شناسهٔ خبر: 67658832 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سیل به بیش از ‌هزار نفر در خراسان آسیب رساند

غافلگیری در تابستان

دنیای‌اقتصاد : هشدار کارشناسان محیط‌زیستی به وقوع پیوست؛ سیل این‌بار خراسان رضوی و خراسان شمالی را در تابستان غافلگیر کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون حدود ۱۷۹۵ نفر در این سیل آسیب‌دیده و مصدوم شده‌اند که در میان آنها بیش از ۱۲۰ گردشگر هم به چشم می‌خورند.

صاحب‌خبر -

سیل این بار خراسان رضوی و شمالی را در روزهای گرم تابستان غافلگیر کرد. هشدار کارشناسان محیط‌‌‌زیست از تغییرات اقلیمی به وقوع پیوست و بارندگی‌‌‌های بی‌‌‌امان باز هم امان از خراسان رضوی برید. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی اعلام کرد: «پنج شهرستان خراسان رضوی درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.» گفت‌‌‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با جمعیت‌‌‌های امدادی خراسان رضوی نشان می‌دهد، این بار سیل مناطق روستایی و ییلاقی را دچار سانحه کرده است: «بسیاری از منطقه ییلاقی، عشایری و روستایی شامل ارتکند (کلات)، دره شمخال (درگز)، چشمه سبز گلمکان، دولت‌‌‌آباد (چناران)،  جنگ، دره‌‌‌آل (مشهد)، سد کارده و مارشک درگیر سیلاب شده‌‌‌اند.» سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ اعلام می‌کند: «فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌‌‌های شدید تشدید شده و وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ در نوار شرقی خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی برای چند روز آینده پیش‌بینی می‌شود.» رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیل و بارش تگرگ ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش‌‌‌های مختلف کشاورزی استان خسارت زد.

گردشگران نجات یافتند!

در این سیلاب حدود ۴۵۰ خودرو در مسیر رودخانه دولت‌‌‌آباد چناران گرفتار شدند که گفته می‌شود پس از ۷ ساعت امدادگران توانستند آنها را نجات دهند. اینها تنها افراد گرفتار در این سیل نبودند، سرنشین‌‌‌های ۲۱ خودرو نیز که برای تفریح به آبشار «ارتکند» شهرستان کلات رفته بودند در سیل گرفتار شدند که امدادگران هلال‌‌‌احمر در نخستین ساعات بارندگی، تعداد ۱۲۰ سرنشین ۳۵ خودرو را به محل امن انتقال دادند و ۱۴ خودروی گرفتار را رها‌‌‌سازی کردند.  در منطقه سد کارده هم ۳۵ نفر طبیعت‌‌‌گرد گرفتار شده بودند که پس‌‌‌از دو ساعت عملیات امداد‌‌‌و‌‌‌نجات، این افراد هم از سیلاب رها شدند. یکی دیگر از افراد گرفتار در سیل یک مادر باردار بود که بارندگی‌‌‌ها امکان رساندنش به بیمارستان را غیرممکن کرده بود و یک تیم امدادی با خودروی آمبولانس از شعبه کلات به محل اعزام شد و این زن باردار به محلی امن انتقال پیدا کرد.

 ۱۷۹۵ نفر حادثه دیدند

بر اساس گفته‌‌‌های سید‌علی منیری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هنوز آمار دقیقی از تعداد حادثه‌‌‌دیدگان یا جامعه تحت‌تاثیر حادثه وجود ندارد: «اطلاعات دقیقی با توجه به شدت حادثه و نیز ادامه عملیات در دسترس نیست.» با این حال تاکنون حدود ۱۷۹۵ نفر حادثه‌دیده و یک نفر مصدوم گزارش شده است. منیری می‌‌‌گوید: «جمعیت ‌‌‌هلال‌‌‌احمر به ۱۴۳۱ نفر امدادرسانی و بین این افراد بسته‌های تغذیه اضطراری توزیع شده است. در مجموع ۷ تیم عملیاتی در قالب ۲۱ نفر عملیات داشته‌‌‌اند. همچنین ۷ خودروی عملیاتی شامل دو دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه خودروی کمک‌‌‌دار سبک و سایر دستگاه‌‌‌های موردنیاز به کار گرفته شدند.» با این حال همچنان این هشدار وجود دارد که چند استان با وزش باد و بارندگی روبه‌رو می‌‌‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما