شناسهٔ خبر: 67658970 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افت تولید تجاری‌ها

دنیای اقتصاد : وزارت صمت مانع از انتشار آمار تولید خودرو توسط خودروسازان و قطعه‌سازان شده است. در دوره وزارت سید‌رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، آمار تولید خودروهای سواری و تجاری در بخش نیمه‌دولتی و خصوصی به‌تفصیل تهیه می‌شد و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ این در شرایطی است که حالا شنیده می‌شود وزارت صمت از یک سو گزارش‌های مذکور را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و از سوی دیگر از انجمن‌های خودروسازان، قطعه‌سازان و همچنین دست‌اندرکاران صنعت خودرو خواسته که گزارش یا آماری از تولید خودرو در کشور در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد.

صاحب‌خبر -

اصرار وزارت صمت به دلیل روند کاهشی تیراژ خودرو در خودروسازی‌هاست. بنا بر آماری که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، خودروسازان در سه ماه خرداد‌ماه امسال نسبت به بازه مشابه سال گذشته به‌جز وانت در تمامی بخش‌ها با افت تولید همراه بودند. خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس‌، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده تماما در سه ماه گذشته روند کاهشی در تولید داشته‌اند. خودروسازان تنها در تولید وانت افت تولید نداشتند و در بازه زمانی عنوان‌شده، تولید وانت ۶درصد رشد را به خود دیده است. اما در آمارنامه تجمعی خردادماه ۱۴۰۳ تولید در بخش سواری نسبت به بهار ۱۴۰۲ با ۳درصد افت تولید همراه بوده و تولید به ۲۶۳هزار و ۱۳۸دستگاه رسیده است؛ این در شرایطی است که در بازه زمانی ۱۴۰۲ تعداد ۲۷۲هزار و ۵۲۲دستگاه خودرو تولید شده است. در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت نیز تولید با افت یک‌درصدی روبه‌رو بود.

همان‌طور که عنوان شد تولید وانت به طور تجمعی و ماهانه رشد کرده است. اما تولید ون در بهار امسال با افت ۴۵درصدی همراه بوده و از ۸۹۹دستگاه در بهار سال ۱۴۰۲ به ۴۹۱دستگاه رسیده است. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در سه‌ماهه سال گذشته ۲۳۲ دستگاه بوده؛ این در شرایطی است که این تعداد در بهار امسال به ۲۰۳ دستگاه رسیده است. بدین ترتیب تولید در سال جاری با افت ۱۳درصدی همراه بوده است. تولید در این بخش همچنین به طور ماهانه کاهش یافته و ۲۷درصد کاهش داشته است. اما تولید اتوبوس اگرچه در خردادماه نسبت به اردیبهشت با رشد ۱۳درصدی همراه بوده اما به طور تجمعی افت تولید را به خود دیده؛ به‌طوری‌که در سه ماه بهار امسال ۲۳۱ خودرو تولید شده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته تولید به ۲۵۰دستگاه رسیده است. تولید کامیونت‌، کامیون و کشنده بیشترین افت تولید را در بین دیگر محصولات خودرویی به خود دیده و با افت ۵۸درصدی همراه شده است. بدین ترتیب تولید خودرو به طور تجمعی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۴درصد کاهش داشته است.

نظر شما