شناسهٔ خبر: 67673354 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

رونمایی از فناوری‌های جدید برای شناسایی تمدن‌های بیگانه؛ آغاز عصر تازه شکار موجودات هوشمند

محققان با وجود تلاش‌هایی که طی بیش از ۶ دهه گذشته انجام داده‌اند، در برقراری تماس با سایر موجودات هوشمندی که ادعا می‌کنند در جهان ما زندگی می‌کنند، ناکام بود‌ه‌اند. با این وجود، آنها معتقدند که شکار تمدن‌های بیگانه به زودی وارد عصر جدیدی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان درگیر در بزرگ‌ترین برنامه تحقیقات علمی جهان که به یافتن تمدن‌های بیگانه اختصاص دارد (Breakthrough Listen)، می‌گویند که مجموعه‌ای از پیشرفت‌های رخ داده در حوزه فناوری، جستجوی حیات هوشمند در کیهان را در شرف تغییر بزرگی قرار داده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: استیو کرافت، ستاره‌شناس و از جمله دانشمند فعال در پروژه Breakthrough Listen، طی مصاحبه‌ای با گاردین، گفت: «فناوری‌های شگفت‌انگیزی در دست توسعه هستند، مانند ساخت تلسکوپ‌های جدید عظیم در شیلی، آفریقا و استرالیا، و همچنین پیشرفت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی رخ داده موجب تغییر در نحوه جستجوی تمدن‌های بیگانه خواهد شد.»

به گفته او، از جمله این ابزارهای جدید می‌توان به آرایه کیلومتر مربعی، متشکل از صدها تلسکوپ رادیویی که اکنون در آفریقای جنوبی و استرالیا در حال ساخت است، و نیز رصدخانه ورا روبین (Vera Rubin) که در شیلی ساخته می‌شود، اشاره کرد.

اولی به قدرتمندترین مرکز نجوم رادیویی جهان تبدیل خواهد شد، در حالی که دومی، به عنوان بزرگترین دوربین جهان، می‌تواند هر سه یا چهار شب از کل آسمان قابل مشاهده تصویربرداری کند و انتظار می‌رود که به کشف میلیون‌ها کهکشان و ستاره جدید کمک کند.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  استیو کرافت توضیح داد که استفاده از هوش مصنوعی نیز برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات گسترده که از طریق استفاده از این تلسکوپ‌ها به دست خواهد آمد، توان بیشتری را برای دریافت نتایج دقیق‌تر ایجاد می‌کند.

او یادآور شد: «تا به حال، ما محدود به جستجوی سیگنال‌هایی بودیم که به عمد توسط بیگانگان ارسال می‌شد. اما تکنیک‌های جدید به قدری حساس خواهند بود که برای اولین بار، ما قادر خواهیم بود انتقال سیگنال‌های غیرعمدی را هم تشخیص دهیم و شناسایی کنیم.»

استیو کرافت تاکید می‌کند: «شرایط زندگی و مواد لازم برای شکل‌گیری حیات در همه جا وجود دارد، بنابراین اگر معلوم شود که ما تنها سیاره مسکونی در کهکشان راه شیری یا کیهان هستیم، بسیار عجیب‌ خواهد بود.»

جزئیات نوآوری‌ها در حوزه شناسایی تمدن‌های بیگانه در کنفرانس سالانه این گروه (Breakthrough Listen) که قرار است این هفته برای نخستین بار در دانشگاه آکسفورد برگزار شود، تشریح خواهد شد. انتظار می‌رود صدها دانشمند، از ستاره‌شناسان گرفته تا جانورشناسان، در این کنفرانس شرکت کنند.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما