شناسهٔ خبر: 67672149 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

موسوی:

صندوق تامین اجتماعی ۲ سال «جوان‌تر» شد

فاطمه کریمی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای جدید به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه و سن صندوق حدود ۲ سال جوان‌تر شد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرگزاری مهر، میرهاشم موسوی، با حضور در برنامه «صف اول»، با ارائه گزارشی از دستاوردهای تحولی این سازمان، همه دستاوردهایی را که در دولت مردمی سیزدهم در سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد، ناشی از همت بلند و اراده پولادین شهید جمهور حضرت آیت‌الله رئیسی دانست و گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی که از دوره‌های قبل بر جای مانده بود، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه به سازمان تحمیل می‌کرد که با تسویه این اَبَربدهی با حمایت و مساعدت دولت مردمی سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید، از آن زیان بزرگ سالانه نیز جلوگیری شد. اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد، بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی تا امروز چند برابر شده بود و اثر تورمی آن اقتصاد کلان کشور را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌داد. از این جهت کنترل ناترازی منابع و مصارف در سازمان تأمین‌اجتماعی، در واقع کمک به کنترل تورم کشور بوده است.

وی افزود: در آغاز به کار دولت سیزدهم، سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها در پرداخت مستمری و حقوق ماهیانه بازنشستگان و کارکنان سازمان با مشکلات جدی مواجه بود، بلکه به‌واسطه استقراض‌های بی‌رویه‌ای که از سال ۹۴ آغاز شده بود، مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک رفاه برجای مانده بود. درواقع سازمان تأمین‌اجتماعی که مجموعه‌ای برای آینده‌سازی و تضمین آینده بیمه‌شدگان است به جای آینده‌سازی؛ با استقراض و برجا گذاردن بدهی برای آینده دچار آینده‌سوزی و آینده‌خواری شده بود.

موسوی با تأکید بر اینکه در دوره قبلی مدیریتی، از ظرفیت‌های درآمدی صندوق تأمین‌اجتماعی به خوبی استفاده نشد و برای تأمین نقدینگی به استقراض بی‌ضابطه توسل شده بود، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی دارای ورودی و خروجی هستند و ورودی هر صندوق، جامعه‌ای است که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد که این مهم هم در اصل ۲۹ قانون اساسی و هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: در عمر کوتاه دولت مردمی سیزدهم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شدند و هنوز بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور ما فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند. با اضافه شدن این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای جدید به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه و سن صندوق حدود ۲ سال جوان‌تر شد و از حدود ۴۱ سال به حدود ۳۹ سال رسید. این در حالی است که به‌رغم دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی، در دوره‌های قبلی به خوبی از ظرفیت‌های درونی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده نشده بود.

تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت سیزدهم ۳.۵ برابر دولت‌های قبلی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص وضعیت بدهی‌های بیمه‌ای دولت به این سازمان گفت: در دولت مردمی شهید جمهور، با مساعدتی که نسبت به تأمین‌اجتماعی صورت گرفت، بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی طی کمتر از سه سال اتفاق افتاد، در حالی که مجموع کل تأدیه بدهی دولت‌های قبلی به سازمان تنها ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی شهید رئیسی عزیز حدود ۳.۵ برابر همه دولت‌های قبل از خود، مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی را تادیه کرد؛ موضوعی که به صراحت در سیاست‌های مقام معظم رهبری ابلاغی فروردین ۱۴۰۱ هم بر آن تأکید شده است.

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که این حجم از تأدیه بدهی چه آثاری بر عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی گذاشته است، اظهار کرد: با این تأدیه بدهی که از سوی دولت مردمی انجام شد، دو اتفاق مثبت در سازمان تأمین‌اجتماعی رخ داد. اولاً بزرگ‌ترین تسویه بدهی در نظام بانکی کشور با پرداخت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه رقم خورد. دومین اتفاق بزرگ این بود که حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک رفاه اتفاق افتاد و در اقدامی بی‌نظیر اجازه ندادیم دارایی‌های بین‌النسلی سازمان از دست برود. با این کار شاخص‌های بانکی را در بانک رفاه کارگران متحول کردیم و با ارتقای شاخص کفایت سرمایه بانک از ۶ به ۱۱، در واقع زمینه ارتقای خدمت‌رسانی این بانک به ذی‌نفعان را فراهم کردیم.

