شناسهٔ خبر: 67665132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

قم- شهر مقدس قم از ابتدای ماه محرم رخت عزا بر تن کرده و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام اله علیها نیز کانون برپایی مجالس عزاداری سید و سالار شهیدن است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: محرم که می‌رسد، بیرق و پرچم‌های سیاه در صحن و سرای حرم بانوی کرامت نصب می‌شود و سرای اخت الرضا (س) شور حسینی به خود می‌گیرد.

خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های منتهی به حرم حضرت معصومه (س) و سراسر دیار کریمه اهل بیت (س) سیاه پوش شده است و در هر گوشه شهر ارادتمندان سالار شهیدان مساجد، تکایا و بقاع متبرکه را برای مجلس عزای امام حسین (ع) آماده کرده‌اند.

باشکوه‌ترین مراسم را می‌شود، در بارگاه اخت الرضا (س) دید. هیات‌های مذهبی از سراسر کشور با گویش‌ها و اقوام مختلف در مظلومیت شهدای کربلا نوحه سرایی و سینه زنی می‌کنند.

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

مراسم عزاداری عرب زبانان مقیم قم از ابتدای ماه محرم هر شب از ساعت ۲۰:۱۵ به مدت ۱۰ شب با سخنرانی حجت الاسلام شیخ طاهر الجمری سخنران و مرثیه خوانی صادق ریحانی در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار می‌شود و به سوگ سید و سالار شهیدان اشک می‌ریزند.

مسلمانان نیجریه‌ای مقیم قم نیز در طول دهه اول محرم هر شب از ساعت ۲۲ مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) را در دفتر امور بین الملل واقع در صحن صاحب الزمان (عج) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می‌کنند.

روزها و شب‌های محرم در سرای بانوی کریمان پر می‌شود، از دلدادگان حسینی که در کنار حریم اخت الرضا (س) زیارت عاشورا می‌خوانند و به راستی که اتمسفر این مکان حال و هوای بین الحرمین را دارد.

عشق به حسین، خیمه همیشه برافراشته‌ای است که خاندان نور خود را دور هم جمع می‌کند و این روزها همه در این خیمه، جان و دل خود را از غبار جهالت و گمراهی شست و شو می‌دهند و از مکتبی یاد می‌کنند که نشان از شهادت و جاودانه شدن دارد.

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

زن و مرد، پیر و جوان همه و همه در خیمه‌های اباعبدالله الحسین (ع) آمده‌اند تا بتوانند دِین خود را نسبت به او ادا بکنند. در سطح شهر قم مواکب و هیأتی است که از زائران با طعامی به شفابخشی طعام‌های بهشتی پذیرایی می‌کنند.

در شهر قم نیز حسینیه‌های کوچکی برای فرزندان حسینی برپا شده است که خانواده‌ها، فرزندانشان را به آنان می‌سپارند.

یکی از مبلغانی که چنین حسینیه‌هایی را برای کودکان ایجاد کرده بود، گفت: در اینجا بچه‌ها با هدف قیام امام حسین (ع) آشنا می‌شوند و محتواهایی به آنها آموزش داده می‌شود و خودشان اینجا میدان‌داری می‌کنند و هیئت را می‌چرخانند.

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کوچه‌ها، خیابان‌ها، تکایا، مساجد، بقاع متبرکه استان قم و حرم بانوی کرامت و میعادگاه منتظران سیاه پوش شده است.

در سراسر قم نیز هیات‌هایی برپاست تا عاشقان حسینی برای ادای دِین خود به این آرامشگاه‌ها روی بیاورند و چشم دل به سید و سالار شهیدان بسپارند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و مداحی سید علی حسینی نژاد و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با سخنرانی آیت الله سید محمد مهدی میرباقری و مداحی حسن شالبافان آماده میزبانی از عاشقان حسینی است.

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

در این ایام نیز پرچم متبرک گنبد مطهر حرم حضرت معصومه (س) توسط سفیران کریمه اهل‌بیت (س) از طرف آیت‌الله سیدمحمد سعید تولیت حرم مطهر به موزه حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) اهدا شد.

مراجع عظام تقلید، دفتر مقام معظم رهبری، دفتر آیت الله وحید خراسانی، دفتر آیت الله صافی گلپایگانی (ره) و غیره با برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری در دهه اول محرم الحرام این غافله عقب نماندند.

سعید محمدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفت و گویی اظهار کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای هیأت‌های مذهبی در ایام محرم ۵۰۰ تُن برنج و ۲۲۴ تُن شکر است که در حال توزیع می‌باشد و در این رابطه پیش‌بینی‌های لازم با همکاری نهادهای متولی انجام شده‌است تا هیأت‌ها بتوانند برنج و شکر مورد نیازشان را تأمین کنند.

