شناسهٔ خبر: 67670789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاه «مجله مهر» به عملیاتی در دریای آب جوش؛

قهرمان‌ها شنل نمی‌پوشند/ رفت و برگشت تا طبقه آخر جهنم!

زينب رجائی

کندانسور نیروگاه رامین دچار نشتی شده بود و می‌توانست به خاموشی در بخشی از کشور منجر شود؛ اما متخصصان با تلاش مجاهدانه در شرایط جهنمی دمای 70 درجه و رطوبت 90 درصد مانع از این اتفاق شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: شما ساکن کدام شهرید؟ این سوال برای آن است که بدانیم گرم‌ترین هوایی که تجربه کرده‌اید چند درجه بوده است؟ همین دو سه هفته پیش خبر آمد که بخش‌هایی از «خوزستان» دمای هوای بالای ۴۷ درجه سانتیگراد را شاهد بوده است و شهرهایی مانند آبادان و اهواز به دمای بالای ۴۷ درجه رسیدند. شما اگر اهل گرم‌ترین شهرهای ایران هم باشید احتمالاً بالاترین دمایی که تجربه کرده‌اید چیزی حدود پنجاه درجه است؛ اما باید دانید این روزها کسانی هستند که در دمای هفتاد درجه، نه آنکه نفس بکشند، کار می‌کنند؛ کاری جان‌کاه و مردافکن.

مهندسان خوزستانی در شرایطی که راه رفتن عادی در این منطقه، کار آسانی نیست و هر کسی طاقتش را ندارد، دل به کوره گرمای کار در نیروگاه زدند تا مشکلی که چند ساعت پیش آغاز شده بود را برطرف کنند. حالا بعد از حدود ۱۸ ساعت کار در شرایط بسیار سخت، آنها موفق شدند جلوی یک مشکل در سطح ملّی را بگیرند.

عملیات در دریای آب جوش

وقتی از عبارت «بسیار سخت» استفاده می‌کنیم احتمالاً تصویر واضحی ایجاد نمی‌شود؛ باید بدانید متخصصان و مهندسان در دمای محیط توربین نزدیک به ۷۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد کار کرده‌اند؛ برخی رسانه‌ها برای آنکه مخاطبان بتوانند این شرایط را متصور شوند از عبارت «عملیات در دریای آب جوش» استفاده کرده‌اند.

ماجرا از این قرار بود که از کندانسور نیروگاه رامین دچار نشتی شده بود و بر اساس اعلام متخصصان این نشتی می‌توانست به خاموشی در بخشی از کشور منجر شود، آن هم در گرم‌ترین روزهای سال! شرایط آنجا جدی‌تر و پیچیده‌تر شد که از ساعت ۹ صبح امروز، بر اساس پروتکل‌ها باید ابتدا فعالیت نیروگاه کشور به مدت ۲ روز متوقف و سپس تلاش برای تعمیرات آغاز می‌شد. این توقف فعالیت نیروگاه رامین به منزله قطعی برق در بسیاری از نقاط کشور بود.

اما متخصصان تصمیم گرفتند در حالت آماده به کار نیروگاه و بدون توقف آن، عملیات تعمیرات را انجام دهند. آنها که تلاش در «عملیات دریای آب جوش» را از شب گذشته شروع کرده بودند، هجده ساعت عملیات پیچیده مهندسی را بی‌وقفه ادامه دادند تا اینکه امروز بالاخره تعمیرات به نتیجه رسید.

در نهایت این تلاش مجاهدانه، نیروگاه رامین بدون آنکه ثانیه‌ای توقف داشته باشد، برق کشور را تأمین کرد بدون آنکه خطر خاموشی گسترده در روزهای گرم خاطر مردم را مکدر کند. بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، «رضا خسروی» و «محمد امیری» از مهندسان مکانیک و کارشناسان توربین تنها ۲ تن از ده‌ها متخصصی بودند که برای روشنایی مردم به طبقه آخر جهنم رفتند و برگشتند.

قدردان رزمنده‌هاییم

حالا بعد از آنکه عملیات این متخصصان زحمت‌کش به پایان رسیده، کاربران فضای مجازی از راه دور و نزدیک قدردان مجاهدت آنها هستند و در متن‌های کوتاه و بلند، قدردانی خود را بیان می‌کنند. پست‌های مربوط به این ماجرا با واکنش گسترده کاربران مواجه شده است. کاربری از اهالی جنوب کشور با نام کاربری «ندای اندیمشک» یکی از اولین حساب‌های کاربری بود که درباره مهندسان خوزستانی یک پست منتشر کرد. او نوشت: «فداکاری مهندسین خوزستانی بعداز ۱۸ ساعت در دمای بالای ۷۰ درجه باعث شدکه کندانسور توربین نیروگاه تعمیر و خطر خاموشی در کشور رفع شود.»

قهرمان‌ها شنل نمی‌پوشند/ رفت و برگشت تا طبقه آخر جهنم!

همین یک خط کوتاه حالا در شبکه اجتماعی ایکس بیش از ده هزار بار پسندیده شده و هزاران کاربر در بخش نظرات از این اقدام شرافتمدارانه قدردانی کرده‌اند.

علاوه بر این، صفحه‌های زیادی در اینستاگرام نیز با انتشار این خبر، با سیل گسترده واکنش کاربرانی مواجه بوده‌اند که از گوشه گوشه ایران از مهندسان و متخصصان نیروگاه تشکر می‌کردند.

البته همه قدردانی‌ها، آن چیزی است که از دست مردم و در حد یک یا دو خط نوشتن در فضای مجازی برمی‌آید. مسئولان و مدیران در رده‌های بالا حتماً می‌توانند آن طور که شایسته و برازنده این متخصصان وظیفه‌شناس و فداکاری است از تلاش آنها قدردانی کنند؛ تلاشی با جهاد یک سرباز دفاع مقدس شاید تفاوت چندانی نداشته باشد...

نظر شما