شناسهٔ خبر: 67663066 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بانک پارسیان عضو متولی زیست‌بوم ریال دیجیتال

بانک پارسیان همسو با سیاست‌های بانک مرکزی، به‌عنوان عضو متولی در زیست‌بوم «ریال دیجیتال » حضورداشته و با فراهم کردن زیرساخت ریال دیجیتال در برنامک « پارس ریال » به فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده از ریال دیجیتال و توسعه ابزارهای نوین پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در سال‌های اخیر، بانک‌ها و مؤسسات مالی، با توسعه فناوری‌های نوین و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی، اهتمام ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی به مشتریان داشته‌اند. بانک پارسیان به‌عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، با بهره‌مندی از بینش نوآورانه و فناورانه، جایگاه ویژه‌ای در اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران دارد. یکی از نشانه‌های پررنگ آن، حضور این بانک به‌عنوان عضو متولی در زیست‌بوم فناوری و پیاده‌سازی اپلیکیشن "پارس ریال" است.

ریال دیجیتال چیست؟
بانک مرکزی، سوم تیرماه امسال (1403)، رسماً از ریال دیجیتال رونمایی کرد و فاز آزمایشی آن در جزیره کیش آغاز شد تا در آینده‌ به‌عنوان پول رایج در ایران استفاده شود. یکی از روش‌های پیاده‌سازی پدیده پول دیجیتال که با عنوان ریال دیجیتال شناخته می‌شود، استفاده از راهکارهای نیمه‌متمرکز بلاک چین است که در آن، تعداد اعضا، محدود و عضویت، صرفاً با تائید بانک مرکزی میسر است.
ریال دیجیتال به‌عنوان ارز ملی دیجیتال ایران مانند پول نقد است، ارزش آن با اسکناس فیزیکی برابری می‌کند و تحت‌ تائید و نظارت مستقیم بانک مرکزی است. بانک مرکزی از بانک‌ها به‌عنوان توزیع‌کننده ریال دیجیتال در بین مردم استفاده می‌کند.
ریال دیجیتال، مزایای پول‌های سنتی مانند نقدینگی، سهولت استفاده و امنیت را داراست، به شفافیت و کارآیی سیستم‌های پرداخت کمک می‌کند و با برخورداری از قابلیت قرارداد هوشمند، زمینه را برای ارائه خدمات مالی نوآورانه فراهم می‌سازد. بانک مرکزی نیز باهدف بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال، به توسعه ریال دیجیتال اقدام کرده است.
فراهم شـدن زیرساخت ریال دیجیتال در برنامک "پارس ریال" بانک پارسیان
با توجه به تأکید بانک مرکزی به اجرای ریال دیجیتال در بانک‌ها، بانک پارسیان پس از بررسی مدل سرویس ها در طراحی و تولید پلتفرم مربوطه همت گماشت. در نخستین گام اقدامات با اتصال به محیط Sandbox بانک مرکزی آغاز گردید و محصول نهایی شامل برنامک تلفن همراه، پنل مدیریت خزانه داری و API های مربوط در سامانه بانکداری باز کبالت در این محیط آماده سازی گردید.
پس از اخذ تاییدات بانک مرکزی، بانک پارسیان مجوز اتصال به محیط عملیاتی را اخذ نمود. با نظرداشت اخذ بازخورد و ارزیابی تاب آوری سرویس ها قبل از عرضه عمومی ، در حال حاضر اپلیکیشن پارس ریال در محدوده پرسنل این بانک به صورت پایلوت راه اندازی شده است. پس از اتمام ارزیابی یاد شده، اخذ تاییدیه های امنیتی و اعمال اصلاحات احتمالی مورد نیاز، عرضه عمومی کیف ریال دیجیتال در همراه بانک پارسیان من و سوپر اپلیکیشن تاپ صورت می پذیرد.
بانک پارسیان همگام با تحولات نوآورانه و فناورانه بانکی، با اجرای پروژه ریال دیجیتال به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً با زیرساخت ریال دیجیتال بانک مرکزی (برنا) تعامل داشته باشند، کیف ریال دیجیتال‌ خود را ایجاد و مدیریت کنند و از خدمات متنوع آن مانند انتقال کیف به کیف، مشاهده موجودی، شارژ، دشارژ و صورت حساب و رسید بهره‌مند شوند. اپلیکیشن ریال دیجیتال بانک پارسیان، از طریق تولید بارکد سه بعدی ((QR و اسکن بارکد سه بعدی سایر برنامک های موجود در این حوزه (بدون محدودیت بانک مربوطه)، به مشتریان خود این امکان را می دهد در کانال همراه بانک، تراکنش‌های مالی خود شامل خرید، دریافت و انتقال وجه را با سرعت، امنیت، شفافیت و سهولت انجام دهند.
درباره جزییات مدل ارائه‌شده توسط برنامک "پارس ریال" باید گفت: کاربران برای استفاده از آن، بعد از نصب و ورود نام کاربری و رمز عبور همراه بانک، یک رمز یک‌بارمصرف (OTP) دریافت می نمایند. پس از اعتبارسنجی رمز یکبار مصرف دریافتی، می‌توانند به صفحه کیف پول وارد ‌شوند. ایجاد کیف پول در اپلیکیشن موجب می‌شود کاربران ریال دیجیتال خود را مدیریت و آن‌ها را به‌طور امن نگهداری کنند. مد نظر می باشد در آینده و پس از کسب مجوزات لازم، طرح های نوآورانه توکنایز دارایی پیاده سازی گردد و کاربران از این طریق ضمن سهولت در نقل و انتقال دارایی ها، کنترل کامل بر روی دارایی‌ خود داشته باشند.