وی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم برای تأمین نان مورد نیاز هیأت‌های عزاداری در ایام محرم و صفر سال جاری افزود: در خصوص تأمین نان مورد نیاز مواکب و هیئات مذهبی استان نیز بسترهای لازم دیده شده و در این خصوص هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

همایش بزرگ رهروان زینبی با حضور پرشور خواهران همراه با تجلیل از خانواده شهید عبدالرضا بروجی و قرعه کشی سفر به کربلا و مشهد در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

محفل عزاداری نوجوانان فاطمی هم هر روز عصر از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ در دهه اول محرم در شبستان ۴ حضرت ابوطالب (ع) مسجد اعظم با سخنرانی حجت الاسلام سید احمد حسینی و مداحی علی پاک‌زمان، علی اصغر بخشاوند و مداحان نوجوان برگزار می‌شود و به گفته دل‌های پاکشان عَلم سیدالشهدا را به پا کرده‌اند تا تار و پور دل‌ها در عزای سید الشهدا آرام بگیرد.

محمد نجفی، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم از توزیع روزانه ۷ هزار پرس غذا در بین نیازمندان در ماه محرم و صفر در قالب طرح احسان و اطعام حسینی خبر داد.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم با بیان اینکه این طرح با همکاری آشپزخانه ۷۰ مسجد، هیئت و مرکز نیکوکاری اجرا می‌شود افزود: افراد نیکوکار با شماره گیری کد دستوری #۰۲۵*۸۸۷۷* می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

برابر اعلام اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی استان قم، برای صدور گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه آقایان ضروری بوده و برای مشمولین غایب امکان صدور گذرنامه و خروج از کشور وجود ندارد.

متقاضیان مرد بالای ۱۸ سال برای اخذ گذرنامه زیارتی می‌بایست کارت پایان خدمت یا کارت معافیت داشته باشند.

همچنین طلاب، دانشجویان و دانش آموزان مشمول نیز قبل از اقدام برای ثبت درخواست گذرنامه زیارتی می‌بایست در خصوص اخذ مجوز از کشور از طریق سامانه سخا اقدام نمایند.

روایتی از شور حسینی در شهر کریمه اهل بیت(س) و حرم بانوی کرامت

حجت الاسلام ناصر رفیعی در گفت و گویی اظهار کرد: عاشورا و محرم، تاریخی نیست که فقط در بایگانی تاریخ، گاه گاهی به آن مراجعه کنیم و سر بزنیم.

استاد حوزه علمیه افزود: عاشورا و سرزمین کربلا متعلق به همه زمان‌ها و همه سرزمین هاست؛ همواره زنده است، همواره پویاست، همواره در رگ‌های بشریت جاری است و باعث بقا و دوام اسلام است.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: عاشورا مقابله درستی و درشت، رضالت و فضائل بوده و اردوگاه کرامت و سعادت در مقابل اردوگاه شقاوت و پستی است، و لذا خود این ماه، خود این دهه و نام اباعبدالله یک کلاس اخلاق، یک مجلس سازندگی و یک مجلس شویندگی است.

وی ادامه داد: حتی خود اشک و گریه بر اباعبدالله تمام آن تلاشی که دشمن برای انحراف جوان‌ها و برای جذب افراد به سوی بی دینی و رنگ باختن جامعه از معنویت می‌کند، عاشورا آن را خنثی می‌کند؛ هیچ دستی هم پشت قضیه نیست؛ خدا اراده کرده امام حسین بردلها محبوب باشد.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خدا اراده کرده است که حرارت، شهادت، نام و یاد امام حسین در باطن و قلب انسان‌ها حتی انسان‌هایی که اعتقادی به اسلام ندارند بعضاً بماند.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: انسان‌ها آنچه را که می‌خواهند بیان کنند، سه گونه می‌توانند ابراز کنند. گاهی انسان یک حالتی را، یک دردی را، یک شادی و یک اندوهی را می‌خواهد بگوید، سه جور می‌تواند اظهار بکند.

وی افزود: یکی با کلمات بگوید من درد دارم، من ناراحتم، من مصیبت دارم، من خوشحالم؛ گاهی با فریاد حرفشان را می‌رسانند. این را می‌گویند ابراز قولی، گاهی اوقات انسان‌ها با نوشتار، منظور خود را بیان می‌کنند. مثلاً می‌گوید نمی‌توانم حرف بزنم؛ می‌توانم بنویسم؛ رنج نامه یا درد نامه می‌نویسند.

استاد حوزه علمیه گفت: در روایات داریم که بعضی حتی می‌توانند حاجاتشان را بنویسند و در آب روان بیندازند. نمی‌تواند آدم به زبان بیاورد. به قلم بعضی‌ها راحت تر می‌توانند بنویسند و در واقع تبیین کنند. این شد دوگونه.

حجت الاسلام رفیعی اذعان کرد: اما شکل سوم که حالا مورد بحث بنده است؛ گاهی نه بیان و نه قلم، بلکه انفعالات روحی و درونی انسان در چهره‌اش نمایان می‌شود. شما به یکی نگاه می‌کنید و به او می‌گویید که چشمت نشان می‌دهد که مثلاً دیشب نخوابیدی، قیافه‌ات نشان می‌دهد که داغی دیده‌ای، اشکت نشان می‌دهد که یک اتفاقی افتاده.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اینکه در روایات ما تأکید به گریه و اشک بر اباعبدالله شده است، درواقع همین قسم سوم است. می‌خواهد آن ضمیر، درون و شدت علاقه را با اشک ما ابراز کنیم و بیرون بریزیم.

نظر شما