شناسهٔ خبر: 67667780 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

هیچ‌کس پاسخگو نیست!

شکایت ۲۶۰۰ داوطلب آزمون دستیاری از وزارت بهداشت

شرکت‌کنندگان در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری به دلیل وجود ۳۰ سوال غلط در این آزمون از وزارت بهداشت شکایت کردند، اما این وزارتخانه در پاسخ به پزشکان می‌گوید: «اگر دوست دارید شکایت کنید اما به جایی نمی‌رسد!»

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، «آزمون شروع می‌شود. پزشکان به سرعت به سؤالات پاسخ می‌دهند اما کمی نمی‌گذرد که حس ترس و تعجب در چشمان آنها نمایان می‌شود. هرچه جلوتر می‌روند تعداد سؤالات غلط و شبهه دار بیشتر می‌شود و شرکت‌کنندگان مدام از خودشان می‌پرسند: «سؤالات مشکل داره یا من نمی‌تونم جواب بدم؟!»

پنجاه و یکمین آزمون «دستیاری پزشکی تخصصی» با بیش از ۱۲ هزار شرکت‌کننده، ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، گفتنی است که این آزمونِ ۲۰۰ سؤالی سالی یک بار برگزار می‌شود تا پزشکان عمومی از طریق آن برای انتخاب رشته تخصصی از نظر علمی تعیین صلاحیت شوند، اما به گفته برخی از شرکت‌کنندگان در این امتحان آزمون دستیاری سال ۱۴۰۳ صلاحیت کافی برای تعیین رتبه متخصصان آینده کشور را نداشته است، حتی اساتید دانشگاهی مدعی هستند که این آزمون غیر استاندارد بوده و سؤالات به صورت سلیقه‌ای طرح شده‌اند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمون مدعی است که طراح سؤالات امتحان پزشک نبوده است زیرا طراح احتمال نداده است که شاید گزینه‌ای را که به عنوان پاسخ غلط انتخاب کرده خارج از گفته کتاب از نظر بالینی صحیح باشد.

حسینی «یکی از شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی تخصصی» در خصوص آزمون دوره دستیاری تخصصی ۱۴۰۳ می‌گوید: به دلیل ماهیت رشته پزشکی سؤالات طرح شده در این امتحان در قالب ویزیت بیمار طراحی شده است و شرکت‌کنندگان در آزمون باید تجویز صحیح برای بیمار را انتخاب کنند، ممکن است در پاسخ به چنین سؤالاتی اختلاف سلیقه‌هایی پیش بیاید به همین دلیل معمولاً در پاسخ به سؤالات با شرکت‌کنندگان در آزمون راه می‌آیند «سؤالات را حذف و یا دو گزینه‌ای می‌کنند» تا به طریقی عدالت برقرار شود. اینگونه تا حدودی نتیجه آزمون قابل قبول خواهد شد، اما در آزمون ۱۴۰۳ تعداد سؤالات شبهه‌دار، سلیقه‌ای، خارج از منبع و چندگزینه‌ای بسیار زیاد بود.

در همین راستا حدود سه روز بعد از امتحان «که کلید اولیه اعلام شد»، نسبت به سؤالات آزمون اعتراضات زیادی توسط پزشکان ثبت شد.

۳۰ سؤال اشتباه در یک آزمون سرنوشت‌ساز

وی در ادامه در خصوص اعتراضات شرک‌کنندگان در آزمون می‌گوید: شرکت‌کنندگان اعتراضات خود را نسبت به ۳۰ سؤال ثبت کردند، اما در ۲۲ خرداد که کارنامه نهایی ارائه شد متوجه شدیم که نه تنها به هیچکدام از اعتراضات ما توجه نکرده‌اند بلکه نمره ۲ سؤال صحیح را به همه افراد داده‌اند، که این اقدام به ضرر کسانی که این سؤالات را صحیح پاسخ داده بودند شد.

حتی برخی از سؤالات خارج از منبع طراحی شده بود و یا سؤال دارای ایراد بود. به عنوان مثال در یکی از سؤالات آزمون گزینه‌ها به صورت گرافیک و عکس اشعه ایکس ری مشخص شده بود که از ۴ گزینه عکس دو گزینه یکسان بود، بنابراین سؤال مشکل داشت. با اینکه جواب این سؤال یک گزینه دیگر بود اما خیلی از افراد را به شک انداخت و باعث شد تا یک سؤال را از دست بدهند. جالب این است که این سؤال از آزمون حذف نشد. حتی برخی از سوالات با وجود اینکه از کتاب منبع طراحی شده بود پاسخ صحیح، گزینه غلط در کتاب بود.

رتبه ۲۰۰۰ نفر اول آزمون بهم ریخته است

وی در خصوص رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور دستیاری تخصص می‌گوید: در این راستا به دلیل وجود ۳۰ سؤال غلط در آزمون، رتبه‌های ۲۰۰۰ نفر اول بهم ریخته است، این آزمون سالی یک بار برگزار می‌شود و نتیجه زحمت بیش از یک سال پزشکان در این آزمون مشخص خواهد شد. رشته تخصصی که ما براساس رتبه انتخاب می‌کنیم همه زندگی ما را می‌سازد، در همه جای دنیا برای شرکت در رشته تخصص، چند مرحله امتحان گرفته می‌شود اما در ایران همین یک آزمون است و براساس همین آزمون سرنوشت ما مشخص خواهد شد؛ که البته این آزمون پراز غلط فقط با آینده پزشکان و نخبگان کشور بازی می‌کند.

