شناسهٔ خبر: 67666642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

فولاد مبارکه بالاترین سطح هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران را کسب کرد فولاد مبارکه بالاترین سطح هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران را کسب کرد

به گزارش ایراسین، آیین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران روز شنبه ۱۶ تیرماه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق

صاحب‌خبر -

به گزارش ایراسین، آیین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران روز شنبه ۱۶ تیرماه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران، مهدی محمدی رئیس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران و جمع دیگری از مسئولان برگزار و طی آن از بهترین‌های حوزه فناوری و نوآوری کشور تجلیل شد که در این بین شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی بود که توانست تندیس سیمین را به خود اختصاص داد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری:

فولاد مبارکه یکی از معتبرترین صنایع فولادی دنیا خواهد شد

 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: اگر فولاد مبارکه با این خط ریلی که گذاشته شده و با همین سرعت حرکت کند، کمتر از شش یا هفت سال آینده یکی از معتبرترین صنایع فولادی دنیا خواهد شد. کارهایی که فولاد مبارکه انجام می‌دهد و برنامه‌ها و اقدامات آن، یک الگوی موفقِ تجربه‌شده‌ است که دیگران باید از آن الگو بگیرند.

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران:

اولین گام نوآوری، تحول و تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران (IRAMIT2023)، پس از دریافت تندیس سیمین و لوح تقدیر از دست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در بیاناتی گفت: نوآوری با شعار محقق نمی‌شود. اولین تغییر در سازمان تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است.

وی ضمن تبریک حماسه حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور منتخب بتواند در عرصه اقتصاد، صنعت و کسب‌وکار تحولاتی را ایجاد کند، به‌گونه‌ای که در سال جاری شاهد جهش تولید باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه گفت: پدر کسب‌وکار نوین، محیط کسب‌وکار را به تنور داغ تشبیه کرده و نوآوری را شرط ماندن در این تنور دانسته است. در محیط کسب‌وکار کشور زمانی که مدیران همدیگر را می‌بینند، از شرایط گلایه می‌کنند. این مختص کشور ما نیست و فضای کسب‌وکار در همه جای دنیا همین شرایط را دارد. البته شاید در کشور ما ناپایداری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه به نوآوری برای ماندن در تنور داغ کسب‌وکار بیشتر متوجه مدیران کسب‌وکار است و نه افراد نوآور. اغلب ما در خصوص اهمیت و ضرورت‌های حوزه نوآوری صحبت می‌کنیم؛ اما کمتر به راهکارهای چگونگی دست‌یابی به آن توجه کرده‌ایم. در ادبیاتِ استراتژی امروز، بیشتر از اینکه به تهدیدها و فرصت‌های کسب‌وکار بپردازند، به زیست‌بوم و محیط کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در مقوله محیط کسب‌وکار، توجه بیشتر به سرعت تغییرات است، گفت: در مواجهه با سرعت تغییرات نیز دو نکته مهم «چابکی» و «انعطاف‌پذیری» مورد تأکید است. اگر می‌خواهیم در مواجهه با سرعت تغییرات موفق باشیم، باید این دو نکته را اصل قرار دهیم. چابکی برای اینکه سریع بتوانیم با تغییرات همراه شویم و انعطاف‌پذیری برای اینکه با تغییرات هم‌فاز شویم و در هر دو موضوع به نبوغ، خلاقیت و ابتکار نیاز داریم.

نوآوری مقوله دیربازده است

 طیب‌نیا با تأکید بر اینکه نوآوری مقوله دیربازده است و نیاز به صبر و حوصله و مقابله با شکست‌ها دارد، ادامه داد: نوآوری مانند مزرعه ذرت نیست که امروز بکاریم و دو ماه دیگر برداشت کنیم، بلکه مانند درخت گردو و پسته است که باید از آن مراقبت کرد؛ پس باید برای نوآوری در سازمان، شناخت قبلی، صبر و حوصله و ساختارسازی داشته باشیم.

