شناسهٔ خبر: 67673018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

مبادلات تجارت خارجي کردستان به 1.3 ميليارد دلار رسيد

صاحب‌خبر -
مبادلات تجارت خارجي کردستان به 1.3 ميليارد دلار رسيد
خبرگزاری آریا_معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در 3 ماهه اول سال جاری، میزان مبادلات خارجی استان به یک میلیارد و 299 میلیون و 700 هزار دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا از کردستان؛ طه سمیعی با بیان اینکه میزان تجارت خارجی در 3 ماهه اول سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهشی چشمگیر را تجربه کرده است، گفت: در این مدت 334 هزار تن کالا به ارزش 124 میلیون دلار از طریق گمرکات اصلی استان کردستان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه در مدت 3 ماهه اول سال جاری 94 هزار تن کالا به ارزش 70 میلیون دلار از طریق سایر گمرکات صادر شده است، افزود: در مجموع 428 هزار تن کالا به ارزش 194 میلیون دلار از مرزهای کردستان صادر شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: این حجم مبادله به میزان 76 درصد از هدف صادراتی 255 میلیون دلاری است که برای این 3 ماه پیش بینی شده بود.
سمیعی مهمترین اقلام صادراتی را گوجه فرنگی، تراکتور، هندوانه و سیب درختی عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای عمده هدف صادراتی استان کردستان، عراق، افغانستان و سوریه بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در 3 ماهه نخست سال جاری 4.7 میلیون تن کالا به ارزش 35 میلیون و 700 هزار دلار از مبادی استان کردستان وارد کشور شده است، یادآور شد: در این مدت 836 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 70 میلیون دلار از مرزهای استان ترانزیت شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیان کرد: درمجموع حجم تمام مبادلات تجارت خارجی استان کردستان در 3 ماهه گذشته اول سال جاری یک میلیارد و 268 میلیون و 700 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 299 میلیون و 700 هزار دلار بوده است.
سمیعی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات در مقایسه با 3 ماهه مشابه سال قبل، گفت: میزان صادرات از نظر وزنی 38 درصد و از نظر ارزش دلاری 43 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات از جمله محصولات کشاورزی، ماشین آلات و مواد غذایی از استان کردستان صادر می شود، اظهار کرد:صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه علیرغم رشد صادرات، حجم واردات نیز بالا بوده است، افزود: در مجموع، عملکرد تجارت خارجی در 3 ماهه اول سال 1403 نشان دهنده روندی مثبت و رو به رشد است.
سمیعی ادامه داد:با تداوم این روند، می توان به دستیابی به اهداف صادراتی سال جاری که یک میلیارد و 22 میلیون دلار است، دست یافت و به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی امیدوار بود.

نظر شما