شناسهٔ خبر: 67671571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

وقوع روزانه حدود ۲۲۷ حادثه رانندگی در اصفهان

صاحب‌خبر -

آرمان کيانی در روزنامه نصف جهان (اصفهان) نوشت: «از لابه لاي آماري که سرپرست اورژانس پيش‌بيمارستاني و مديريت حوادث استان اصفهان درباره عملکرد سه ماه اول سال جاري اورژانس ارائه کرده است، يک مورد بسيار جلب توجه مي کند.

بر اساس آماري که محسن زماني ارائه کرده، در سه ماهه اول امسال، کارشناسان اورژانس پيش‌بيمارستاني استان اصفهان به 77 هزار و 224 ماموريت امدادرساني اعزام شدند که از مجموع آنها 56 هزار و 123 مورد مربوط به حوادث غيرتصادفي و 21 هزار و 101 مورد حوادث رانندگي بوده است. در اين مدت از مجموع حوادث رانندگي منجر به جرح در سطح استان 14 هزار و 230 مورد در مناطق شهري و 6 هزار و 871 مورد در نقاط جاده‌اي استان رخ داده است.

بر اين اساس مي توان تخمين زد که در سه ماهه بهار امسال، روزانه نزديک به 227 حادثه رانندگي در کل استان رخ داده که عدد واقعاً بالايي است. تازه به اين امار بايد تصادفاتي راه هم اضافه کرد که منجر به تماس با اورژانس نمي شود اما به هر حال بايد به آمار تصادفات اصفهاني ها اضافه کرد.

از سويي آمار پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي اصفهان از افزايش 8/3درصدي تلفات تصادفات در اصفهان طي سال گذشته حکايت دارد. بر اساس اين آمار، سال 1402 حدود 1200 نفر در حوادث رانندگي جاده‌هاي استان اصفهان جان خود را از دست دادند که در مقايسه با سال 1401 معادل 8/3 درصد بيشتر شده است. اين آمار همچنين حاکي از آن است که بيشترين آمار تلفات تصادفات به ترتيب مربوط به شهرستان‌هاي اصفهان، کاشان، نجف‌آباد و شاهين‌شهر و ميمه است.

آمار اعلام شده توسط ارگان ها و دستگاه هاي مربوطه متعلق به پيش از سال 1402 نيز معمولاً از روند رشد صعودي تصادفات در استان اصفهان خبر داده است. اما علت اين موضوع چيست و چرا اصفهاني ها تا اين حد تصادف مي کنند؟

پليس راهنمايي و رانندگي استان اصفهان معتقد است افزوده شدن بر تعداد قربانيان حوادث رانندگي در سال گذشته، نمود بي‌توجهي در رعايت قوانين رانندگي است و برنامه‌ريزي براي اصلاح فرهنگ‌ رانندگي در دستور کار قرار دارد.

خستگي و خواب‌آلودگي، استفاده از تلفن همراه و سرعت غير مجاز حين رانندگي از عوامل جان باختن افراد در تصادفات است و اين در حالي است که بنا بر اعلام پزشکي قانوني اصفهان، 779 نفر از جان باختگان تصادفات رانندگي استان در جاده‌هاي برون شهري، 398 نفر در مسيرهاي درون شهري و ساير آنها در ديگر مسيرها دچار حادثه شدند.

در همين حال رئيس پليس راه استان اصفهان فروردين ماه همين امسال گفت که تصادفات منجر به فوت در استان اصفهان در سفرهاي نوروزي افزايش يافته که علت 65 درصد از اين تصادفات خستگي و خواب‌آلودگي راننده بوده که منجر به واژگوني اتوموبيل شده است و بايد توجه داشت که عدم استفاده از کمربند ايمني توسط سرنشينان جلو و عقب اين تلفات را تشديد کرده است.

اين در حالي است که يک گزارش منتشر شده در مرداد ماه سال 1402 نشان از زيان 3 هزارميلياردي اصفهان در تصادفات سالاانه استان است آن هم در حالي که مجموع بودجه جاري و عمراني سال گذشته استان فقط4200 ميليارد تومان
بوده است!

استان اصفهان در دسته استان هايي قرار مي گيرد که بيشتر ميزان تصادف در آنها رخ مي دهد. اما چيزي که تا امروز مشخص است اين بوده که هيچ راهکار اجرايي مشخصي به منظور کاستن از بار تصادفات در اين استان تدوين نشده است.

آيا بالاخره کسي يا دستگاهي در سطح استان پيدا خواهد شد که يک بار براي هميشه براي اين مشکل راه حل عملي و منطقي پيدا کند؟»

انتهای پیام

نظر شما