در حال حاضر برنامک پارس ریال امکان ایجاد کیف ریال دیجیتال تجاری برای اشخاص حقیقی دارای حساب تجاری نزد بانک پارسیان را فراهم نموده است. در این حالت این کیف می تواند به عنوان مقصد تراکنش های خرید ایفای نقش داشته و فرآیند خرید را با نمایش پیش فاکتور آغاز نماید. خدمت Refund (برگشت تراکنش خرید) به صورت کامل یا بخشی، یکی از خدماتی می باشد که دارنده کیف تجاری می تواند از آن بهره مند گردد.
در قسمت داشبورد ریال دیجیتال در اپلیکیشن، ابزارهای کاملی برای متولی ریال دیجیتال در بانک پارسیان فراهم شده است که ناظرین مربوطه می‌توانند موجودی و تراکنش‌های ریال دیجیتال کاربران این حوزه را مشاهده و دنبال کنند. مشاهده جزییات تراکنش‌های کیف به کیف، خرید ، شارژو دشارژ ریال دیجیتال و بررسی مغایرتهای احتمالی در این بخش میسر است.
در قسمت واریز از حساب، کاربر می‌تواند از حساب سپرده خود در بانک پارسیان و با مقدار دهی رمز انتقال وجه همراه بانک، کیف خود را شارژ کند؛ یعنی از حساب بانک پارسیان، مبلغ موردنظر را به کیف پول منتقل نماید و در قسمت برداشت به حساب، معادل مقدار درخواستی از کیف ریال دیجیتال کاربر به سپرده کاربر در بانک پارسیان منتقل می‌شود. این موضوع می تواند سرعت تسویه تراکنش های خرید نزد پذیرندگان را بالا برده و ایشان امکان تسویه آنی را تجربه نمایند.
باوجود مزایای متعدد، ریال دیجیتال هنوز در مراحل اولیه توسعه است و با چالش‌های عدم شناخت عمومی، زیرساخت‌های نامناسب و مقررات غیر شفاف یا ناقص مواجه است؛ بنابراین علاوه بر لزوم پیگیری‌ و اجرای مأموریت‌ها توسط بانک مرکزی در حوزه ریال دیجیتال، بانک پارسیان نیز باید تلاش کند با ارتقای اطلاع‌رسانی و آگاهی و نیز کمک به توسعه زیرساخت‌ها، بستر لازم را برای استفاده گسترده از ریال دیجیتال در ایران فراهم کند.
بانک پارسیان در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال
علاوه بر حوزه ریال دیجیتال، بانک پارسیان از نخستین بانک‌هایی است که سال‌هاست از بازیگران جدی بانکداری دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین بانکی است. این بانک با ارائه خدمات متنوع و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، سعی در تسهیل امور بانکی و ارائه خدمات نوین به مشتریان خود دارد. ارائه خدمات بانکی آنلاین، موبایل بانکینگ، کیف پول الکترونیکی و حمایت از سامانه‌های بانکداری باز، ازجمله اقدامات این بانک در مسیر دیجیتالی شدن و گسترش فناوری‌های جدید است.
درمجموع، اقدامات بانک پارسیان در عرصه ترویج ریال دیجیتال و نیز کاربرد و توسعه فناوری‌های نوین، بیانگر تعهد این بانک به نوآوری در ارائه محصولات و خدمات نوین به مشتریان در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال ایران با رعایت الزامات قانونی و سیاست‌های بانک مرکزی است.
بانک پارسیان در حوزه بانکداری دیجیتال اقدام به عرضه محصولاتی باهدف دسترسی آسان مشتریان و کاهش مراجعات حضوری به شعب خودکرده است که دارای ویژگی‌های جذابی همچون؛ استفاده از احراز هویت و افتتاح حساب غیرحضوری و ارسال کارت نقدی در آدرس مشتری به همراه فرایندهای غیرحضوری تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات و دریافت کارت اعتباری چندبخشی می‌باشد.
این بانک باهدف ارتقا و تقویت نقش هوشمند سازی در فرایندهای بانکی و در راستای دسترسی آسان و سریع متقاضیان درخواست تسهیلات و خدمات بانکی اقدام به راه‌اندازی محصولات مدرن در حوزه بانکداری دیجیتال کرده است و دستاوردهای چشمگیری را در این حوزه توانسته به ثبت برساند.
بانک پارسیان برنامه‌های خود را بر محور فناوری و تقویت این حوزه با ورود نظام بانکداری به توسعه صنعت هوشمند سازی فعالیت‌ها مستقر نموده و در این مسیر محصولات مدرنی همچون؛ سبد محصولات موبایلی، سامانه تسهیلات غیرحضوری، کارت اعتباری چندبخشی، پلتفرم بانکداری باز کبالت، سامانه بانکداری دیجیتال، چکاد (چک امن دیجیتال) ، امضاء دیجیتال و سفته الکترونیک را برای جامعه هدف و متقاضیان خود عرضه کرده است.

نظر شما