شرکت در مراسم تشییع جنازه در کاپیتول هدف شلیک گلوله قرار گرفت. عامل تیراندازی دوبار به او شلیک کرد اما اسلحه گیر کرد. این اتفاق در اوایل قرن نوزدهم میلادی در روز سی‌ام ژانویه ۱۸۳۵ رخ داد.

1847077_732

تئودور روزولت

نفر بعدی، تئودور روزولت بود که در آن زمان درگیر مبارزات انتخاباتی برای راهیابی به کاخ سفید بود و هدف گلوله جان شرانک قرار گرفت. جان‌ شرانک‌ از مخالفان‌ رئیس جمهور امریکا بود که قصد داشت با شلیک گلوله رئیس جمهور 58 ساله را از پای درآورد اما روزولت با خوش شانسی جان سالم به در برد.

Untitled

آبراهام لینکلن

به گزارش اقتصادنیوز، آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده بود که روز چهاردهم آوریل 1865 و در یک تئاتر ترور شد. جان ویلکس بوث، قاتل لینکلن یک هنرپیشه سرشناس بود. 

Untitled

جیمز گارفیلد

جیمز گارفیلد رئیس جمهور آمریکا در تاریخ دوم ژوئیه سال ۱۸۸۱ در ایستگاه راه آهن واشنگتن هدف گلوله چارلز گیتو قرار گرفت و چندی پس از آن جان باخت. 

Untitled

ویلیام مک کینلی

ویلیام مک کینلی دیگر رئیس جمهور آمریکا در ششم سپتامبر ۱۹۰۱ در حالی که در نمایشگاه پان-امریکن با شخصیت‌هایی دیدار می‌کرد، هدف چندین گلوله لئون چولگوش، یک آنارشیست آمریکایی قرار گرفت و زخمی شد. وی چندین روز پس از این جراحات جان باخت. 

Untitled

فرانکلین دی. روزولت

پانزده فوریه سال 1933 یعنی یک ماه قبل از آنکه فرانکلین روزولت به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده و قرار بود کاخ سفید را تحویل بگیرد، حین سخنرانی در میامی فلوریدا توسط ژوزپه زانگارا مورد هدف شلیک پنج گلوله قرار گرفت. یکی از گلوله ها به شهردار شیکاگو اصابت کرد و او را کشت اما در این تیراندازی به روزولت آسیبی وارد نشد.
 
Untitled

هری ترومن

به گزارش اقتصادنیوز، هری ترومن دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست که پس از مرگ روزولت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و در سال ۱۹۵۰ توسط ملی گرایان پورتوریکویی در مقابل کاخ سفید هدف تیراندازی قرار گرفت.
Untitled

جرالد فورد

به گزارش اقتصادنیوز، جرالد فورد از جمله روسای جمهور آمریکا بود که سال ۱۹۷۵ با دو سوء قصد متوالی روبرو شد.

Untitled

رونالد ویلسن ریگان

به گزارش اقتصادنیوز، رونالد ریگان چهلمین رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۸۱ پس از سخنرانی در خارج از هتل هیلتون در واشنگتن دی سی هدف گلوله قرار گرفت. 

Photograph_of_chaos_outside_the_Washington_Hilton_Hotel_after_the_assassination_attempt_on_President_Reagan_(white_border_removed)

باراک اوباما

به گزارش اقتصادنیوز، باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور رنگین پوست آمریکا بود که در سال ۲۰۱۱ توسط یک مرد از آیداهو مورد سوءقصد قرار گرفت.

1847081_636

جورج والاس

جورج والاس، فرماندار جدایی‌طلب آلاباما بود که برای سومین بار در سال ۱۹۷۲ کاندیدای ریاست جمهوری شد و پس از یک رویداد تبلیغاتی در خارج از واشنگتن دی سی هدف تیراندازی قرار گرفت. تیراندازی باعث فلج شدن او از کمر به پایین شد.
Untitled
 

ترور دیگر مقامات سیاسی دنیا

به گزارش اقتصادنیوز، به جز آمریکا مقامات دیگر کشورهای دنیا نیز مورد سوءقصد قرار گرفته بودند که اقتصادنیوز کوشیده در این گزارش به برخی موارد اشاره کند.