وی در خصوص روند توجه به نوآوری در فولاد مبارکه ابراز کرد: چند گام در این زمینه در شرکت دنبال شد. بر این باورم در گام صفر در حوزه نوآوری نیازمند نوآوری در نگاه مدیران هستیم. نوآوری با شعار محقق نمی‌شود. اولین تغییر در سازمان، تغییر در نگاه مدیران به مقوله نوآوری است و تا وقتی نگاه مدیران تغییر نکند، به‌گونه‌ای که نوآوری در نگاه آن‌ها حاکم شود، اثرگذار نخواهد بود. گام صفر، تحول و نوآوری در نگاه مدیران است.

باید بدانیم چطور با نوآوری رفتار کنیم

 مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: مدیران بیش و پیش از همه در مواجهه با پذیرش یا عدم پذیرش نوآوری قرار می‌گیرند و مقوله نوآوری باید از بالا به پایین در سازمان تسری پیدا کند. در کتاب ده‌گانه نوآوری آورده شده که ۹۰ درصد از نوآوری‌ها معمولاً با شکست مواجه می‌شود و ما باید بدانیم چطور با نوآوری رفتار کنیم. عدم پذیرش طرح‌ها و نگاه‌های جدید و ادامه روند قبل چالش‌هایی است که در اثر عدم‌تغییر نگاه مدیران به فناوری ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در فولاد مبارکه، ضمن فرهنگ‌سازی در خصوص لزوم نوآوری، گام‌های بعدی را برداشتیم و شیوه‌های جدیدی را در این حوزه در فولاد مبارکه پیش گرفتیم. اولین گام بعد از فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه، راه‌اندازی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه برای رهایی از بروکراسی اداری در شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و با مأموریت شتاب‌دهی به طرح‌های نوآورانه بود تا از چابکی لازم برخوردار شویم و بتوانیم در این فضا حرکت کنیم.

طیب‌نیا حرکت به سمت نوآوری باز را دیگر اقدام فولاد مبارکه در حوزه توسعه فناوری و نوآوری دانست و گفت: ما با ایجاد مراکز نوآوری و دفاتر در دانشگاه‌ها، روند قبلی را مبنی بر اینکه دانشجویان و دانشگاه‌ها به سمت ما بیایند تغییر دادیم و ما به سمت نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی رفتیم و با حمایت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور توفیقات خوبی به دست آوردیم.

حمایت از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان طی ۲ سال

 وی اضافه کرد: در مرحله بعد، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه را تأسیس کردیم و با حمایت‌های خوب هیئت‌مدیره و مجموعه مدیریت ارشد شرکت با بودجه یک هزار میلیارد تومانی به سمتی رفتیم که در کمتر از ۲ سال با بررسی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در ۳۰ شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دادیم.

مدیران باید ریسک شکست‌ها را تحمل کنند

 مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه مدیران باید نگاه خود را به نوآوری تغییر دهند تا بتوانند این مراحل را طی کنند، گفت: مدیران باید ریسک شکست‌ها را تحمل کنند و صبرشان را در مورد به بار نشستن نوآوری افزایش دهند. همان‌گونه که ما در فولاد مبارکه با این نگاه و به لطف خداوند، توانستیم در عرصه تولید در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴ محصول جدید و در سال گذشته ۱۲ محصول جدید را تولید و ارائه کنیم. امسال نیز هدف‌گذاری عرضه ۱۰ محصول جدید را در بازار داریم و این علاوه بر اقداماتی است که در شرکت در حال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی کشور معرفی شد و نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی را در کمتر از ۱۸ ماه به بهره‌برداری رساند. ما با ورود به حوزه نوآوری در همه بخش‌ها، نه‌تنها در حوزه تولید، حتی در بخش مسئولیت‌های اجتماعی و روابط عمومی نشان دادیم که ایرانی هر جا اراده کرده و خواسته، توانسته است.