تأثیرات جبران ناترازی منابع و مصارف تأمین‌اجتماعی بر اقتصاد کلان و کنترل تورم

وی با تأکید بر این‌که ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی که از دوره‌های قبل بر جای مانده بود، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه به سازمان تحمیل می‌کرد که با تسویه این اَبَربدهی، از آن زیان بزرگ سالانه نیز جلوگیری شد، تصریح کرد: اگر این رویه ادامه پیدا می‌کرد، بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تا امروز چند برابر شده بود و اثر تورمی آن اقتصاد کلان کشور را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌داد. از این جهت کنترل ناترازی منابع و مصارف در سازمان تأمین‌اجتماعی، در واقع کمک به کنترل تورم کشور بوده است.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی در پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی به جای واگذاری شرکت‌های زیان‌ده که در دولت‌های قبلی انجام می‌شد، سهام شرکت‌های خوبی مثل شازند و کشتیرانی و … به سازمان واگذار شد که یک ریل‌گذاری خوب در امر سرمایه‌گذاری در این سازمان محسوب می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌های زیان‌دهی مثل هپکو که در ابتدای دولت سیزدهم به مثابه یک دفترچه قسط برای سازمان بود، در این دولت به سود رسید و کاملاً سرپا شد. همه این‌ها با مساعدت‌های ویژه رئیس‌جمهور شهید محقق شد و امیدواریم که این مسیر در آینده نیز ادامه پیدا کند.

موسوی با اشاره به رشد چشمگیر منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ما، امروز درآمد ماهانه سازمان تأمین‌اجتماعی به حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ صرف پرداخت حقوق و مستمری ماهانه می‌شود. به امید خدا با بهبود درآمد سازمان از شش ماهه دوم امسال، آماده‌ایم تا پس از سال‌ها وارد حوزه سرمایه‌گذاری اختیاری شویم که آینده سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در همین حوزه رقم خواهد خورد.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ برای پرداخت مستمری‌ها یک ریال هم استقراض بانکی نداشته‌ایم

وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز، برای پرداخت حقوق و مستمری یک ریال نیز از نظام بانکی استقراض نشده است، گفت: این یک ریل‌گذاری بسیار مهم و ارزشمند است که در این دولت انجام شد و نشان داد که ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های درونی خود، بر چالش‌ها و مشکلات کشور غلبه کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره، توسعه خدمت خصوصاً در حوزه درمان بوده است، گفت: در تأمین‌اجتماعی دو نوع درمان مستقیم و غیرمستقیم داریم که در این دوره در جهت توسعه هر دو بخش، تلاش‌های خوبی صورت گرفت. در توسعه درمان مستقیم، بیش از ۴۰ مرکز درمانی تخصصی، فوق‌تخصصی و بیمارستانی عمدتاً در مناطق کمتر برخوردار به بهره‌برداری رسید. در درمان غیرمستقیم هم حدود ۲۰۰ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت و نسبت به پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی در حوزه ناباروری بر اساس تعرفه‌های دولتی، تأسیس صندوق بیماران خاص با همکاری وزارت بهداشت، ارائه خدمات درمانی رایگان برای افراد بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز درمانی دولتی و ایجاد ۲۷۷ مرکز تخصصی پایش دیابت و فشارخون در مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی اقدام شد.

موسوی با اشاره به این‌که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی به مراکز طرف قرارداد از دولت قبلی برجای مانده بود، گفت: از همان ابتدا با تأکید رئیس‌جمهور شهید، در صدد تسویه این بدهی بودیم، اما این امر تا همین یک ماه پیش میسر نشد تا اینکه طی یکی دو هفته اخیر با تخصیص بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان، تمامی بدهی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به کلیه مراکز طرف قرارداد اعم از مراکز دانشگاهی، خصوص و دارویی تا اسفند ماه ۱۴۰۲ تسویه شد که ای کاش رئیس‌جمهور شهید امروز در میان ما بودند و این دستاورد عظیم را که بر تحقق آن تأکید ویژه داشتند، می‌دیدند.

وی افزود: در سال گذشته در هر ماه به طور متوسط ۱,۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت ماهانه به مراکز دانشگاهی داشتیم که خدمات ارائه شده از سوی آنها نیز تقریباً همین مقدار و کمتر از این مقدار بوده است. با این تسویه بدهی کم‌نظیری که صورت گرفت، مراکز طرف قرارداد ما در همین مدت کوتاه افزایش یافته و از ۵۲ هزار مرکز به ۵۷ هزار رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره تعداد بیمه‌شدگان این سازمان گفت: نزدیک به ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند. طی دو سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت بیمه‌شدگان ما اضافه شدند و برای سال جاری نیز طرح بیمه اتباع خارجی البته با محاسبه و دریافت حق بیمه آنان طبق مقررات، برنامه‌ریزی شده که به‌زودی اجرا می‌شود و امیدواریم که بتوانیم یک میلیون نفر از اتباع کشورهای خارجی را در گام اول، جذب سازمان کنیم.

