شناسهٔ خبر: 67663621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

غلامحسین کرباسچی:

جلیلی چه‌کاره است که دولت سایه تشکیل دهد؟

این روزها، «دولت سایه» سعید جلیلی، منتقدان زیادی را به خود دیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، کرباسچی می‌گوید: «سعید جلیلی تاکنون سه، چهار بار کاندیدا شده و از فضایی که ایجاد شده، تعدادی رای جمع کرده است اما بعید می‌دانم اگر نظام جمهوری اسلامی با همین سبک و سیاق باشد، فرصتی برای او باشد که موقعیتی پیدا کند.»

«غلامحسین کرباسچی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «در کشور ما، یک آدمی آمده و می‌گوید من دولت سایه تشکیل می‌دهم، چه کاره است که دولت سایه تشکیل دهد؟ خودش هم که می‌گوید من گروه، حزب و دسته ندارم. این که فردی براساس سلایق، عقیده و وابستگی‌های خودش بخواهد عده‌ای را نقد کند یا خیر، یک مقدار به معنی لوث کردن مفاهیم سیاسی است.»

«دولت سایه» سعید جلیلی، این روزها، منتقدان زیادی را به خود دیده است، غلامحسین کرباسچی چهره شاخص حزب کارگزاران از جمله این افراد است که فلسفه تشکیل دولت سایه با لیدری سعید جلیلی در فضای سیاسی ایران را توجیه پذیر نمی داند.

او می‌گوید: «یک آدمی آمده و می‌گوید من دولت سایه تشکیل می‌دهم، چه کاره است که دولت سایه تشکیل دهد؟»

این چهره شاخص اصلاح‌طلب درباره آینده سیاسی جلیلی تاکید می‌کند: «بعید می‌دانم اگر نظام جمهوری اسلامی با همین سبک و سیاق باشد، فرصتی برای او باشد که موقعیتی پیدا کند و در همین حدی که هست و حاشیه‌ها ادامه می‌دهد.»

در ادامه گفتگو با «غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

*آقای کرباسچی! جمله‌ای اخیرا از آقای سعید جلیلی رسانه‌ای شد مبنی بر اینکه دولت سایه تحت مدیریت او، هر جا نکته‌ای ببیند، ورود می‌کند، اساسا دولت سایه چقدر در ساختار سیاسی ایران قابل تعریف است؟

من نمی‌دانم کلمه «دولت سایه» در اینجا چه مفهومی دارد، دولت سایه مربوط به کشوری است که احزاب فعال هستند؛ دولت تشکیل می‌دهند و هر حزبی که در انتخابات موفق نمی‌شود، دولت سایه تشکیل می‌دهد به این معنا که پابه‎‌پای هر وزارتخانه‌ای شخصیتی که در آن کار، و موضوع وزارتخانه، کار کرده و تجربه و سابقه دارد، را جمع‌آوری می‌کنند.

جلیلی که دسته و حزب ندارد، چه کاره است که دولت سایه تشکیل داده است؟

اینها برای خودشان برنامه‌هایی دارند که اگر روزی به قدرت رسیدند، بتوانند آن برنامه‌ها را اجرا کنند. اما در حال حاضر در کشور ما یک آدمی آمده و می‌گوید من دولت سایه تشکیل می‌دهم، چه کاره است که دولت سایه تشکیل دهد؟ خودش هم که می‌گوید من گروه، حزب و دسته ندارم. این که فردی براساس سلایق، عقیده و وابستگی‌های خودش بخواهد عده‌ای را نقد کند یا خیر، یک مقدار به معنی لوث کردن مفاهیم سیاسی است، آن را جدی نگیرید، البته کاری هم نشده، ۲۰ سال است هی می‌گویند دولت سایه، دولت سایه.

آن ۱۳ میلیون نفر به دولت سایه جلیلی رای ندادند بلکه...

*البته این بار با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سال‌های قبل می‌گوید با پشتوانه آن ۱۳ میلیون رأی که دارم، وارد می‌شوم...

اینها حرف است، آنهایی که رای دادند، به دولت سایه رأی ندادند، بلکه آنها طی مکانیزمی در این کشمکش‌های سیاسی و جنجال‌های که درست شده و تبلیغات منفی که علیه پزشکیان شده و شعارهایی که دادند، رأی دادند وگرنه به دولت سایه که رأی ندادند بلکه جنجال انتخاباتی بوده یک نفر به این طرف رأی می‌دهد، یکی به آن طرف، به مفاهیم خیلی دقت نمی‌کنند که حالا بگوییم همه آنها آمدند به دولت سایه رأی دادند، دولت سایه چی هست؟ چه کار می‌خواهد کند؟ تعریفش چیست؟ در نظام حزبی معنا پیدا می‌کند، آن در شرایطی که مسئولی یک حزب و تشکیلات آن چنین ادعایی را کنند نه اینکه فردی بگوید که هیچ تشکیلاتی ندارم.

*جلیلی مدعی است که چندین سال است دولت سایه را تشکیل داده است، چنین تشکیلاتی حتماً به پشتوانه مالی نیاز دارد، اما او مدعی است که هزینه ای نمی کند، از نظر شما شائبه‌انگیز نیست؟

بنده نمی‌توانم در این مورد اطلاعاتی بدهم بلکه دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند. البته امکان دارد خیرین و یا کسانی که خیلی دنبال کار خیر هستند به دولت سایه کمک کنند. من اطلاع ندارم از کجا می‌آورند اما همه برای رضای خدا و امر خیر نمی‌آیند چنین کاری کنند.

*آقای جلیلی در جایگاهی قرار دارد که بتواند همان ۱۴ میلیون رأی را راهبری و لیدری کند یا این آراء مربوط به کل جریان اصولگرایی است و به صرفا تجمیع نظر بر روی جلیلی در یک مقطع خاص قرار نیست او در جایگاه لیدری قرار گیرد؟

در هر صورت اختلافاتی که در آن جناح وجود دارد و به قول معروف تیشه و اره می‌کشند، شرایطی نیست که جلیلی بتواند رهبری کند، اختلافاتشان بسیار جدی است و الان هم در فضای مجازی و حقیقی کاملاً دست به یقه هستند، لذا به آن صورت سازمانی ندارد که بگوییم فردی در آنجا می‌تواند ۱۳،۱۴ میلیون رأی را رهبری کند. آن تشکیلات منسجم نیستند و آن رأی هم یک رأی ناشی از جوسازی و تبلیغات انتخابات است، رأی بین نفر نیست.

بعید است جلیلی موقعیتی بیشتر از آن چیزی که الان هست پیدا کند

*چه پیش‌بینی از آینده سیاسی جلیلی بعد از این شکست دارید؟

بنده آینده‌ای مشاهده نمی‌کنم چراکه سعید جلیلی تاکنون سه، چهار بار کاندیدا شده و از فضایی که ایجاد شده، تعدادی رای جمع کرده است اما بعید می‌دانم اگر نظام جمهوری اسلامی با همین سبک و سیاق باشد، فرصتی برای او باشد که موقعیتی پیدا کند و در همین حدی که هست و حاشیه‌ها ادامه می‌دهد.

منبع: خبر آنلاین

نظر شما