نگاه ملی به مقوله نوآوری، وجه تمایز فولاد مبارکه است

 محمدیاسر طیب‌نیا، در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران نیز در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: فولاد مبارکه هم برای حفظ دستاوردها و هم برای رشد و پیشرفت خود و هم بالاتر از آن، به‌عنوان مجموعه‌ای پیشرو، الگو و پیشران در صنعت و اقتصاد ملی، رسالت خود دانسته که به این حوزه ورود جدی داشته باشد. آنچه این شرکت را بیش از همه طی یکی‌دو سال گذشته متفاوت کرده است، نگاه ملی به مقوله نوآوری بوده است. ما به نوآوری، هم به‌عنوان ورود به کسب‌وکارهای جدید و هم به‌عنوان رفع چالش‌ها و بحران‌های فرایندی و هم توسعه‌های آتی نگاه کردیم. این نگاه جامعی بود که به مقوله نوآوری داشتیم. مقوله نوآوری یک شعار صرف در فولاد مبارکه نیست و از بالاترین تا پایین‌ترین سطوح، همه‌ فهم مشترک و صحیحی از آن دارند.

معاون فناوری فولاد مبارکه:

ویژگی فولاد مبارکه در ادوار مختلف، تأکید و استفاده از تکنولوژی‌های روز و توسعه آن بوده است

 محمد ناظمی هرندی، معاون فناوری فولاد مبارکه نیز در حاشیه این آیین گفت: ارزیابی‌هایی که از فولاد مبارکه صورت می‌گیرد و به دریافت جایزه منتهی می‌شود بخش کوچکی از یک حرکت بزرگ است. ازاین‌رو باید این سؤال را مطرح کنیم که به‌طور مشخص در حوزه نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین چه اتفاقی در فولاد مبارکه رخ داده که امروز ارزیابان و دبیرخانه این جایزه به این نتیجه رسیده‌اند که فولاد مبارکه شایسته دریافت این جایزه است.

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال گفت: یکی از ویژگی‌های فولاد مبارکه در ادوار مختلف این است که این شرکت از ابتدای دوران بهره‌برداری تا کنون بر استفاده از تکنولوژی‌های روز و توسعه آن متناسب با نیازهای موجود خود تأکید داشته و در این راستا بر توسعه دانش فنی کارکنان خود به‌عنوان سرمایه‌های اصلی سازمان سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین با ارتباط‌گیری با آخرین تکنولوژی‌های موجود در این صنعت این مسیر را طی کرده است.

معاون فناوری فولاد مبارکه تصریح کرد: سازمان‌هایی نظیر فولاد با همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود، اگر نتوانند خود را با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بروز کنند و متناسب با تکنولوژی‌ها فعالیت‌های لازم را پیش‌بینی کنند، حتماً دچار مشکل و متوقف خواهند شد؛ ازاین‌رو فولاد مبارکه در کنار فرایندهای جاری خود، به پیاده‌سازی مفاهیم نوآوری توجه جدی داشته است و در نوآوری چهار خروجی کلیدی را مدنظر قرار داده و به دنبال محصولات نوآورانه و جدید، تکنولوژی یا فرایندهای جدید، کسب‌وکارهای جدید و همچنین پایداری کسب‌وکار از طریق پایداری زنجیره تأمین است؛ این نگاهی است که به‌خصوص طی دو سال اخیر با به‌کارگیری ابزارها و رویکردهای جدیدی دنبال شده است. در این مسیر به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان رفتیم و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و به هراندازه که به‌عنوان یک شرکت بزرگ احتمال داشت دچار عدم چابکی باشیم، به شرکت‌های بزرگ و کوچک نوآوری وصل شدیم که مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها چابکی‌شان بود و به مفهوم «دوسوتوانی» توجه کردیم.

ناظمی در همین زمینه افزود: در حقیقت فولاد مبارکه به‌عنوان یک سازمان تولیدمحور از یک بال بهره‌برداری برخوردار بود و با این اقدامات و با حمایت از شرکت‌های دانش‌محور، سرمایه‌گذاری در واحدهای علمی تحقیقاتی و انجام اقدامات نوآورانه در شرکت، از بال چابک‌محوری نیز بهره‌مند شد؛ تاجایی‌که حاصل تمامی این تلاش‌ها به دریافت این جایزه و به تعبیر بهتر، بالاترین سطحی که یک شرکت تاکنون در حوزه نوآوری به دست آورده منجر شد.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه:

ظرفیت فناوری فولاد مبارکه را با جذب نوآوری‌های داخل و خارج از کشور افزایش داده‌ایم