دهن‌کجی وزارت بهداشت به نخبگان کشور: «شکایت کنید اما به جایی نمی‌رسید.»

وی در خصوص پاسخ وزارت بهداشت به اعتراض شرکت‌کنندگان در آزمون دوره تخصص می‌گوید: در ابتدا شرکت‌کنندگان برای اعتراض به نتیجه آزمون، کارزار تشکیل دادند و بیش از ۲۶۰۰ نفر از پزشکان کارزار را امضا کردند، سازمان سنجش در پاسخ این اعتراض گفت: «ما هیچ کاره هستیم!»
بعد از سازمان سنجش به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کردیم و مجبور شدیم با التماس نامه‌ شکایت را در آنجا ثبت کنیم حتی حاضر نبودند نامه را از ما تحویل بگیرند، وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراضات دانشجوها گفت: «اگر دوست دارید شکایت کنید اما به جایی نمی‌رسد!»

چرا باید ۲۶۰۰ نفر شکایت کنند و وزارتخانه هیچ پاسخی ندهد؟

حسینی در ادامه می‌گوید: نزدیک به یک هفته است که منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم در حالی که حتی دفترچه‌های انتخاب رشته هم نیامده است.

آینده ما مگه شوخیه؟

حسینی در خصوص ناامیدی رزیدنت‌ها از ادامه تحصیل در ایران می‌گوید: آینده ما که این همه سال درس خوانده‌ایم شوخی نیست که به دلیل لج و لجبازی یک عده‌ای با آن بازی شود، اگر از این آزمون نتیجه‌ای که حق‌ ماست را نگیریم، یک عده ناامید و از ادامه تحصیل در رشته تخصص منصرف خواهند شد در نتیجه بخش‌های پزشکی و درمانی خالی و خالی‌تر می‌شود.

رزیدنت‌ها را ناامید نکنید

وی در خصوص معضل کمبود و مهاجرت رزیدنت‌ها از کشور می‌گوید: در حال حاضر مراکز درمانی با کمبود رزیدنت مواجه هستند به طوری که ورودی برخی از رشته‌ها برای گذراندن دوره دستیاری بدون آزمون باز است، با ناامید کردن رزیدنت‌ها، فشار شیفت و ساعت کاری بر روی رزیدنت‌های فعال بیشتر می‌شود. درحال حاضر هم تعدادی پزشک که مصمم هستند تا در کشور بمانند و رزیدنت شوند را ناامید می‌کنند.

آزمون دستیاری ۱۴۰۳، القای ناامیدی به جامعه پزشکی

در ادامه احمدی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در آزمون دستاری ۱۴۰۳ در خصوص معایب این امتحان می‌گوید: این آزمون در حالی به صورت غیراستاندارد طراحی شده که بیشتر پزشکان در حال مهاجرت هستند و یا به انجام کارهای متفرقه مانند زیبایی می‌پردازند، درواقع کار درمانی انجام نمی‌دهند، با برگزاری این آزمون ناامیدی به جامعه پزشکی اضافه شده است. امیدواریم تا قبل از آمدن دفترچه‌ها و قبل از انتخاب رشته، وزارتخانه دوباره دستور بررسی اعتراضات را بدهد و سنجش به اعتراضات رسیدگی کند. در غیر این صورت حق بسیاری از افراد ضایع می‌شود.

درخواست شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری از سازمان سنجش

وی در ادامه می‌گوید: ما از سنجش در خواست کرده بودیم تا قبل از بررسی اعتراضات دفترچه‌ها را اعلام نکنند زیرا در صورت بررسی رتبه دانشجوها تغییر خواهد کرد. اما سنجش در پاسخ به شرکت‌کنندگان گفته‌ است دفترچه‌ها را اعلام می‌کند.

بلاتکلیفی نخبگان کشور

احمدی در خصوص بلاتکلیفی و ناامیدی پزشکان داوطلب در رشته‌های تخصص می‌گوید: در برخی از موارد یک نفر می‌گوید من امتحان را خوب ندادم تلاش می‌کنم سال بعد دوباره آزمون می‌دهم. اما در حال حاضر پزشکان می‌گویند: «اگر سال بعد شرکت کردم و شرایط آزمون از امسال بدتر بود چی؟»

دیده‌بان عدالت و شفافیت اعتراضات را بررسی خواهد کرد

وی در آخر می‌گوید: پس از پیگیری و پرس و جوهایی که انجام دادیم به دیوان عدالت و شفافیت مراجعه و شکایت‌مان را به دیوان عدالت برده‌ایم تا شاید وزارت بهداشت تکلیف ما را روشن کند.