نیکلاس مادورو؛ رئیس جمهور ونزوئلا

سخنرانی نیکلاس مادورو در روز 14 مردادماه 1397 در جمع نیروهای مسلح ونزوئلا با رخ دادن یک انفجار متوقف شد. یک پهباد حامل مواد منفجره بر فراز محل برگزاری مراسم قصد ترور رئیس جمهور این کشور را داشت.
 
2853150
 

فیدل کاسترو؛ رهبر کوبا

فیدل کاسترو رهبر کوبا را رکورددار رهبرانی در دنیا می‌دانند که از سوءقصد و ترورهای متوالی جان سالم به در برد؛ تا جایی که طبق آمار و ارقام، رهبر انقلاب کوبا در دوران زندگی‌اش از چیزی حدود ۶۳۸ ترور جان سالم به در برد. در سو قصدهایی که علیه او صورت می‌گرفت از روش‌های متعددی استفاده می‌شد که در این میان عملیات مانگوس معروفترین آنهاست در این عملیات سازمان سیا ساز و کاری ترتیب داده بود تا در سیگارهای برگ فیدل کاسترو مواد منفجره جاسازی کنند.
2853364
 

سید حسن نصرالله؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان 

یکی دیگر از رهبران مشهور سیاسی که طی دوران فعالیتش تا به الان مورد سو قصدهای مختلف قرار گرفت کسی نیست جز «سید حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان.

2296035

 

ترور بانوی آهنی

بر اساس مطلبی که مهر منتشر کرد، یکی از ترورهای معمایی و بحث برانگیز قران بیستم،  بمب‌گذاری سال ۱۹۸۴ در هتل برایتون بود که هدف این ترور کشتن «مارگارت تاچر» و کابینه او در زمان برگزاری کنفرانس «حزب محافظه کار» بود. اما نکته این ترور ناموفق این بود که بانوی آهنی از آن جان سالم به در برد ولی تعدادی از نمایندگان حاضر در آن مجلس کشته شدند، مثل  همسر مارگارت تاچر که در این حادثه زخمی شد.

Untitled

ترور هیتلر 

عملیات والکوره، مهم‌ترین سوء قصدی بود که نسبت به جان هیتلر رهبر آلمان نازی در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴ میلادی صورت گرفت. این سوءقصد در مقر هیتلر به نام آشیانه گرگ و توسط تعدادی از افسران و ژنرال‌های عالی‌رتبهٔ آلمان نازی صورت گرفت.

Untitled

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس

داستان سوءقصد به خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ میلادی اما از آنهایی است که رسوایی زیادی برای اسرائیل به همراه داشت.

یاتوم، رئیس موساد در کتاب خود با نام شریک راز درباره این عملیات تروریستی که توسط ماموران موساد انجام شده می‌نویسد: «عملیات ترور مشعل با اسپری مسموم‌کننده در اردن انجام شد، اما یک اشتباه سبب شد مشعل از این حادثه جان سالم بدر ببرد. خودروی ماموران موساد به اشتباه بار دیگر به خیابان محل ترور بازگشت. این بار یکی از افراد حماس خودرو را شناخت و شروع به تعقیب آن نمود. در جریان این تعقیب و گریز، دو تن از ماموران موساد از خودرو بیرون پریدند اما توسط پلیس اردن دستگیر شدند. دو مامور دیگر موساد نیز به سفارت اسرائیل در اردن پناهنده شدند.»

1701515703-333

وزیر دفاع لبنان

رسانه‌های محلی روز 19 مرداد 1402 اعلام کردند که «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان در منطقه «جسر الباشا» در بیروت مورد سوءقصد قرار گرفت. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، خودروی وزیر دفاع لبنان مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت؛ سپس او در اظهاراتی اعلام کرد که حالش خوب است و به مکان امنی منتقل شده است.

4624904

نخست وزیر دانمارک

دفتر نخست وزیر دانمارک روز 19 خردادماه 1403 اعلام کرد که یک فرد ناشناس عصر روز جمعه در میدانی در کپنهاگ به «مته فردریکسون» نخست وزیر این کشور حمله کرد.

شبکه خبری الجزیره بامداد شنبه به نقل از دفتر نخست وزیر دانمارک گزارش داد که مته فردریکسون «از این حادثه شوکه شد» و فرد ضارب بازداشت شده است.