شهرام عباسی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه، در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران گفت: رسالت فولاد مبارکه خلق آینده بهتر است و صرفاً با راهبرد و استراتژی نوآوری است که می‌تواند به این رسالت خود عمل کند. در این راستا واحد تحقیق و توسعه سعی کرده به‌صورت محوری این فرایند را طراحی و پیاده‌سازی کند. در این مسیر شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری را تأسیس و سپس آن را به صندوق پژوهش و فناوری تبدیل کردیم تا با سرمایه‌گذاری در فضای دانش‌بنیانی کشور، فعالیت‌های فناوری و نوآوری را توسعه دهد. همچنین با بازنگری استراتژی فناوری و نوآوری اهداف بلندپروازانه‌ای برای گروه فولاد مبارکه متصور شدیم، به شکلی که بتوانیم نوآوری‌های موجود در زیست‌بوم و کسب‌وکار ایران و خارج از کشور را برای افزایش ظرفیت فناوری در شرکت فولاد مبارکه جذب کنیم.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه پیشران توسعه نوآوری صنعتی کشور است

 یحیی پالیزدار، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه نیز دراین‌باره گفت: فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از عناصر توسعه صنعتی کشور ،هم به لحاظ سطح تولید و حجم ایجاد ارزش‌افزوده‌ و هم به لحاظ بلوغ سازمانی همیشه مطرح بوده است. راهبردی که در سه‌چهار سال گذشته و با تمرکز بیشتر در دو سال گذشته در داخل گروه شاهد آن هستیم رسالت جدیدی است که فولاد مبارکه برای خود تعریف کرده و آن ایفای نقش به‌عنوان لوکوموتیو و پیشران توسعه نوآوری صنعتی کشور است. فولاد مبارکه در دو سال گذشته با این راهبرد اصلی و نهادسازی در این زمینه، به یکی از پیشران‌های نوآوری در کشور تبدیل شده است.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی فولاد مبارکه:

استقرار سیستم مدیریت نوآوری بر اساس استاندارد

 56001 ISO ویرایش 2019 در فولاد مبارکه

 علی کیانی، رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی فولاد مبارکه نیز در حاشیه برگزاری این هشتمین جایزه ملی گفت: فولاد مبارکه در راستای سنجش رویکردهایی که در آن جاری و ساری است در جوایز ملی و بین‌المللی شرکت کرده و این رویکردها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از مهم‌ترین اتفاقاتی که منجر به دریافت تندیس سیمین شد، توسعه رادار تکنولوژی، رصدخانه استراتژیک، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پروژه‌های مرتبط در حوزه اکوسیستم نوآوری باز است. همچنین مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه سیستم‌های مدیریت در فولاد مبارکه ساری و جاری شده است موضوع تدوین استراتژی نوآوری در گروه فولاد مبارکه و استقرار سیستم مدیریت نوآوری بر اساس استاندارد

 56001 ISO ویرایش 2019 است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه باعث خلق محصولات جدید و نوآورانه در بازار شده است

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران گفت: چند سالی است که فولاد مبارکه یک زیست‌بوم نوآوری و توسعه راه‌اندازی کرده و با این اقدام توانسته سالانه محصولات جدید و نوآورانه‌ای را راهی بازار کند.

وی در آیین اختتامیه این جایزه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این جایزه ملی اظهار کرد: این جایزه بعد از هشت دوره برگزاری به قوام و پایداری رسیده و در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور جا افتاده است.

خیاطیان با اشاره به نقش جوایز در عرصه ملی و بین‌المللی افزود: جوایز در دنیا با اهداف ترویجی و فرهنگ‌سازی اهدا می‌شود. برای امیدبخشی، فرهنگ‌سازی و توسعه، ابزاری مانند جایزه بسیار خوب است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه اهدای جوایز به یادگیری نیز کمک قابل‌توجهی می‌کند، ادامه داد: بنگاه‌ها باید یاد بگیرند که چگونه دانش فناوری را مدیریت کنند و کسب‌وکار فناورانه را خلق کنند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان نزدیک نوپا هستند و کمتر از ۵ میلیارد تومان فروش دارند. این‌ها در بُعد مهم فناوری و نوآوری نتوانسته‌اند نظامات تجاری‌سازی را پیاده‌سازی کنند و این چالشی بزرگ است.

