شناسهٔ خبر: 67665174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مخفیانه، یک هفته در اسرائیل زندگی کردم/ در لبنان ۵ماه کار تحقیقاتی انجام دادم

صد آنلاین | محمودزاده نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» گفت: با وجود نگرانی سفیر وقت ایران در لبنان اما پاسپورت خود را تحویل سفیر دادم و برای درک بهتر شرایط به مدت یک هفته به روستای میدان که در آن زمان در دست اسرائیل بود رفتم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد انلاین ، نصرت الله محمودزاده نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص چگونگی رسیده به سوژه این کتاب گفت: در نوشتن یک کتاب با سه بحث موضوع، کشف موضوع و ارائه موضوع مواجه هستیم که نحوه ارائه در نحوه کشف است و نحوه کشف در نگاه نویسنده به آن موضوع است.

محمودزاده با بیان اینکه تولید کتاب یک ساختار و نقشه راه نیاز دارد افزود: در جریان سفر شهید سیدعباس موسوی دبیرکل حزب الله لبنان به ایران و جلسه ای که در خصوص تشکیل جهادسازندگی داشتیم، من به عنوان نویسنده ای که در زمان جنگ مشاهدات خود را می نوشتم توسط وزیر جهاد به شهید موسوی معرفی شدم که شدیدا مورد استقابل وی قرار گرفت و گفت: «ما چندین عملیات بسیار خوب در برابر اسرائیل داشتیم که کسی خبر ندارد.» که پیشنهاد جهت نوشتن این عملیات ها داده شد و با قبول کردن من، عازم لبنان شدم و حدود ۵ ماه در این کشور بررسی میدانی انجام دادم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر سال اعزام به لبنان که سال ۱۳۶۹ بوده است ادامه داد: در مدت زمان حضورم در لبنان به همه جبهه های آنها رفتم و شب ها را در سنگر نیروهای حزب الله خوابیدم و با آنان زندگی کردم و عملیات های آنان را بررسی کردم که در نتیجه یک عملیات را انتخاب کردم که به دلیل شکست نیروهای حزب الله در این عملیات، انتخاب این سوژه باعث تعجب آنان شد.

این نویسنده دفاع مقدس اظهار داشت: طبق اسناد، این عملیات که خود شارون فرماندهی آن را بر عهده داشته و با وجود موفقیت اسرائیل اما آن را در بایکوت خبری نگه می دارد که این موضوع من را بیش از پیش حساس کرد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: با بررسی این عملیات یاد عملیات هویزه افتادم، در عملیات هویزه من جزو ۴ -۵ نفری بودم که زنده بیرون آمدم و بسیاری از بچه ها شهید شدند اما انسان از این عملیات احساس شکست نمی کند.

وی با اشاره به اینکه با انتخاب این عملیات دامنه تحقیقاتم را گسترش دادم گفت: در نهایت رسیدم به اینکه در این عملیات از ۴۰ نفر نیروهای حزب الله یک نفر زنده مانده که او را در روستای نبی شیت پیدا کردم و یک نفر دیگر که فرماندهی عملیات را بر عهده داشته، اسرائیلی ها رو با هلکوپتر میبرند و همسر این فرد که موفق می شود در زندان الخیام وی را ملاقات می‌کند خبر از این موضوع می دهد که اسرائیلی ها نتوانستند متوجه شوند این فرد فرمانده عملیات بوده و در به در دنبال این بودند تا فرد را پیدا کنند و او را در بعلبک با هلکوپتر ترور کنند.

نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» ادامه داد: در راه ملاقات با سیدعباس موسوی بودم که یک ساعت قبل از رسیدن من به قرار پهباد اسرائیلی ها سر رسیده و سیدعباس موسوی را ترور می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از شهادت سیدعباس موسوی من ماندم و این پروژه و هزاران سوال باقی مانده و به این نتیجه رسیدم که چرا باید یک فرد مهم مانند ابویحیی را فدای کتاب کنم تصریح کرد: اول یک کتاب گمراه کننده به نام «رقص مرگ» نوشتم که مثلا در آن ابویحیی شهید شده و یک نیروی معمولی به اسارت درآمده است اما این کتاب را بایگانی کردم.

