شناسهٔ خبر: 67660462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

سی‌وهفتمین جلد از مجموعه «شخصیت‌های مانا»؛

زندگی‌نامه «فخرالدین حجازی» کتاب شد

کتاب «فخرالدین حجازی» نوشته سیدمحمدجواد قربی از سوی انتشارات سوره‌مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، «فخرالدین حجازی» سی‌وهفتمین عنوان از مجموعه «شخصیت‌های مانا» است که به زندگی فخرالدین حجازی یکی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی می‌پردازد. او همچنین در عرصه مطبوعات، رسانه و مجلس شورای اسلامی هم فعالیت داشته و یکی از پرشورترین سخنرانی‌های مذهبی و انقلابی‌اش را در حسینیه ارشاد انجام داده است.

کتاب به‌جز «سال‌شمار»، «مقدمه» و «معرفی، نقد و بررسی منابع»، ۵ فصل اصلی دارد که با عناوین «زیست‌نامه فردی و دوران جوانی»، «مبارزات سیاسی و فرهنگی علیه پهلوی»، «فعالیت‌های مطبوعاتی»، «تالیفات و ترجمه‌ها»‌ و «دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی» به چاپ رسیده است.

فصل اول، دربرگیرنده ۴ بخش «ولادت و خانواده»، «تحصیلات علوم قدیمه و جدید»،‌ «هجرت به مشهد و تهران»‌ و «تدریس و آموزش» است. در فصل دوم هم مخاطب با ۷ بخش با این‌عناوین روبروست: «شروع فعالیت‌های مذهبی و سیاسی در جوانی»، «فعالیت در انجمن تبلیغات اسلامی سبزوار»، «مبارزات سیاسی دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰»، «همکاری با حسینیه ارشاد»، «انتشارات بعثت»، «سفرهای تبلیغی و سیاسی خارج از کشور» و «خطابه‌های انقلابی».

«مبارزه در بستر مطبوعات»، «روزنامه اسرار شرق»، «روزنامه جلوه حقیقت»، «روزنامه خراسان»، «مجله نامه آستان قدس» و «نشریه یا جزوه شمشیر انتقام» هم عناوین بخش‌های اول تا ششم فصل سوم این‌کتاب هستند. در چهارمین ‌فصل هم ۵ بخش با عناوین «مختصات آثار قلمی فخرالدین حجازی»، «تالیفات»، «ترجمه‌ها»، «سروده‌ها» و «مقالات در نشریات» درج شده‌اند.

آخرین فصل کتاب هم ۷ بخش دارد که شامل «استمرار سخنرانی و خطابه‌ها»، «نمایندگی‌ مجلس شورای اسلامی»، «مسافرت‌های خارجی برای تبلیغ و ماموریت‌های اداری»، «دفاع مقدس»، «حضور کوتاه در آموزش عالی و دانشگاه»، «بیماری و وفات» و «کتاب‌شناسی آثار فخرالدین حجازی» است.

مهم‌ترین نکته در کتاب، برجستگی حجازی در سخنرانی و شهرت وی به خطیب فرهنگ یا خطیب انقلابی است که هم در دوران پهلوی و هم در دوران جمهوری اسلامی و هم در دوران جنگ ادامه داشته است.

مخاطب عام، نوجوانان و جوانان، پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر، اصحاب فرهنگ و رسانه، دانشجویان رشته‌های علوم انسانی از مخاطبان اصلی کتاب هستند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«فخرالدین حجازی در مسیر فعالیت‌های خویش از مبارزه قلمی گرفته تا سخنرانی‌های انتقادی در محافل دینی و آموزشی کشور، به‌عنوان نیروی فعال انقلابی در نهضت امام خمینی نقش غیرقابل‌انکاری داشت. وی از سخنوران موفق در دوران اختناق پهلوی محسوب می‌گردید. روند روشنگرانه و فعالانه‌اش در تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت و باوجود فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از سخنرانی‌ها و روحیه روشنگری خویش دور نشد و نسبت به مسائل مختلف جامعه که عامل بی‌ثباتی و ناآرامی سیاسی می‌شدند، موضع‌گیری صریح داشت».

مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیکنامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به‌ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده، برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدید آمده است.

کتاب «فخرالدین حجازی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۱۸۵ هزار تومان در دسترس علاقمندان است.

نظر شما