شناسهٔ خبر: 67661442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

احتمال استیضاح زاکانی در پی انتشار فیلم جنجالی

علیرضا زاکانی که در تمام دوران نمایندگی مجلس و مناظرات ریاست‌جمهوری از مبارزه با فساد گفته است حالا با پرونده‌های فسادهای مختلفی از جمله خرید و فروش پست در دوره شهرداری‌اش در تهران روبه‌روست.

صاحب‌خبر -
روزنو :

روزنامه هم‌مهین: علیرضا زاکانی که در تمام دوران نمایندگی مجلس و مناظرات ریاست‌جمهوری از مبارزه با فساد گفته است حالا با پرونده‌های فسادهای مختلفی از جمله خرید و فروش پست در دوره شهرداری‌اش در تهران روبه‌روست؛ فسادهایی که برای ردگم‌کنی به خروج دلار از کشور رسیده است. آنطور که گفته می‌شود؛ «پست‌ها در هر منطقه نرخ خود را دارد و بیشترین نرخ به منطقه یک در امور ساخت‌وساز برمی‌گردد و حتی شهرداران نواحی نیز نرخ خود را دارد.»

احتمال استیضاح زاکانی در پی انتشار فیلم جنجالی

به دوربین زل زده و پروسه که برای رسیدن به پست معاونت شهرسازی منطقه یک پشت سر گذاشته را تعریف کرده و به صراحت می‌گوید: «۳بار در دفتر آقای «ص»، مشاور شهردار تهران جلسه برگزار کردیم و بیش از ۸ بار در میز خدمت نمازجمعه با او جلسه گذاشتیم. جلسات مختلفی با  شهردار منطقه یک هم داشتیم تا من معاون شهرسازی منطقه یک شوم. به همه و حتی به معاون شهردار تهران نیز به‌عنوان معاون شهرسازی منطقه یک معرفی شدم. در آخر از من ۴۰۰ سکه طلا و ۴۵۰ هزار دلار پول بابت خرید یک ویلا در آلانیا که توسط محمدحسین خزعلی در حال ساخت است مطالبه کردند، در غیر این‌صورت به آن پست نمی‌رسیدم.»

خرید و فروش پست‌های شهرداری تهران به امروز و دیروز برنمی‌گردد. از دیرباز شائبه خرید و فروش پست وجود داشته اما تاکنون کسی آن را علنی نکرده بود و همیشه توسط مدیران ارشد شهری پایتخت انکار شده است. اما اینطور که از ظواهر امر و این ویدئو پیداست در این دوره از مدیریت شهری سطح مطالبات تغییر کرده و برای سرمایه‌گذاری‌ها و خرید ملک در خارج از ایران (ترکیه و قبرس) رسیده است.

علیرضا زاکانی که در تمام دوران نمایندگی مجلس و مناظرات ریاست‌جمهوری از مبارزه با فساد گفته است حالا با پرونده‌های فسادهای مختلفی از جمله خرید و فروش پست در دوره شهرداری‌اش در تهران روبه‌روست؛ فسادهایی که برای ردگم‌کنی به خروج دلار از کشور رسیده است. آنطور که گفته می‌شود؛ «پست‌ها در هر منطقه نرخ خود را دارد و بیشترین نرخ به منطقه یک در امور ساخت‌وساز برمی‌گردد و حتی شهرداران نواحی نیز نرخ خود را دارد.»

اصل وجود تخلف را تایید می‌کنم

«خرید و فروش پست‌ها در شهرداری» یکی از موضوعاتی است که کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درباره آن تحقیقات کرده است. نرجس سلیمانی، رییس این کمیسیون در پاسخ به سوال هم‌میهن مبنی بر این که نتیجه بررسی خرید و فروش پست در شهرداری چیست؟ گفت: «متاسفانه گزارش‌های متعددی از بروز این اختلال در شهرداری به کمیسیون داده شد. متعاقب آن ضمن بررسی و  جلسات با تعدادی از اشخاص که در موقعیت‌های مختلف با این مسئله مواجه شده بودند شکل گرفت و در حال حاضر مسئله در حال بررسی است. اصل موضوع وجود تخلفات را تایید می‌کنم. متاسفانه این مساله ریشه‌های تاریخی دارد و به دلایل متعدد در بعضی موارد به صورت محدود و داخلی در بخش‌هایی تبدیل به رویه‌های غلط و نامبارک نانوشته‌ای شده که در جزایر اختلال و فساد گسترش پیدا کرده است، همچون ویروس در فضاهای مبهم و بدون نور.»

