شناسهٔ خبر: 67671826 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

واریز معوقات مابقی همسان سازی حقوق بازنشستگان در این تاریخ

در این جلسه موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کسور شاغل همتراز در سال ۱۴۰۳ در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این جلسه موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و مزایای مشمول کسور شاغل همتراز در سال ۱۴۰۳ در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه مطرح شد و مجمع با پیشنهاد هیات امنا مبنی بر پرداخت مبلغ ماهانه ۱۰ میلیون ریال به‌صورت علی‌الحساب به بازنشستگان موافقت کرد؛ همچنین مقرر شد پرداختی‌های معوق از ابتدای سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار بگیرد.

سوال آیا این ماه هم یک میلیون تومان علی الحساب به بازنشستگان پرداخت خواهد شد ؟

جواب با توجه به قوانین ذیل واستناد ماده 29 قانون محاسبات عمومی ومصوبه هئیت دولت باید تا تدوین آئین نامه اجرایی این مبلغ پرداخت گردد

‌قانون محاسبات عمومی کشور

ماده ۲۹– علی ‌الحساب عبارت است از پرداختی که بمنظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت میگیرد.( بند (ر )ماده 28برنامه هفتم و بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳

نظر به اینکه به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به منظور تامین منابع لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری کشوری و صندوق فولاد نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد (از ۹% به ۱۰%) افزایش یافته است،((فصل ۵– اصلاح صندوق‌های بازنشستگی (اصلاحات مدیریتی، مالی و سنجه­‌ای)

ماده ۲۸– به‌منظور کاهش ناترازی مالی سازمان‌ها و ‌صندوق‌های بازنشستگی و جلوگیری از ناپایداری مالی و همچنین کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی و ارتقای کیفیت و اصلاح ساختار بیمه‌های اجتماعی، از سال اول اجرای برنامه اقدامات زیر در ‌صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر ‌صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی انجام می‌گردد:

بند ر– به­ منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (۹۰%) حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به­عمل آورد.

این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (۴۰%) و در سالهای دوم و سوم هر کدام سی درصد (۳۰%) ما­به­ التفاوت تا نود درصد (۹۰%) یاد­شده خواهد بود. آیین­ نامه اجرائی این جزء به­ تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲– در راستای اجرای ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۳۰/۴/۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی سازمان تأمین اجتماعی مکلف است در طول سه‌سال اول برنامه نسبت به متناسب­سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام نماید به‌نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با نود درصد (۹۰%) نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

این متناسب­ سازی در سال اول به میزان چهل­ درصد (۴۰%) و در سالهای دوم و سوم هرکدام سی­ درصد (۳۰%) مابه­التفاوت تا نود درصد (۹۰%) یاد‌شده خواهد بود.

نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان

یکی از مهم ترین خدمات سازمان تامین اجتماعی ، پرداخت مستمری به حدود پنج میلیون بازنشسته که تحت پوشش این بیمه هستند، می باشد. همانطور که بیان کردیم دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران از طریق سامانه تامین اجتماعی و بدون نیاز به مراجعه حضوری با استفاده از کدملی امکان پذیر است. مستمری بگیران با استفاده از راهنمای تصویری ذیل می توانند با مراجعه به سامانه تامین اجتماعی، فیش حقوقی خود را مشاهده و دریافت نمایند.

مستمری بگیران جهت ورود به سامانه ابتدا می بایست عبارت سامانه تامین اجتماعی و یا آدرس tamin.ir را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نموده و دقیقا وارد همین صفحه شوند.

پس از ورود به سامانه، از قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را که از جمله خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی eservices.tamin.ir می باشد را انتخاب نمایند.سرگرمی روز نوشت:در این مرحله لازم است نام کاربری و گذرواژه ای که در هنگام ثبت نام در سامانه انتخاب کرده اند را وارد نمایند، تا به صفحه مربوط به دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران وارد شوند.

تمامی مستمری بگیران پس از وارد نمودن کد ملی و گذر واژه تامین اجتماعی خود به راحتی می توانند فیش حقوقی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

صدور فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی پس از همسان سازی

مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.بر اساس مصوبه دولت، تا زمان ابلاغ آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان، باید ماهانه مبلغ ده میلیون ریال بصورت علی الحساب به هر بازنشسته پرداخت شود؛ بازنشستگان ابراز امیدواری می‌کنند که این مبلغ نیز مجزا با حقوق و مستمری تیر ماه واریز شود.

بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با ورود به اپلیکیشن «تأمین من» یا سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به آدرس https://es.tamin.ir

و ورود به بخش «فیش حقوقی مستمری‌بگیران» و «مشاهده فیش حقوقی مستمری‌بگیران» می‌توانند فیش حقوقی خود را در ماه‌های مختلف مشاهده و چاپ نمایند.سرگرمی روز گزارش داد:پزشکیان گفت: بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند و حقوق شان بر اساس تورم زیاد شود.

مسعود پزشکیان در مورد وضعیت معیشت بازنشستگان اظهار کرد: بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند. باید بر اساس تورم حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم باید یک سری خدمات به آن‌ها داده شود تا باقیمانده عمرشان را به خوبی و در آرامش طی شود. بازنشسته‌ها سرمایه هایشان هدر نرود. کارخانه‌ها و شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری باید مدیریت شوند که به بهره وری برسد نه اینکه ضرر بدهد.

نظر شما