شناسهٔ خبر: 67666801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پشت پرده تجمع افغان‌ها در چیتگر/ سیاست دوگانه درباره مهاجرین افغانی+ فیلم

اقتصادنیوز: اخیرا تصاویری از حضور گسترده افغانی ها در سطح کشور منتشر شده است؛ تصاویری که گواهی است بر این ادعای حضور گسترده مهاجرین افغان در سراسر شهر؛ گزارش ها می گوید آنها صندلی‌های مترو را قُرُق و میدان آزادی را فتح می‌کنند و برای تفریح هم به دریاچه چیتگر می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که بر اساس اعلام آمار رسمی، تامین اجتماعی با ناترازی منابع و مصارف مواجه است و حتی برای رفع این ناترازی، دست به دامان افزایش سن بازنشستگی شده‌اند، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه رسماً از برنامه این سازمان برای بیمه اتباع خارجی خبر داده است. بر اساس آنچه میرهاشم موسوی در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد، این سازمان در نظر دارد تا در سال جاری یک میلیون نفر از اتباع بیگانه تحت پوشش نظام بیمه ای  کشور قرار دهد. او تاکید کرد: حدود ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور داریم که بیمه نشده‌اند و باید این مسیر پوشش بیمه‌ای ادامه پیدا کند. همچنین طرح جدیدی برای پوشش بیمه‌ای در حال آغاز است که مربوط به پوشش بیمه اتباع بیگانه است. بیش از چهار میلیون نفر اتباع در کشور زندگی می‌کنند و درصددیم امسال یک میلیون اتباع را بیمه کنیم.

هر چند در این نشست خبری اعلام شده که جمعیت هدف حدود 5 میلیون نفر است و از عبارت کلی «اتباع خارجی» برای آن استفاده شده اما به نظر می رسد این جمعیت عملاً مهاجرین افغان را شامل می‌شود.

برخی منتقدان بر این باورند که اجرای چنین طرح هایی با جنبه حمایتی، مهاجرت گسترده اتباع افغان به ایران را افزایش می‌دهد و این در حالی است که تمهید زیرساختی برای حضور بیش از پیش مهاجرین افغان به کشور اندیشیده نشده است. به عبارت دیگر، اگرچه سیاست بیمه مهاجرین به عنوان یک سیاست حمایتی از اتباع خارجی حاضر در ایران مطرح می شود اما گروهی از منتقدان آن را یک سیاست تشویقی برای ورود بیشتر اتباع خارجی به ویژه از افغانستان تعریف می کنند.

چندی پیش تصاویری از حضور پر رنگ افغان‌ها در سطح شهرهای ایران منتشر شد. این تصاویر نشان می دهد وقتی به مراکز شهر یا تفرجگاهها می‌روید، این موضوع  ملموس‌تر می‌شود. تصاویر پیاپی از تجمع مهاجران افغانی از محمودآباد تا دریاچه چیتگر که نگرانی درباره تغییر بافت جمعیت ایران در برخی نقاط را نیز در پی داشته، شرایط را پیچیده تر کرده است. برترین‌ها به سراغ مردم رفته و از آنها درباره حس‌شان نسبت به این اوضاع پرسیده است.

نظر شما