از سوی دیگر حراست شهرداری تهران پس از انتشار این خبر پیگیری و صحت‌سنجی آن را در دستور کار خود قرار داد. شهرداری تهران نیز اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک به این مهم پاسخ خواهد داد و پاسخی به سوال هم‌میهن نداد. حتی تماس با برخی از اعضای شورای شهر تهران که به نوعی حامی زاکانی هستند نیز بی‌پاسخ ماند. یکی از معاونان شهردار تهران نیز در این مورد اظهارنظر نکرد.

سال ۱۳۹۷ زمانی که اصلاح‌طلبان مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفته بودند، سیدکاظم دلخوش، نایب‌رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با انتقاد از استخدام فامیلی و اشاره به موضوع فساد مدیریتی و خرید و فروش پست در شهرداری تهران اعلام کرد: «این کارها قرون وسطایی است و اگر این موضوعات صحت داشته باشد، قطعاً مجلس ورود و برخورد می‌کند.»

محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران اما با تکذیب این موضوع، درباره انتصابات فامیلی در شهرداری تهران، گفت: «این انتصابات به دوره ۱۲ ساله قبلی باز می‌گردد و در ابتدا منتصب شدند بعد فامیل شده‌اند.»

اما مجلس با وجود این شائبه در مدیریت شهری دوره ششم شهر تهران، آن را نادیده گرفت تا شائبه حمایت سیاسی در این مورد قوت گیرد. حالا باید منتظر ماند و عملکرد مجلس را رصد کرد تا مشخص شود در دوره دوازدهم که اصولگرایان صندلی‌های بهارستان را از آنِ خود کرده‌اند نیز به موضوع خرید و فروش پست در شهرداری تهران ورود پیدا کرده و از طریق وزارت کشور آن را پیگیری می‌کنند یا تنها به دلایل سیاسی در دوره اصلاح‌طلبان به این موضوع مهم پرداخته‌اند.

در این میان اما مهم‌ترین وظیفه بر عهده شورای شهر تهران است. در صورت احراز این تخلف که گفته می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است، برخورد شورای شهر تهران چیست؟ علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به سوالات هم‌میهن درباره خرید و فروش پست در شهرداری پاسخ داده که در زیر آمده است:

*‌آیا شورای شهر تهران درباره این موضوع تحقیق و تفحصی انجام داده است؟

شورای شهر تهران یعنی 21 نفر. احتمال دارد هر کدام از این 21 نفر اطلاعات متفاوتی داشته باشند. طبیعتاً باید در یک دورهمی این خبر را صحت‌سنجی کنیم تا مشخص شود که چند درصد این خبر دروغ و چند درصد درست است.

*‌اگر این خبر صحت داشته باشد، شورای شهر تهران در راستای وظایف نظارتی خود چه اقدامی انجام می‌دهد؟

کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران باید این موضوع را دنبال کند. من هم در فضای مجازی این ویدئو را دیدم و اطلاعات بیشتری ندارم که بتوانم به صورت قاطع اظهارنظر کنم.

*‌مدیران دوره ششم شهری پایتخت به‌ویژه علیرضا زاکانی، سال‌های سال است که شعار ضدفساد سر می‌دهند. اگر خرید و فروش پست‌ها در شهرداری صحت داشته باشد، اعضای شورای شهر تهران به‌ویژه اعضای منتقد، با زاکانی چه برخوردی می‌کنند؟

اگر صحت داشته باشد طبیعتاً چاره‌ کار استیضاح آقای زاکانی است. اما نمی‌توان بدون مستندات درباره این موضوع اظهارنظر کرد. باید کمی تأمل کنیم تا تحقیقات کاملی صورت گیرد و صحت و سقم آن مشخص شود.

*‌اگر این خبر صحت داشته باشد، به نظر شما حامیان زاکانی در شورای شهر تهران، با استیضاح او موافقت می‌کنند؟

بعید می‌دانم که مخالفتی در این مورد صورت گیرد چراکه این موضوع برای حوزه مدیریت شهری قابل تأمل است.

نظر شما