شناسهٔ خبر: 67668557 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

صفر تا صد نحوه دریافت گذرنامه برای زیارت کربلا

زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات دارند اما گذرنامه‌هایشان منقضی شده یا اینکه اصلا گذرنامه ندارند می‌توانند از دو طریق گذرنامه‌های خود را تهیه کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با آمدن ماه محرم، تب و تاب سفر به عتبات عالیات بیشتر می‌شود و داشتن "گذرنامه" شرط ضروری این سفر معنوی است.

در حال حاضر، مسافران کربلا می‌توانند با دو نوع "گذرنامه بین‌المللی و زیارتی" به کشور عراق سفر کنند.

افرادی که گذرنامه بین‌المللی دارند و گذرنامه آنها بیشتر از 6 ماه تاریخ انقضا دارد، مشکلی برای رفتن به عتبات ندارند اما افرادی که اعتبار گذرنامه‌هایشان از 6 ماه کمتر است حتما باید درخواست برای صدور گذرنامه جدید بدهند چراکه امسال برخلاف سالهای گذشته، برچسب اعتباری بر روی گذرنامه های منقضی چسبانده نمی‌شوند.

دفاتر پلیس +10 در سراسر کشور به صورت حضوری برای دریافت مدارک به منظور صدور یا تمدید گذرنامه بین المللی آماده خدمت‌رسانی هستند؛ فرایند تکمیل مدارک تا صدورگذرنامه‌ متقاضیانی که یک بار به این دفاتر مراجعه کرده‌اند، طی 4 تا 5 روز و بر اساس قیمت مصوب هیئت دولت، آماده سپس تحویل پست داده می‌شود که مدتی هم آنجا زمان می‌برد.

نکته مهمی که زائران عتبات عالیات عراق باید به آن توجه کنند این است که آن دسته از زائرانی که گذرنامه‌های بین‌المللی آنها منقضی شده یا اصلا گذرنامه‌ای ندارند و در حال حاضر صرفاً قصد دارند به عراق سفر کنند، به جای تقاضای گذرنامه بین‌المللی و صرف هزینه بسیار بالاتر، می‌توانند درخواست "گذرنامه زیارتی" بدهند که در حال حاضر هزینه صدور آن صرفا 65 هزار تومان است.

یک فرد می‌تواند هم گذرنامه بین المللی داشته باشد و هم گذرنامه زیارتی و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.

متفاضیان صدور گذرنامه زیارتی، می توانند از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +10 یا اپلیکیشن "پلیس من" (POLICE-MAN.IR) در بستر فضای مجازی درخواست خود را ثبت کنند تا اقدامات لازم برای صدور انجام شود.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی حدود 65 هزار تومان است و 72 ساعته برای فرد متقاضی ارسال می‌شود؛ البته گذرنامه های زیارتی هم اعتبار 5 ساله دارند و افرادی که سال قبل گذرنامه زیارتی دریافت کرده‌اند می‌توانند امسال هم از آن گذرنامه استفاده کنند و به عتبات سفر کنند.

گفتنی است متقاضیان گذرنامه در تهران در صورت بروز مشکل در مراکز پلیس +10 می‌توانند به  2 مرکز صدور گذرنامه در شهرری و خیابان مطهری روبه‌روی کوه نور تهران برای ثبت درخواست گذرنامه بین‌المللی مراجعه کنند.

برای مشاهد مدارک لازم برای دریافت و یا تعویض گذرنامه می‌توانید این مطلب  را بخوانید.

در حال حاضر هزینه صدور گذرنامه بین‌المللی حدود 420 هزار تومان است و خانم‌های متاهل برای تقاضای گذرنامه باید فرم رضایت‌نامه از همسر خود را به تایید دفاتر اسناد رسمی‌ برسانند.

نظر شما