خیاطیان تصریح کرد: کارکرد نظام‌های فناوری و نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی پیاده‌سازی نشده است و باید برای این امر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قابلیت شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد است، اما باید به‌خوبی مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گیرد، اضافه کرد: شرکت دانش‌بنیانی را داریم که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تولید محتوا می‌کند. خیلی‌ها از این توانایی خبر ندارند و باید این شرکت‌ها حمایت شوند و این کار با اقداماتی نظیر جایزه ملی علم و فناوری ممکن است.

دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران:

دریافت تندیس سیمین نتیجه سال‌ها کار در فولاد مبارکه در حوزه فناوری و نوآوری است

نوید خبیری، دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران نیز گفت: دریافت جایزه تندیس سیمین توسط فولاد مبارکه نتیجه سال‌ها و دهه‌ها کار در حوزه فناوری و نوآوری است. با مشاهده دستاوردهای فولاد مبارکه متوجه میزان بلوغ فرایندها می‌شوید. فولاد مبارکه در حوزه فناوری و نوآوری به‌ویژه در حوزه شبکه‌سازی و پیش‌بینی‌ها پیشگام است.

وی گفت: 28 شرکت بزرگ، متوسط و کوچک در هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران همکاری کردند و به‌عنوان منتخب معرفی شدند.

دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران (IRAMIT 2023) با بیان اینکه 4 دوره آموزش آشنایی با مدل را برگزار کردیم، ادامه داد: از ۲۸ شرکت ثبت‌نام‌شده، ۷ شرکت بزرگ، ۸ شرکت متوسط و ۱۳ شرکت کوچک و دانش‌بنیان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵ شرکت در سطح توانمندی و ۵ شرکت در سطح شایستگی در این دوره شرکت کردند، ادامه داد: یک شرکت از سطح تعهد به توانمندی ارتقا یافت؛ یک شرکت به سطح شایستگی رسید و مابقی در سطح توانمندی ماندند.

خبیری در ادامه ضمن قدردانی از معاونت علمی فناوری و صندوق نوآوری و اتاق بازرگانی ایران با عنوان اسپانسرهای معنوی این جایزه ملی افزود: همچنین این رویداد ۲ حامی طلایی به نام‌های فولاد مبارکه و پتروشیمی آریا ساسول داشت که قدردان حمایت‌های آن‌ها هستیم.

وی ضمن اعلام فراخوان دوره نهم جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران (IRAMIT 2024) ادامه داد: از همین امروز آمادگی پذیرش شرکت‌های جدید را داریم و دبیرخانه پس از اتمام دوره هشتم، دوره نهم را آغاز می‌کند. تا ۱۵ آبان مهلت ثبت‌نام وجود دارد؛ در تابستان و پاییز سال ۱۴۰۳ دوره آموزشی برگزار می‌شود و دی‌ماه ارزیابی‌ها انجام می‌گیرد. در نهایت در بهمن‌ماه نیز اعلام نتایج و برگزاری همایش را خواهیم داشت.

مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه در مدل‌های ارزیابی مختلفی خودش را محک می‌زند

 افشین خیامیم، مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد مبارکه در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران گفت: فولاد مبارکه نه‌تنها در جایزه ملی فناوری و نوآوری، بلکه در مدل‌های ارزیابی مختلفی شرکت می‌کند تا خود را محک بزند. مهم‌ترین موضوع این است که از منظر تکنولوژی و نوآوری بتوانیم به‌صورت تخصصی نقاط قابل‌بهبود و نقاط قوت خودمان را مشخص کنیم.

رئیس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران:

شرکت فولاد مبارکه در توسعه فناوری و رقابت‌پذیری ملی پیشتاز است

مهدی محمدی، رئیس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران در حاشیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران گفت: در فضای رقابتی امروز که تغییرات تکنولوژی و محیطی زیاد شده، سازمان‌هایی باقی می‌مانند که قدرت تطبیق‌پذیری با تکنولوژی‌های جدید را در خود افزایش دهند. بدین منظور از مکانیسم‌های مدیریت فناوری و نوآوری در سازمان‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه در بین سازمان‌ها و شرکت‌های موجود طی این سال‌ها در توسعه فناوری و رقابت‌پذیری ملی همیشه پیشتاز بوده است.