توسعه خدمات برای بازنشستگان در دولت سیزدهم

وی با اشاره به برخی اقدامات سازمان در زمینه توسعه ارائه خدمات به بازنشستگان، گفت: مبلغ تسهیلات ضروری بازنشستگان از ۷ میلیون تومان در ابتدای این دوره مدیریتی به ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ رسید و در سال گذشته ۲۵۰ هزار فقره از این تسهیلات به این عزیزان پرداخت شد. همچنین تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان تا ۸۰ درصد افزایش یافت و سهم سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت حق بیمه نیز به ۵۰ درصد از کل مبلغ رسید و در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی سالانه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایفای سهم خود از بیمه تکمیلی بازنشستگان می‌پردازد.

موسوی درباره روند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: در روزهای اخیر پس از مصوبه دولت سیزدهم، مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی به همه بازنشستگان پرداخت شد که مجموعاً بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین‌اجتماعی هزینه داشت. از طرفی برنامه هفتم و قانون برنامه بودجه درباره متناسب‌سازی تکالیفی را مشخص کرده که اجرای مُرّ قانون در این مورد وظیفه ما است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد.

وی در واکنش به وجود برخی اعتراضات پیرامون دشواری اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: از آنجا که در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی، درمان صددرصد رایگان است، تقاضا در این بخش بسیار زیاد و نامحدود است و با توجه به هزینه‌های سنگین برخی خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در بخش‌های دیگر، همه بیمه‌شدگان تمایل دارند از این خدمات رایگان استفاده کنند که بخشی از این نوبت‌های طولانی با توجه به حجم زیاد تقاضا طبیعی است و عزیزانی که می‌خواهند از این خدمات رایگان بهره‌مند شوند باید کمی صبور باشند.

موسوی ادامه داد: با این حال در زمینه نوبت‌دهی الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی به همه تکالیف قانونی خود عمل کرده است. علاوه بر دسترسی به دریافت نوبت الکترونیکی از طریق سامانه رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی و سامانه نوبت‌دهی وزارت بهداشت و درمان، برنامه کاربردی "تأمین من" نیز یکی از بهترین برنامه‌های خدماتی است که ۵۷ خدمت بیمه‌ای و درمانی را به آسانی در دسترس بیمه‌شدگان عزیز قرار می‌دهد. توسعه خدمتی که در بخش درمان مستقیم در این دوره انجام شده، امیدواریم که بخشی از نیاز را بتواند تأمین کند. علاوه بر این برای افراد مسن ما اعلام کرده‌ایم برای ۶۵ سال به بالاها در مراکز دولتی اگر مراجعه کنند با تفاهمی که با وزارت بهداشت انجام شده در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی مثل مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی تمام خدمات بستری رایگان است یعنی حتی آن فرانشیز ۱۰ درصد را هم نمی‌دهند که این اقدام هم بخشی از این مشکلات را می‌تواند برطرف کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که در دولت مردمی سیزدهم، انقلابی در حوزه هوشمندسازی در این سازمان صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از اقدامات تحولی سازمان در جهت هوشمندسازی، لیست هوشمند بیمه‌ای است. این یک اقدام انقلابی بود که در سراسر کشور اجرا شد و با کاهش مداخلات انسانی زمینه سوءاستفاده‌های احتمالی را از بین خواهد برد. با هوشمند شدن لیست بیمه، تعاملات مالی سازمان و کارفرمایان در این حوزه کاملاً شفاف شده است و این یک آغاز بزرگ بر پایان اختلافات میان طرف‌های مختلف در موضوع لیست بیمه و حق بیمه است.

وی افزود: در حال حاضر در کل کشور پیش از اینکه اختلافی بین طرف‌ها پیش بیاید، تمام اشکالات لیست اصلاح می‌شود و سپس واریز صورت می‌گیرد که این مقدمه‌ای برای یکپارچگی با نظام پولی بانکی و نظام مالیاتی است. این اتفاق بزرگ حتی از زحمات دیوان عدالت اداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط با این حوزه می‌کاهد و با ایجاد شفافیت، باعث افزایش اعتماد مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی کشور می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری مطابق آخرین صورت‌های مالی رسیدگی شده، سازمان رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرده است، گفت: قطعاً ۴۰ درصد عدد مورد نظر ما در سازمان نیست، اما با برخی اصلاحات در دست اقدام مثل اصلاح پورتفو، حوزه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی مسیر خوبی را در پیش دارد. خصوصاً اینکه رشد این سازمان از همین مسیر می‌گذرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیمه کارگران ساختمانی، تغییر شرایط در این خصوص را منوط به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی دانست و گفت: با وجود حدود ۵۰۰ هزار نفر کارگر پشت نوبتی، منابع فعلی تکافوی بیمه این تعداد افراد را نمی‌دهد و امیدواریم که با همکاری انبوه‌سازان و کارفرمایان، شرایط فعلی به نفع کارگران ساختمانی تغییر کند.

نظر شما