شناسهٔ خبر: 67670231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

۵ درخواست جامعه مالی نوآوری از رئیس جمهور منتخب ۵ درخواست جامعه مالی نوآوری از رئیس جمهور منتخب

محمد حسین سجادی نیری رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نمایندگی از جامعه فعالان تأمین مالی نوآوری، نامه‌ای به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب نوشته است و به برخی مسائل مهم و دارای اولویت اقتصاد دانش‌بنیان ایران اشاره کرده است. محمد حسین سجادی نیری رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری

صاحب‌خبر -

محمد حسین سجادی نیری رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نمایندگی از جامعه فعالان تأمین مالی نوآوری، نامه‌ای به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب نوشته است و به برخی مسائل مهم و دارای اولویت اقتصاد دانش‌بنیان ایران  اشاره کرده است.

محمد حسین سجادی نیری رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر انتخاب مسعود پزشکیان را به‌عنوان یکی از چهر‌ه‌های دانشگاهی کشور را برای توسعه زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری به فال نیک گرفته و در این نامه به پنج نکته اشاره کرده است:

 

۱-ارتقای جایگاه و بهبود نقش‌آفرینی نهادهای تخصصی دولتی حوزه نوآوری و فناوری

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، نهادهای آینده‌سازی هستند که تاکنون به موفقیت‌های مهمی در راهبری و سیاست‌گذاری حوزه نوآوری دست‌یافته‌اند، اما برای بهره‌گیری حداکثری از توان تخصصی این نهادها، توجه ویژه جنابعالی و ارتقای جایگاه و اختصاص متناسب بودجه در سالهای مسئولیت جنابعالی به این مجموعه‌ها ضروری است. رویکرد کارشناسی‌محور جنابعالی و انتصاب  یا حفظ نیروهای متخصص و باسابقه برای نهادهای تخصصی این زیست‌بوم، به فعالان این عرصه اطمینان می‌بخشد که این حوزه‌ها از دست‌اندازی سیاست مصون خواهند بود.

۲-اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان

اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ماده‌های مختلف، گره‌گشای بسیاری از مسائل اقتصادی کشور خواهد بود. فعالان اقتصادی کشور از شما به‌عنوان رئیس شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان انتظار دارند اهتمام ویژه ای برای این امر مبذول فرمایید و سیاست‌های کلان حوزه حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را در تمامی ارکان دولت جاری و هم‌نوا سازید.

۳-توجه ویژه به تامین مالی نوآوری و فناوری

نقش کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در تأمین مالی نوآوری غیرقابل‌انکار است اما مسائل این حوزه نیز مانند بسیاری دیگر از مسائل کشور با رویکرد جزیره‌ای مرتفع نخواهد شد. تحقق اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر نهادهای متولی نوآوری، نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگری است که می‌توانند در مواردی همچون استفاده از پتانسیل و تجربه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و همچنین ظرفیت بازار سرمایه و بورس و فرابورس، مانع‌زدایی از بورسی شدن استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و بهره‌گیری از امکان‌های جمع‌سپاری مالی نقش انکارناپذیری ایفا کنند.

۴-ارتقا و توسعه نهادسازی با هدف تقویت نظام تامین مالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور

تسهیل نهادسازی با هدف تأمین مالی نوآوری، یکی از نقش‌آفرینی‌های مهم دولت است. به‌تازگی و به فراخور فرصت‌های قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان، صاحبان صنایع بزرگ همچون فولاد، معادن، مخابرات، ارتباطات و نظایر اینها، صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی (CVC) تاسیس کرده‌اند و با مشوق‌های قانونی همچون اعتبار مالیاتی، منابع چشمگیری در زیست‌بوم نوآوری و فناوری وارد خواهد شد. هرگونه ابتکار سیاست‌گذارانه مانند آنچه ذکر شد می‌تواند موجب ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود و آثار و برکات فراوانی برای ترمیم اوضاع اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

۵-برداشتن موانع شتاب رشد از پیش پای کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال

کسب‌وکارهای فعال اقتصاد دیجیتال همواره (حتی زیر سایه سنگین فیلترینگ و اختلالات شدید اینترنت) اهتمام خود را برای توسعه اقتصادی کشور اثبات کرده‌اند. امروز تلاشگران این عرصه، با مسئله جدی نیروی انسانی، نظام بیمه و تامین اجتماعی قدیمی و دست و پاگیر، موانع جدی مالیاتی و عدم امکان رقابت با بخش‌های خصولتی برخوردار از رانت روبه‌رو هستند. افول کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و مهاجرت نیروهای نخبۀ این حوزه در وضعیت هشدار قرار دارد و می‌توان با تقویت این کسب‌وکارها، سرمایه‌های غنی این کشور را که نیروهای جوان و متخصص آن هستند، برای توسعۀ کشور به کار گرفت.

در ادامه این نامه آمده است انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور به‌عنوان نهاد صنفی تخصصی، فراگیر و باسابقه اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان کشور، ضمن آرزوی توفیق برای مسعود پزشکیان، آماده نقش‌آفرینی مدنی در حکمرانی مشارکتی نوآوری است.

منبع: sharghdaily-937113

نظر شما