رئیس انجمن مدیریت نوآوری و فناوری ایران گفت: هوشمندسازی و توجه به پایداری به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست از مهم‌ترین شاخص‌های بقای شرکت‌های بزرگ است.

وی اظهار کرد: از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ۵ موج فناورانه را تجربه کرده‌ایم که هر چه پیش می‌رویم این موج‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. در هر موج نوع نگاه به فناوری و ارزش‌آفرینی آن‌ها تغییر می‌کند.

محمدی افزود: باید توجه داشت که اعتبار هر موج در بازه زمانی ارزشی ندارد و شاهد تغییر مکرر فناوری هستیم؛ ازاین‌رو سازمان‌های پست‌مدرن هر روز در تقابل با پارادایم فناوری جدید هستند.

رئیس انجمن مدیریت نوآوری و فناوری ایران ادامه داد: غول‌های فناوری آمریکایی هوش مصنوعی را در دست گرفته و توانایی زیادی در این زمینه دارند و این اتفاق در کمتر از سه سال افتاده است.

وی با بیان اینکه موج‌های فناوری به‌شدت در حال تغییر و آن هم تغییرات اساسی است، گفت: ما باید در ارزیابی شرکت‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و بررسی کنیم که به چه میزان آینده‌نگری در حوزه نوآوری داشته‌اند.

محمدی با بیان اینکه امروز صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی به‌عنوان صنایع بالغ باید به این موج‌ها توجه داشته باشند، گفت: باید به سمت فناوری‌هایی برویم که نوآوری‌های تخریب‌کننده را برای ما مدیریت کنند و باید قابلیت آینده‌نگری موج‌های تغییرات کسب‌وکار را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: از سویی نیز باید توجه داشت که دوران سازمان‌هایی با در‌های بسته و بزرگ که همه فناوری‌ها را در خود جای دهد گذشته است. بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا برای بقای خود، شبکه و اکوسیستم باز درست کرده‌اند و به این امر دست یافته‌اند که بدون محیط مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان در هیچ صنعتی امکان بقا در راستای «دوسوتوانی» وجود ندارد.

رئیس انجمن مدیریت نوآوری و فناوری ایران با بیان اینکه کلان‌روند هوشمندسازی و به‌ویژه هوش مصنوعی باید موردتوجه شرکت‌ها باشد، گفت: باید توجه داشت که در یک دهه آینده در صورت بی‌توجهی شکاف بزرگی بین شرکت‌های مختلف ایجاد خواهد شد و ازاین‌رو عملکرد شرکت‌ها در این زمینه از سال آینده رصد خواهند شد.

وی اضافه کرد: دیگر کلان‌روند برای بقای شرکت‌های بزرگ توجه به پایداری و حفظ محیط‌زیست است. دنیا نیز به این سمت حرکت کرده و از سال ۲۰۳۰ صنایع آلاینده بازاری برای فروش محصولات خود در جهان نخواهند داشت.

محمدی تصریح کرد: بقا حاصل توان مالی نیست، بلکه حاصل قدرت تطبیق‌پذیری و سازگاری است و در این زمینه قدرت یادگیری سازمانی باید مورد توجه باشد.

برگزاری آیین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران

 گفتنی است در این آیین از بهترین‌های حوزه فناوری و نوآوری کشور تجلیل شد که در این بین شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی بود که توانست تندیس سیمین (بالاترین سطح این جایزه) را به خود اختصاص دهد.

همچنین شرکت همراه اول نیز موفق به دریافت تندیس برنزین هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران شد و شرکت‌های معماران به‌طرح، میان الکترونیک و پلیمر آریا ساسول تندیس شایستگی سطح ۲ و گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار تندیس شایستگی سطح یک را به خود اختصاص دادند.

شرکت مانوپارت ایرانیان نیز در سطح توانمندی، یک ‌ستاره و شرکت‌های توسعه کاربرد پرتوهای ایران و احیا درمان پیشرفته در سطح توانمندی، سه ‌ستاره را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که تاکنون هیچ شرکتی نشان زرین این جایزه را کسب نکرده است.


برچسب‌ها:

نظر شما