شناسهٔ خبر: 67659587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

قمار « بی بی»

خیز نتانیاهو برای انتقام از بایدن/ شمارش معکوس رادیکال‌های اسرائیل؛ فرش قرمز تل‌آویو برای ترامپ

اقتصادنیوز: به ادعای برخی از ناظران نتانیاهو خود را برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید آماده کرده، نخستین مناظره بایدن با سلفش، امیدِ « بی بی» در این باب را افزایش داده چراکه نخست وزیر اسرائیل در این خیال است که با بازگشت ترامپ می‌تواند رویاروی ایران تعریف شود؛ ادعایی که به باور گروهی محقق نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
 عکس: GettyImages

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد که بازتاب مناظره اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و رقیبش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور، رویارویی که برای دموکرات ها چالش ساز شد، به کارزاری تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علیه دولت کنونی آمریکا کمک بسیاری کرد؛ کمپینی که رئیس جمهوری وقت آمریکا را هدف قرار داده است.

قمار «بی بی»

در همین راستا میدل ایست مانیتور نوشته است که هدف نخست کمپین تحت رهبری نتانیاهو متهم کردن دولت بایدن است؛ بدین معنا که به ادعای « بی بی» رویکرد دولت کنونی آمریکا و تاکید واشنگتن بر دو گزاره توقف درگیری ها و تاخیر در ارسال سلاح موجب شده تا اسرائیل در جنگ علیه حماس فعلا نتواند به اهداف ادعایی اش دست یابد.

با نگاهی به آنچه نزدیک ترین افراد به نتانیاهو نوشته اند، تردیدهای دیگری در مورد مواضع نتانیاهو در ارتباط با ایران نیز مطرح است. اخیرا گادی تاوب، مورخ  ادعا کرد که دولت بایدن متقاعد شده که مسیر برقراری آرامش در خاورمیانه از تنش زدایی و دستیابی به توافق با ایران خواهد گذشت. این یک سیاست سیستماتیک است که توسط دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آغاز شد و هنوز، در هسته آن، کاهش مداخله ایالات متحده در منطقه به منظور جلوگیری از وقوع جنگ برجسته شده است. به عقیده تاوب، برخلاف ترامپ، کاری که دولت بایدن انجام می دهد، عدم افزایش و تقویت قدرت متحدان آمریکا در برابر تهران است. به باور او رویکرد بایدن صرفا موجب دور شدن آمریکا از متحدانش و برداشتن گام‌هایی به سمت ایران می‌شود؛ وضعیتی که در قابش آمریکا در قامت داور، موضعی شکننده و ضعیفی دارد. به ادعای این مورخ، دولت بایدن از روز اول که در کاخ سفید مستقر شد، سیگنال هایی را به ایرانی‌ها ارسال کرد که نشان می داد به دنبال توافق با آنهاست. در همین راستا برداشتن نام انصار الله از لیست گروه های تروریستی و توقف ارسال سلاح به عربستان تعریف شد. دولت بایدن همچنین قرارداد تعیین مرزهای دریایی با لبنان را بر اسرائیل تحمیل کرد و از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران خودداری کرد و آنگونه که ناظران مدعی.اند، مبالغی را که حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده می شد در اختیار تهران  قرار داد. تاوب در ادامه مدعی است: ایالات متحده فارغ از سیاست هایی که بدان ها متوسل شده نتوانسته ایران را متوقف کند.

در چنین شرایطی نتانیاهو بر بازگشت ترامپ به کاخ سفید شرط بسته است. اینگونه« بی بی» به آنچه از آن تحت عنوان دوران طلایی روابطشان در دور نخست ریاست ترامپ می بالید، دست پیدا خواهد کرد.

بر اساس آنچه که یک تحلیلگر در روزنامه اسرائیل هیوم نوشت، گروهی در اسرائیل چشم انتظار هستند و انتظار دارند ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. آنها معتقدند که اگر او رئیس جمهور آمریکا شود، همه مشکلات مربوط به ارسال تسلیحات و مشکلات بشردوستانه که توسط دولت بایدن به اسرائیل تحمیل شده ، از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر در تحلیل های دیگر به ویژه تحلیلی که توسط ران بن یشای تحلیلگر نظامی عنوان شد، ترامپ نسبت به نتانیاهو ملاحظات زیادی دارد. به همین ترتیب، موضع ترامپ در مورد جنگ غزه متناقض بود. ابتدا از آن حمایت کرد، سپس گفت اسرائیل باید به آن پایان دهد. اکنون او به حمایت از ادامه جنگ و نابودی حماس بازگشته است.

download

در این مسیر، مشکل بزرگ ترامپ این است که نمی داند هر روز صبح در کدام طرف از خواب بیدار می شود و قبل از نوشیدن قهوه چه تصمیمی می گیرد. از سوی دیگر مشخص است که داماد او جرد کوشنر در کاخ سفید در کنار ترامپ خواهد بود و او دوست بزرگ اسرائیل است. کوشنر معمار عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات و بحرین و نمایش قدرت آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است.

 

نظر شما