5018479

 

معاون رئیس جمهور آرژانتین

روز 11 شهریورماه 1401 کریستینا فرناندز کرشنر، معاون رئیس جمهور آرژانتین در حوالی منزل خود در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین مورد سو قصد قرار گرفت و از این حادثه جان سالم بدر برد.

Untitled

عمران خان

رسانه های جمعی 12 آبان 1401 از زخمی شدن «عمران خان» نخست وزیر پیشین پاکستان خبر دادند. شبکه تلویزیونی راشا تودی در کانال تلگرامی خود با انتشار فیلمی اعلام کرد: بر اثر وقوع تیراندازی در شهر بندری «وزیرآباد» در پاکستان، «عمران خان» از ناحیه پا آسیب دید.

4109147

آریل هنری

۱۳ دی ۱۴۰۰ رسانه‌های جهانی از سو قصد ناکام به جان آریل هنری نخست وزیر کشور هائیتی در دویست و هجدهمین سالگرد استقلال این کشور خبر دادند. در این حمله یک نفر کشته و چند نفر زخمی شده‌اند اما به «هنری» آسیبی نرسید.

Untitled

محمد بن سلمان

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ روزنامه صهیونیستی «مکور ریشون» در گزارشی، روز سه‌شنبه اعلام کرد: «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی مورد سو قصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد. 

Untitled

بشار اسد 

به گزار ش اقتصادنیوز، روز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مورد سوء قصد قرار گرفت. شبکه المنار لبنان از تلاش برای ترور بشار اسد در حالی که قصد حضور در مسجد جامع الحسن برای اقامه نماز عید فطر را داشت، خبر داد. المنار با اعلام این خبر گفت، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با این حال در سلامت کامل مورد استقبال شهروندان حاضر در مسجد جامع الحسن در دمشق قرار گرفت.

4205342

شینزو آبه

به گزارش اقتصادنیوز، ۱۷ تیر ۱۴۰۱ نیز شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن حین مبارزات انتخاباتی در شهر نارا در غرب این کشور هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

4204799

 

ترورهای مهم ایران 

به گزارش اقتصادنیوز، ترور علیه ایران و ایرانی سابقه‌ای طولانی دارد که در ادامه این گزارش، اقتصادنیوز به مهمترین ترورهای ایران پرداخته است. 

مرتضی مطهری

به گزارش اقتصادنیوز، مطهری در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان آخرین جلسه مکتب متاع در منزل یدالله سحابی واقع در پیچ شمیران در تاریکی شب و پس از خروج از جلسه در خیابان امین‌الدوله، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت.

Untitled

محمد مفتح 

محمد مفتح روحانی شیعه در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران با رگبار گلوله کشته شد.

Untitled

۶ تیر ۱۳۶۰؛ مسجد جامع ابوذر

بر اساس مطلبی که خبرگزاری مهر درباره ترور رهبر انقلاب منتشر کرد، رادیوی دستی‌ که برای ضبط سخنرانی امام جمعه وقت تهران در کنار جایگاه تعبیه شده بود، قرار بود یکی دیگر از رهبران انقلاب نوپای ایران را از نهضت جدا کند. این بار هدف آیت الله سید علی خامنه‌ای بود. در اواسط سخنرانی بلندگو به ناگاه سوت کشید. سخنران گفت: «آقا... این بلندگو را تنظیم کنید...» او داشت درباره مقام زن سخن می‌گفت اما تا جمعیت به خودش آمد صدای انفجاری فضای مسجد را پر کرد.  زن سخن می‌گفت اما تا جمعیت به خودش آمد صدای انفجاری فضای مسجد را پر کرد. حجت‌الاسلام رضا مطلبی که شاهد عینی این ماجرا بود می‌گوید که «خدا خواست که آقا به سمت چپ حرکت کنند که وقتی ضبط صوت منفجر شد، به دست راست ایشان اصابت کرد.»

2853363

محمد بهشتی

محمد بهشتی در شامگاه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی منسوب به سازمان مجاهدین خلق ایران در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی ترور شد. 

Untitled

ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر

به گزارش اقتصادنیوز، در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۰ ساعت سه عصر در تهران در خیابان پاستور و در برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی کشور با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت و دیگر اعضای شورا، محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر بر اثر انفجار شهید شدند.

Untitled

Untitled1

 

نظر شما