شناسهٔ خبر: 67664072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

برنامه شیر مدرسه در کشور شیوع کوتاهی قد در کودکان را کاهش داد

شیر به‌طور مستقیم در رشد و توسعه استخوان و بافت ماهیچه‌ای نقش دارد و حالا نتایج ارزشیابی برنامه شیر وزارت بهداشت در مدارس هم بار دیگر این مسئله را تأیید کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، براساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت حدود 60هزار دانش‌آموز ابتدایی مورد بررسی قرار گرفتند و شیوع کوتاهی قد در این کودکان از 3/8درصد قبل از اجرای برنامه به 2/7 درصد در انتهای برنامه کاهش پیدا کرده است. به تأکید متخصصان، شیر به‌دلیل دارا بودن کلسیم، ویتامینA، ویتامینD و برخی از ویتامین‌های گروهB - که همگی در رشد کودک تأثیر زیادی دارند - یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مصرف روزانه کودکان است.




توزیع شیر با 4هزار میلیارد


براساس اعلام احمد اسمعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برنامه شیر مدرسه در سال گذشته با دستور شهیدرئیسی در مدارس ابتدایی دولتی کشور انجام و بودجه‌ای معادل 4هزار میلیارد تومان برای اجرای آن تخصیص داده شد. توزیع شیر رایگان هم در مدارس ابتدایی دولتی 2بار در هفته صورت گرفت.


در ارزشیابی برنامه شیر رایگان مدرسه که از سوی کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت در سطح مدارس ابتدایی انجام شد، حدود 60هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در 2نوبت (قبل یا ابتدای توزیع رایگان شیر در مدرسه و در پایان سال تحصیلی بعد از اجرای برنامه) مورد بررسی قرار گرفتند.

در این برنامه وضعیت بدنی (تن سنجی)، ارزیابی و سؤالاتی مربوط به دانش، آگاهی و رضایتمندی از اجرای این برنامه مطرح شد. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این‌باره تأکید می‌کند: «برنامه شیر مدرسه در بهبود وضعیت تغذیه کودکان در کشور و در زمینه فرهنگسازی مصرف شیر و لبنیات در جامعه مؤثر است. با تخصیص منابع لازم، امیدواریم که این برنامه در سال‌های آتی نیز استمرار داشته باشد. بر این اساس یافته‌های حاصل از این ارزشیابی در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، همچنین وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته تا از یافته‌ها مطلع شده و پیگیر اجرای طرح طی سال‌های آینده باشند.»



رشد قدی کودکان


تا یک سالگی۷۵سانتی‌متر
تا ۲سالگی ۱۲سانت‌
در 3سالگی 7 تا 8سانتی‌متر
از 4سالگی تا اوایل سن بلوغ هر سال ۶ تا ۷سانتی‌متر به قد اضافه می‌شود
در سن بلوغ طی 2سال ۱۸ تا ۲۵سانتی‌متر افزایش قد



نکته: بیشترین سرعت رشد قدی کودکان در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. سن پایان بلوغ پسران ۱۶سال و دختران ۱۴سال است.

میزان مجاز مصرف شیر


طبق گفته متخصصان هر کودک بالای 2سال باید روزانه بین 2 تا 2.5 لیوان (۵۰۰میلی‌لیتر) شیر گاو مصرف کند. البته مقدار این غذا را بیشتر از 3 لیوان نکنید. برخی والدین به اشتباه تصور می‌کنند اگر فرزند آنها مقدار بیشتری شیر مصرف کند، سالم‌تر می‌ماند و فرآیند رشد او سریع‌تر طی می‌شود. درحالی‌که مصرف زیاد شیر در کودک ممکن است به سیستم گوارش او آسیب بزند و منجر به یبوست یا ایجاد حس سیری در کودک شود، بنابراین دیگر اشتهایی برای مصرف سایر غذاهای مقوی و ضروری نخواهد داشت.نکته: نوشیدن شیر قبل از ۱۲ماهگی ممکن است منجر به اختلال در جذب آهن و کم‌خونی شود.



2عامل در کوتاهی قد کودکان


1. ژنتیک:
(برآیند قد پدر و مادر)‌
2. محیط:
(تغذیه یا برخی بیماری‌های خاص مانند التهاب روده یا کم‌کاری تیروئید)

برنامه شیر مدرسه در کشور شیوع کوتاهی قد در کودکان را کاهش داد

برچسب‌ها:

نظر شما