شناسهٔ خبر: 67672855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

قالیباف و جلیلی که مدعی بودند برنامه داشتند؛ برنامه‌ای نداشتند قالیباف و جلیلی که مدعی بودند برنامه داشتند؛ برنامه‌ای نداشتند

دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی با طرح این موضوع که احزاب فقط در فضای تبلیغات انتخاباتی فعالیت کردند، گفت: احزاب برای اداره کشور در انتخابات برنامه‌ای ارائه نکردند. به گزارش مهر، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی ایران در رابطه با عملکرد احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست

صاحب‌خبر -

 

دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی با طرح این موضوع که احزاب فقط در فضای تبلیغات انتخاباتی فعالیت کردند، گفت: احزاب برای اداره کشور در انتخابات برنامه‌ای ارائه نکردند.

به گزارش مهر، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی ایران در رابطه با عملکرد احزاب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم احزاب در انتخابات فعال بودند که برنامه‌ای برای اداره کشور ارائه دهند، این را اعلام کنند که قرار است در کشور چه اتفاقی را در اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست رقم بزنند. همچنین افرادی را معرفی کنند که قرار است این برنامه‌ها را محقق کنند.

وی افزود: احزاب اصلاح طلب با اتکای بر شخص آقای پزشکیان ایشان را معرفی کردند، متأسفانه احزاب در این رابطه برنامه‌ای را اعلام نکردند؛ از آن طرف نیز برای آقایان قالیباف و جلیلی که مدعی بودند برنامه داشتند؛ به نظرم برنامه‌ای نداشتند و فقط شعار و حرف‌های خوبی داشتند.

این سیاستمدار ایرانی در ادامه، تصریح کرد: برنامه یعنی اینکه بگویند قرار است شعارهایشان را چگونه اجرا کنند، از کجا شروع کنند و با چه منابعی و به چه صوت محقق کنند. گفتن حرف‌های کلی و شعاری فایده‌ای ندارد. البته آن‌ها حزب نبودند. اگر هم بودند در سایه بودند. همان‌طور که دولتشان در سایه بود. ظاهراً حزبشان هم در سایه بود و مابقی نیز بر اساس رودربایستی و نگرانی از روی کار آمدن جناح چپ، دنباله‌رو آن‌ها بودند. و الا خیلی از آن‌ها نه آقای جلیلی را قبول داشتند نه حرف‌های او را. چرا که در رقابت‌های آن دوره از انتخابات ریاست جمهوری که آقایان رضایی و ولایتی حضور داشتند، این حرف‌هایی را که آقای جلیلی مطرح می‌کرد، آنها رد می‌کردند.

کرباسچی شیوه کنشگری احزاب در انتخابات ریاست جمهوری را مبنی بر عملکرد مناسب آن‌ها ندانست و ادامه داد: به این شیوه‌ای که احزاب از کاندیداها حمایت کردند نمی‌توان گفت که آن‌ها فعالیت درخوری در انتخابات داشتند. گرچه که حاکمیت به احزاب بهانه نمی‌دهد که آن‌ها بتوانند در انتخابات فعال باشند و بتوانند با ارائه برنامه، اشخاص مفید را معرفی کنند؛ لذا احزاب گاهی می‌آیند و گاهی نمی‌آیند و سخنی می‌گویند، ظاهر انتخابات این بود که یک نفر از جناح اصلاح طلبان مورد توافق واقع شد و در نهایت یک نفر هم از جناح مقابل به دور دوم آمد و انتخابات را شکل دادند اما نمی‌توان این‌ها را پای احزاب گذاشت.

دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی ایران مسعود پزشکیان را شخص فعالی دانست و ادامه داد: آقای پزشکیان شخصیتی بسیار محترم، ریشه‌دار، با اصل و نسب و باسواد است ولی اینکه بگوییم او کاندیدای با برنامه احزاب اصلاح طلب است و قرار است برنامه احزاب اصلاح طلب را پیاده کند؛ به نظرم این گزاره کاملاً واقعی نیست، طبعاً او همه ایده‌های خوب را دریافت می‌کند و همان‌طور که گفته، وابسته به جناح چپ یا راست نیست. از این منظر که بخواهیم احزاب را در انتخابات بررسی کنیم، معتقدم که آن‌ها فقط از نظر تبلیغاتی در انتخابات فعالیت کردند.

کرباسچی یادآور شد: احزاب در این دوره از انتخابات هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ارائه نکردند، در مرحله بعدی که تشکیل کابینه است طبق سنتی که در کشور ما وجود دارد احزابی که مخالف رئیس جمهور منتخب بودند؛ نمی‌توان از آن‌ها این توقع را داشت که آن‌قدر تقوا داشته باشند که به کمک پزشکیان بیایند، علی القاعده آن‌ها شروع به کارشکنی می‌کنند، همان‌طور که هم اکنون هم این کار را شروع کرده‌اند و حتی انتخابات را زیر سوال بُردند.