آیا وزارت بهداشت پاسخ دیوان عدالت را خواهد داد؟

هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در خصوص عدم پاسخگویی وزارت بهداشت به اعتراضات شرکت‌کنندگان در آزمون دوره دستیاری پزشکی تخصص گفت: این مسئله قبلاً هم توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت دولت سیزدهم تکرار شده است، متأسفانه گاهی نگاه وزارت بهداشت به پزشکان و کادر درمان از نوع ارباب رعیتی است، پزشکان مستخدمین وزیر و معاونان او نیستند بلکه وزارت بهداشت در خدمت مردم و کادر درمان است، اما برخوردی که در این سه سال با کادر بهداشت و درمان شده برعکس بوده و این مسئله در افزایش آمار خودکشی‌ها در میان پزشکان و رزیدنت‌ها، روی آوردن پزشکان به حرفه‌های دیگر، افزایش چشمگیر مهاجرت و یا درخواست مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور موثر بوده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که برخی از افراد در واکنش به مهاجرت پزشکان می‌گویند: «مشکلی نیست هرچقدر که بخواهیم می‌توانیم پزشک تولید کنیم!، این دیدگاه مطمئناً به ارکان بهداشت و سلامت جامعه ضربه زده است. در حال حاضر هم شاهد رفتار نامناسب وزارت بهداشت با شرکت‌کنندگان دوره دستیاری در آخرین روزهای خدمتگزاری آنها هستیم.

با پزشکان مانند یک کودک صغیر رفتار نکنید

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در خصوص جایگاه یک پزشک در جامعه گفت: یک پزشک به قدری معتبر و معتمد است که می‌تواند درباره مرگ و زندگی یک انسان تصمیم بگیرد. گواهی فوت پزشک معتبرترین گواهی قانونی در این خصوص است که نشان می‌دهد، یک فرد به چه دلیلی فوت کرده است، آن وقت وزارت بهداشت مانند بچه‌های دوره ابتدایی با این پزشکان گرامی برخورد می‌کند. این افراد صغیر نیستند بلکه نخبه‌های کشور و پزشکان مملکت هستند، اعتراض هر کدام از آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

سبطی ادامه داد: چند هزار پزشک اعتراض خود را به صورت رسمی امضا کرده و گفته‌اند بیش از ۳۰ سؤال آزمون دستیاری دوره ۵۱، ایرادهای ساختاری و علمی داشته است. چگونه یک وزیر و یا معاون وزیر به خودش اجازه می‌دهد که به حرف ۲۷۰۰ پزشک بی‌توجهی کند؟ این موضوع نشان دهنده‌ لجاجت و دهن کجی به نخبگان کشور است. به اعتراض شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری باید زودتر رسیدگی می‌شد.

وی در خصوص حمایت دیوان عدالت اداری و دیده بان شفافیت و عدالت از معترضان آزمون دستیاری تخصصی اظهار کرد: پزشکان شرکت کننده در آزمون دستیاری تخصصی با حمایت و همیاری دیوان عدالت اداری و دیده بان شفافیت و عدالت کشور با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کشور شکایت خود را ثبت کرده‌اند، در کشوری که برپایه انقلاب پایه‌ریزی شده است همیشه حرف حق شنونده خواهد داشت.

دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت گفت: تاکنون معاونت آموزشی وزارت بهداشت می‌گفت حتماً دفترچه‌های انتخاب رشته را بدون ایجاد تغییری در کلید سؤالات و رتبه‌ها، منتشر خواهد کرد، در حال حاضر حدود ۱۰ روز از آن ادعای کذب می‌گذرد و این افراد متوجه شده‌اند که باید در برابر قانون مانند همه سر فرود بیاورند، در حال حاضر مجلس هم وارد قضیه شده است و دیوان در برابر کوچکترین تخطی این افراد با دستور مقام قضائی مقابله خواهد کرد زیرا این افراد اولین بار نیست که می‌خواهند از اجرای دستورات مقام قضائی شانه خالی کنند.

وزارت بهداشت باید عذرخواهی کند

سبطی در خصوص سؤالات اشتباه آزمون دستیاری گفت: برخی از سؤالاتی که پزشکان نسبت به آن اعتراض کرده‌اند اصلا جای بحث و بررسی ندارد و باید حذف شود، وقتی دو گزینه سؤال عین هم است و یا تصاویر سؤال واضح چاپ نشده وزارت بهداشت باید بگوید: «ببخشید! ما درست عمل نکردیم و سؤال را حذف می‌کنیم.» نه تنها باید این سؤالات حذف شود بلکه باید از مردم عذرخواهی کنند.

وی در پایان اضافه کرد: اگر قرار است که پزشکان ما براساس تجربه‌های فردی ومهارت‌هایی که کسب کرده‌اند پاسخگو باشند که این آزمون‌ها هم باید به صورت محلی در همان جایی که آموزش دیده‌اند برگزار شود نه به شکل یکپارچه و سراسری، زمانی که یک آزمون سراسری و یک پارچه برگزار و برای آزمون منبع اعلام می‌کنند باید سؤالات و پاسخ ها بر اساس منبع باشد و نه تجربیات فردی.

برچسب‌ها:

نظر شما