شناسهٔ خبر: 67656994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

چرا شرکت‌های امنیتی صهیونیست برای حفاظت از مرزهای جمهوری آذربایجان رقابت می‌کنند؟

شرکت‌های دولتی و خصوصی صنایع امنیتی رژیم صهیونیستی در مناقصه‌ ۱.۱ میلیارد دلاری برای حفاظت از مرزهای جمهوری آذربایجان با هم رقابت می‌کنند که نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک میان تل‌آویو و باکو است.

صاحب‌خبر -

 شهدای ایران:سرویس بین الملل/شرکت‌های دولتی و خصوصی صنایع امنیتی رژیم صهیونیستی در مناقصه‌ ۱.۱ میلیارد دلاری برای حفاظت از مرزهای جمهوری آذربایجان با هم رقابت می‌کنند که نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک میان تل‌آویو و باکو است.


چرا شرکت‌های امنیتی صهیونیست برای حفاظت از مرزهای جمهوری آذربایجان رقابت می‌کنند؟

به نقل از العالم، قرار است اواخر هفته جاری هیئتی صهیونیستی به ریاست "دیوید امسالم" وزیر همکاری‌ منطقه‌ای این رژیم که مسئولیت شرکت‌های دولتی را نیز بر عهده دارد عازم باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شود. او در جریان این سفر نشست‌هایی با وزیر حفاظت از مرزهای آذربایجان و وزیر حمل و نقل این کشور ترتیب خواهد داد که "عمیر پرتز" رئیس شرکت صنایع هوایی، "یووال اشتاینیتر" رئیس شرکت رافائل، "أرنون برام" مدیرعامل شرکت "مگال" و نیز مدیرعامل شرکت آب "مکورت" نیز در نشست‌ها حضور خواهند داشت.

رقابت در مناقصه

به نوشته روزنامه عبری "کالکاست"، که متخصص در حوزه اقتصادی است، شرکت‌های خصوصی صنایع امنیتی این رژیم انتقادات شدیداللحنی نسبت به زمان‌بندی سفر این هیئت مطرح می‌کنند. علت این انتقاد آن است که این شرکت‌های دولتی و خصوصی در حال رقابت بر سر مشارکت در یک مناقصه امنیتی در جمهوری آذربایجان هستند.

با این حال، انتقاد شرکت‌های خصوصی اسرائیلی نسبت به زمان این سفر، بر اساس برآوردهای این روزنامه اقتصادی، در شرایط رقابت میان شرکت‌های دولتی و خصوصی در تل‌آویو برای برنده شدن در مناقصه تامین امنیت مرز آذربایجان است و بیم آن می‌رود که این سفر باعث شود مناقصه به نفع شرکت‌های دولتی تمام شود.

این مناقصه شامل پروژه‌ای برای حفاظت و تقویت امنیت فرودگاه بین‌المللی باکو است که در آن، دو شرکت خصوصی اسرائیلی و یک شرکت ترکیه‌ای با یک شرکت دولتی مگال به ارزش ده‌ها میلیون دلار با امکان افزایش امنیت بسیاری از نقاط کشور در مناقصه‌های آینده رقابت می‌کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد مناقصه اصلی، طبق آنچه که این روزنامه عبری‌زبان منتشر کرده است حول حفاظت و نصب سپرهای الکترونیکی و قرار دادن انواع دیگر استحکامات تکنولوژیکی در امتداد مرز مشترک آذربایجان با ایران می‌چرخد.

صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی و سازمان‌های امنیتی در جمهوری آذربایجان همکاری و روابط عمیق و طولانی‌مدت دارند. در گذشته قراردادهای تسلیحاتی بین این دو طرف منعقد شده که برخی از آن‌ها توسط وزارت جنگ این رژیم انجام شده است. این قراردادها شامل فروش سیستم دفاع هوایی باراک ۸ و ماهواره‌های اطلاعاتی مورد استفاده نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان می‌شود.

روابط و منافع

روابط میان رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و زمانی‌که آذربایجان در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ تصمیم به افتتاح سفارت خود در فلسطین اشغالی گرفت روابط استراتژیک فی‌ما بین عمیق‌تر شد.

تحلیلگران و مراکز پژوهشی رژیم صهیونیستی متفق‌القول هستند که نتایج جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ و حمایت تل‌آویو از آن و همچنین افزایش تنش میان جمهوری آذربایجان و ایران- که بعد از حمله به سفارت آذربایجان در تهران به اوج رسید ولی اخیرا فروکش کرده است- در پس‌زمینه تصمیم باکو برای بازگشایی سفارت خود در فلسطین اشغالی قرار دارند.

تلویزیون الجزیره در وب‌سایت اینترنتی خود نوشته است: در مقابل حمایت نظامی تل‌آویو از باکو و همکاری شرکت‌های نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل با آذربایجان، رژیم اسرائیل دسترسی به مرزهای طولانی و مشترک آذربایجان با ایران را پیدا می‌کند.

یک تحلیلگر صهیونیست بر این باور است که تحکیم روابط تل‌آویو و باکو این فرصت را به این رژیم می‌دهد که حضور و نفوذش را در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی، از جمله استفاده از خاک آذربایجان برای فعالیت علیه اهدافی در ایران تقویت کند.

روزنامه عبری "یسرائیل هیوم" نیز به نقل از یک منبع امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی درباره تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی تل‌آویو و باکو نوشت:‌ دلیل روابط خوب اسرائیل با آذربایجان تنها به مرزهای مشترک این کشور با ایران مربوط نمی‌شود بلکه دلیل دیگر، هویت دینی آذربایجان است که به عنوان یک کشور اسلامی درصدد برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، تقویت پروژه‌ها در زمینه انرژی و آمادگی برای فروش نفت به اسرائیل با قیمت ناچیز است.

نظر شما