وی در رابطه با نقش احزاب نسبت به تشکیل کابینه دولت چهاردهم، گفت: احزاب اصلاح طلب و شخصیت‌های اصلی این جناح باید بسیار دقت کنند. هرچند که حتماً چهره‌های این جناح به این مسئله توجه دارند و نیروهای میانی باید توجه کنند که تشکیل دولت چهاردهم فرصتی برای به روی صحنه آمدن آن‌ها نیست که پست و سمتی دریافت کنند؛ که به نوعی آقای پزشکیان را در رودربایستی قرار دهند، این اقدام‌ها هیچ کمکی به آقای پزشکیان نمی‌کند و با توجه به محذوریت‌هایی که او از ناحیه مجلس و دیگر نیروهای کشور دارد، خودش باید تدبیر کند و مشورت‌های لازم را برای انتخاب اعضای دولت دریافت کند.

این سیاستمدار ایرانی هجوم نیروهای سیاسی در تشکیل دولت را در این مقطع بسیار مضر خواند و افزود: احزاب اصلاح طلب و اصولگرا چه برای اشغال سمت‌ها و یا تخریب به رئیس جمهور منتخب فشار وارد نکنند.

کرباسچیان در بخشی از این گفت‌وگو به تحقق ایده‌های رئیس جمهور منتخب پرداخت و گفت: اینکه آقای پزشکان بتواند به ایده‌های خودش پایبند باشد بسیار خوب است. از جمله آن‌که نقش خانم‌ها را با هر سیاستی که می‌تواند در کشور احیا کند. اینکه در حال حاضر با وجود زنان کارآمد و فرهیخته کشورمان وزیر زن نداریم، زنانی که هم در عرصه انقلاب و هم در زمان جنگ حضور داشتند و یا زنانی که سال‌ها در دانشگاه حضور داشتند، به عبارتی استخوان شکستند و یا مدیریت بخش‌های مختلف کشور را بر عهده داشتند، دست ما را برای انتخاب وزرای زن خالی نگذاشتند که از خانم‌ها برای پست‌های مدیریتی بالا در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها استفاده کنیم.

وی در همین رابطه بیان کرد: بسیاری از چهره‌های شناخته شده و یا حتی کمتر شناخته شده از زنان می‌توانند تصدی وزارتخانه‌های نظیر بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ارشاد، همین‌طور سازمان برنامه و بودجه را بر عهده بگیرند. آقای پزشکیان باید به نوعی سد را از مقابل پای خانم‌ها بردارد. شرط سنی که فعلاً آقای پزشکان برای کاندیداها گذاشتند خوب است منتها باید زورش در مقابل این تقاضاهایی که بی‌حد و حساب ارائه می‌شود برسد.

کرباسچی با طرح این موضوع که ملاقات چندانی با پزشکیان قبل و بعد از انتخابات نداشته است، افزود: پیغامی ارسال کردم که اگر او بتواند از تمام افرادی که در ستادهای مختلف انتخاباتی و فعالیت داشتند تشکر کند و با آن‌ها خداحافظی کند و بگوید افرادی را که فکر می‌کنم مفید هستند دعوت به همکاری می‌کنم، این‌طور راه او برای استفاده از افراد شایسته‌تر باز خواهد بود. به ویژه آن‌که بتواند از جوان‌ترها استفاده کند. اینکه مطرح کرده دو سوم کابینه افراد بالای ۵۵ سال خواهند بود را بهتر است با این ایده‌های جهانی عوض کند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته با همه مسائل سیاسی و اقتصادی بسیاری که درگیر آن هستند، خانم‌های جوان سال‌ها آن‌جا نخست وزیر و وزیر هستند.

وی همچنین با بیان اینکه لازم است از مدیران خدوم که تاکنون در مسئولیت‌های مختلف اداره کشور را بر عهده داشتند قدردانی و خداحافظی کرد، افزود: از بسیاری از مدیران سن و سالی گذشته است از جمله خود من که باید دور همه ما خط کشیده شود و اگر چیزی بلد باشیم می‌توانیم بگوییم و یا مشورت دهیم اما بهتر است مدیریت در دست نیروهای جوان باشد که می‌توانند بن‌بست‌ها را بشکنند. حضور خانم‌ها در مدیریت‌های مختلف می‌تواند فضا را تلطیف کند و می‌توانند بسیاری از اختلافات را در فضای بهتری حل و فصل کنند. اگر آقای پزشکان بتواند این کار را انجام دهد به نظرم احتمال موفقیت او هست.

 

منبع: etemadonline-667315

نظر شما