شناسهٔ خبر: 67659090 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جنگ برای قهرمانی دو قاره

دور دنیا در ۵ ساعت

دنیای اقتصاد : به فاصله چند ساعت، دو بازی بزرگ در دو قاره مختلف قرار است اوج رقابت ملی در فوتبال را به نمایش بگذارد. از اروپا تا آمریکا و ستاره‌هایی که برای بالا بردن پرچم کشورشان دست به هرکاری خواهند زد.

صاحب‌خبر -

نوبت انتقام

تقریبا یک سال قبل در فینال جام جهانی بانوان، اسپانیا با یک گل انگلیس را شکست داد تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. حالا بار دیگر فرصتی دست داده تا انگلیسی‌ها جامی را که همیشه ادعا می‌کردند، به خانه بیاورند و برای رسیدن به این مهم باید انتقام بانوانشان را هم بگیرند. در حالت عادی اسپانیا و انگلیس هیچ‌گاه رقبای خونی نبودند، اما انگار تقدیر درحال دشمن کردن این دو کشور در ورزش شده است. امروز قرار است فینال ویمبلدون بین نوواک جوکوویچ و کارلوس آلکاراس هم برگزار شود و تنیسور اسپانیایی حسابی در خاک انگلستان برای مردم این کشور کری خوانده. اما برگردیم به فینال یورو ۲۰۲۴؛ تقابل بین بهترین تیم جام از لحاظ آماری و پرستاره‌ترین تیم تورنمنت با نمایش‌هایی ملال‌آور. اسپانیا تنها تیم یورو است که در تمامی بازی‌هایش به پیروزی رسیده، ولی انگلیس با وجود ترکیب غنی‌اش، آن چیزی نبوده که انتظارش می‌رود.  با این حال حکایت فینال متفاوت است و تیمی جام را بالای سر می‌برد که در تک تک دقایق بازی متمرکز باشد. لوییس دلافوئنته کاری انجام داده که همین حالا هم بابت آن شایسته تقدیر است؛ صعود به عنوان صدرنشین از گروه مرگ و شکست دادن گرجستان پدیده، آلمان میزبان و فرانسه مدعی. ولی از گرت ساوت‌گیت انتظار می‌رود پس از ناکامی دوره قبل که جام را در خانه به ایتالیا واگذار کرد، امسال به هر شکلی که هست قهرمانی را به خانه ببرد تا کشوری که ادعای اختراع فوتبال را دارد، حداقل یک قهرمانی یورو به تاریخچه‌اش اضافه کند. آن طرف لاروخا که از آخرین عنوانش در یورو ۱۲ سال می‌گذرد، در صورتی که بتواند جام را بالای سر ببرد با ۴ قهرمانی آلمان را کنار می‌زند و به تنهایی پرافتخارترین کشور قاره لقب می‌گیرد. امشب از ساعت ‌۲۲:۳۰ شهر برلین مرکز توجه فوتبال‌دوستان جهان است؛ تقاضا برای تماشای بازی به حدی بوده که قیمت بلیت‌ها تا ۹۳ هزار یورو افزایش یافته و ارزان‌ترین بلیت یوفا که قیمت ۸۵ یورویی دارد، به مبلغ ۵ هزار و ۳۰۰ یورو هم معامله شده است!

برگ آخر؟

مشخص نیست این آخرین تورنمنت ملی لیونل مسی خواهد بود یا خیر، اما هر اتفاقی رخ دهد می‌توان مطمئن بود او و هم‌تیمی‌هایش حتی جانشان را هم برای دفاع از عنوان قهرمانی خواهند گذاشت. ساعت ۳:۳۰ بامداد دوشنبه، فینال کوپا آمه‌ریکا میان آرژانتین و کلمبیا برگزار می‌شود. روی کاغذ شانس آلبی‌سلسته برای قهرمانی بیشتر از رقیب است، اما فراموش نکنید کلمبیا آن‌قدر آماده است که نمی‌تواند حریف راحتی باشد. ۲۸ بازی پیاپی شکست ناپذیری که ۲۵ تای آن زیرنظر نستور لورنزوی آرژانتینی به دست آمده، آنها را حریفی ترسناک جلوه می‌دهد که سرمربی‌اش حاضر است دست به هرکاری بزند تا جلوی قهرمانی کشورش را بگیرد. شاید این مسابقه جدال مسی با خامس رودریگز هم باشد. لئو در صورت درخشش در فینال و بالای سر بردن جام، احتمالا به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب می‌شود و باید منتظر تصمیمی بود که در ۳۷ سالگی به حضور در تیم ملی ادامه دهد یا خیر. از آن طرف خامس که به نظر می‌رسید به انتهای دوران بازی رسیده، امسال آن‌قدر آماده است که تا قبل از فینال با ۶ مورد گل‌سازی، رکورددار ارسال پاس گل در یک دوره کوپا آمه‌ریکا شده و از مسی عبور کرده است. نبرد این دو چپ پا، احتمالا تعیین می‌کند بهترین تیم آمریکای جنوبی کدام کشور است.

 

نظر شما