شناسهٔ خبر: 67666898 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی امشب به پایان می‌رسد

تحریریه جهان صنعت نیوز

متقاضیان جدید خودروهای وارداتی که طی یک هفته اخیر (تا روز گذشته) نسبت به افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی در این حساب اقدام کرده و همچنین متقاضیان مرحله اول خودروهای وارداتی (اسفند ۱۴۰۱)، صرفاً باید تا پایان امشب (یکشنبه شب) برای ثبت پنج اولویت مورد نظر خود از میان ۳۶ مدل خودروی عرضه شده در این مرحله، اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای هفدهمین بار از سه‌شنبه هفته گذشته (۱۹ تیر ماه) برای هر دو گروه متقاضیان مرحله‌ی اول و متقاضیان جدید بازگشایی شد تا بتوانند از بین ۳۶ خودروی عرضه شده در این مرحله، پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

با توجه به گستردگی تنوع خودروهای وارد شده و اجرای ۱۷ طرح فروش خودروهای وارداتی تاکنون، این مرحله از عرضه، برای متقاضیان مرحله‌ اول که اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، آخرین فرصت انتخاب خودرو بود؛ بنابراین چنانچه مشتریان، این دوره هم انتخاب خودرویی نکرده باشند، از لیست نوبت‌دهی خارج شده و از دوره‌های بعدی فروش، باید همچون متقاضیان جدید از ابتدا، فرآیند ثبت‌نام را انجام دهد.

در این نوبت از عرضه، برای متقاضیان جدید نیز این فرصت فراهم شد که با تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی در این حساب، انتخاب خودرو داشته باشند. امکان تعریف حساب وکالتی از روز دوشنبه (۱۸ تیر ماه) آغاز شد و مشتریان تا ساعت ۱۲ روز گذشته (شنبه ۲۳ تیرماه) برای این منظور فرصت داشتند.

ترتیب اولویت در چینش این پنج انتخاب، دارای اهمیت است و در صورت تخصیص هر کدام از پنج انتخاب (بر اساس اولویت متقاضی و ظرفیت خودرو انتخابی)، قابلیت لغو سفارش و تغییر خودرو در مراحل بعدی وجود ندارد؛ از سوی دیگر چنانچه پس از تخصیص خودرو و فراخوانی که از سوی شرکت واردکننده برای مشتری ارسال می‌شود، متقاضی وجه خودروی خود ظرف مدت تعیین شده (پنج روز ) واریز نکند، از لیست سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی حذف خواهد شد.

باتوجه به اینکه مهلت ثبت‌نام برای واجدین شرایط، تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه امروز (یکشنبه) در نظر گرفته شده است، براین اساس این مهلت امشب به پایان خواهد رسید. تا به این لحظه نیز خبری از تمدید این مهلت نیست، اما چنانچه قرار شد که تمدیدی صورت گیرد، موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این دور از عرضه خودروهای وارداتی از بین ۳۶ محصول عرضه شده، ۱۸ خودروی وارد شده‌ دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و ۱۸ خودروی وارد شده‌ دیگر دارای قیمت‌ علی‌الحساب در مبادی ورودی برای مشتریان عرضه شده است؛ قیمت‌ها اعم از قطعی و علی‌الحساب قیمت در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص، به قیمت‌های فوق اضافه می‌شود.

پس از اعلام نتایج، پیامک واریز از سوی شرکت برای منتخبان ارسال خواهد شد و پس از آن، مشتریان پنج روز فرصت واریز خواهند داشت؛ عدم واریز وجه طی مدت تعیین شده، پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه حذف می‌شود.

گفتنی است با توجه به اینکه نوع فروش به صورت قطعی است، شرکت‌های واردکننده باید مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، نسبت به تحویل خودرو با قیمت قطعی حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل وجه، اقدام کنند؛ در صورت تاخیر در تحویل یا انصراف از خرید و… قراردادهای مذکور مشمول جرائم مندرج در آیین‌نامه خواهد شد.

لازم به تاکید است که چنانچه خودروی انتخابی متقاضیان جدید، به مرحله‌ی تخصیص نرسد و با عدم تخصیص مواجه شوند، در طرح‌های بعدی باید مجددا از ابتدا با تعریف حساب وکالتی اقدام به ثبت‌نام کنند و همچون دور اول نیست که صف انتظار تشکیل شود.

براساس ماده ۴ مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت، شرایطی همچون سن حداقل ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه معتبر، عدم خرید خودرو طی ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا، عدم خرید خودرو طی ۲۴ ماه گذشته از دیگر خودروسازان، نداشتن اولویت خودرویی درسامانه خودروهای داخلی و وارداتی و عدم پلاک فعال ( البته یک پلاک فعال و سن خودرو بالای پنج سال؛ محدودیتی ندارد)، اعمال می‌شود؛ ضمن اینکه متقاضیان جدید، علاوه بر موارد مذکور باید در بازه مشخص، نسبت به حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی در این حساب اقدام می‌کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما