شناسهٔ خبر: 67672728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

فعال اجتماعی اهل کشور آفریقای جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری تقریب مطرح کرد:

پایان دادن به جنگ غزه؛ فرصت بازسازی جبهه قدرت در جهان اسلام

تحولات آینده و روند پایان دادن به جنگ غزه به توانایی کشورهای عربی و مسلمانان برای برعهده گرفتن نقشی جدید در جهان با همکاری قدرت های نوظهور منطقه ای و بین المللی بستگی دارد.

صاحب‌خبر - محمد دسالی، مدیر انجمن دانشجویی حمایت از فلسطین در کشور آفریقای جنوبی به تحولات سیال منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: جنگ غزه و تزلزل در موقعیت اسرائیل و ناتوانی آمریکا در ادامه حمایت خود از این رژیم نشان می دهد که جهان کنونی در حال تجربه تحول مهمی در صحنه بین المللی است که در آن نقش ایالات متحده رو به افول است و مناسبات بین الملل به سمت نظم چندجانبه پیش می رود.

محمد دسالی با بیان اینکه اینک قدرت های بین المللی و منطقه ای جدیدی ظهور کرده اند که می خواهند نقش آفرین باشند، ادامه داد: کشورهای غربی با وجود حمایتی که از اسرائیل داشتند، در چنان چالش های عمیقی فرو رفته اند که قادر به ادامه این حمایت نیستند اما در نقطه مقابل آن، کشورها و قدرت های عربی و اسلامی مهمی مثل عربستان و ایران و ترکیه حضور دارند که در صحنه منطقه ای و بین المللی نقش آفرینی موثری دارند.

او در همین رابطه افزود: آشتی کشورهای مهم منطقه مانند ایران و عربستان می تواند کمک بزرگی به ایجاد یک جبهه متحد اسلامی در برابر آتش افروزی دشمنان باشد. بویژه آنکه کشورهای غربی علاوه بر جنگ غزه درگیر جنگ اوکراین هم هستند و نارضایتی آنها از سیاست های آمریکا افزایش یافته است ولی برای تعیین مسیر خود به زمان نیاز دارند.

محمد دسالی همچنین تصریح کرد: تحولات آینده و روند پایان دادن به جنگ غزه به توانایی کشورهای عربی و مسلمانان برای برعهده گرفتن نقشی جدید در جهان با همکاری قدرت های نوظهور منطقه ای و بین المللی بستگی دارد. در این راستا کشورهای عربی و اسلامی می توانند برای تحقق منافع مشترک خود برنامه خاصی را دنبال کنند و از همکاری و همگرایی بین خود بهره برداری کنند و در اوضاع جدید منطقه ای و بین المللی، حضور پررنگ تری داشته باشند.

به گفته او این امر فضا را مهیا می کند تا یکی از چالش های مهم جهان اسلام یعنی اشغال فلسطین نیز در اولویت و برنامه کشورهای مسلمان قرار گیرد و حل آن کمک بزرگی به بازسازی تصویر جبهه قدرت در جهان اسلام خواهد داشت.
 

نظر شما