محمودزاده با اشاره به اینکه برای درک بهتر شرایط به مدت یک هفته به روستای میدون که در آن زمان در دست اسرائیل بود رفتم بیان داشت: جبهه های درگیری بین اسرائیل و حزب الله جایی شبیه مناطق جنگی کردستان است و وقتی بخشی از خاطرات جنگی خود را برای آنان توضیح دادم متوجه شدند که من از عهده این کار برخواهم آمد.

وی با اشاره به نگرانی سفیر وقت ایران در لبنان مبنی بر اینکه اگر در حین تحقیقات دستگیر بشوی عاقبت خوبی نخواهد داشت گفت: همان لحظه پاسپورت خود را به سفیر تحویل دادم و گفتم مسئولیت کل کار را می پذریم و اگر دستگیر شدم شما می توانید مرا تکذیب کنید که علی تنها فرد بازمانده از عملیات مرا در این کار همراهی کرد.

نویسنده کتاب «مسیح کردستان» به بیان خاطرات خود در مواضع اسرائیل ادامه داد: یک هفته در روستای میدون بودیم و شب ها بیرون می آمدیم و روزها در خانه های خرابه مخفی میشدیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسکانیوز که چرا نوشتن این کتاب این همه سال زمان برده توضیح داد: زیرا ابویحیی فرمانده اصلی این عملیات ۲۰ سال در زندان های اسرائیل بود و اگر کتاب را می نوشتم این فرد لو میرفت.

محمودزاده تصریح کرد: به این فکر کردم که چرا همیشه از نگاه حزب الله به موضوع نگاه کنم و یک بار از نگاه اسرائیل به موضوع نگاه نکنم که تحقیقاتی را در خصوص فرماندهان اسرائیلی آن عملیات شروع کردم که به سرلشگر یوسیویل رسیدم که از بازماندگان هولوکاست می باشد و سپس شناسنامه این افراد را از کتاب های اسراییلی استخراج کردم.

وی با بیان اینکه در نوشتن کتابم عجله نکردم و به همان نسبتی که از ابویحیی میگویم از سرلشگر یوسویل نیز میگویم ادامه داد: من محمودزاده نویسنده کتاب به دل اسرائیل رفتم و برگشتم و شخصیت های کتاب همه واقعی هستند اما برای اینکه یه کتاب ماندگار باشد آن را به صورت رمان درآوردم که یک خبرنگار به دنبال کشف واقعیت است که آن خبرنگار من محمودزاده هستم.

این نویسنده دفاع مقدس در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسکانیوز که با وجود کار تحقیقاتی و میدانی وسیع در خصوص این عملیات پس چرا شاهد کتاب قطور و پرحجمی نیستیم و گویا بخش های زیادی سانسور شده گفت: سوال خوبی است و در مورد این موضوع با افراد مختلفی بحث داشتم؛ خیلی فکر کردم که اگر موضوعات حاشیه ای را باز کنم کتاب چیز دیگری خواهد شد و از اصل قضیه ای که هدف تولید این کتاب بوده است خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه هر کتابی یک محور باید داشته باشد و اگر محور را نادیده بگیرید چیز دیگری حاصل خواهد شد، بیان داشت: تصمیم داشتم برای نوشتن جلد دوم این کتاب به غزه بروم که متاسفانه از هیچ راهی موفق نشدم اما همچنان هم ناامید نیستم.

محمودزاده در پایان بیان داشت: برای این کتاب برنامه ترجمه برای اروپا و ترجمه به زبان عربی دارم و همچنین ساخت فیلم سینمایی از روی این کتاب در دستور کار قرار گرفته که صحبت هایی با برخی کارگردانان انجام شده است که در زمان خودش وارد این جزئیات خواهیم شد.

 

نظر شما