شناسهٔ خبر: 67656921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ عکس‌های تاریخی از یخ‌رسانی به مردم تهران با الاغ! (تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ عکس‌های تاریخی از یخ‌رسانی به مردم تهران با الاغ!

تا میانه دهه ۱۳۲۰ تامین یخ تهران برعهده یخچال‌های طبیعی در شمیران بود. ده سال بعد یخچال‌های صنعتی در تهران راه افتادند. بیش از ۴۰ یخچال برقی در سال ۱۳۳۳ در تهران تولید یخ را برعهده داشتند. بیش از ۶ هزار نفر از فروش و توزیع یخ امرار معاش می‌کردند. بزرگترین یخچال تهران یخچال شمشیری در محله وصفنارد

صاحب‌خبر -

 تا میانه دهه ۱۳۲۰ تامین یخ تهران برعهده یخچال‌های طبیعی در شمیران بود. ده سال بعد یخچال‌های صنعتی در تهران راه افتادند. بیش از ۴۰ یخچال برقی در سال ۱۳۳۳ در تهران تولید یخ را برعهده داشتند. بیش از ۶ هزار نفر از فروش و توزیع یخ امرار معاش می‌کردند. بزرگترین یخچال تهران یخچال شمشیری در محله وصفنارد قرار داشت. اکثر یخچال‌های جدید در اکبرآباد و وصفنارد (جنوب غربی تهران) ساخته شده بودند.

توزیع کنندگان هر روز صبح قالب‌های یخ را با قاطر تحویل‌گرفته و راهی اماکن فروش مانند دکه‌های یخ فروشی در معابر شلوغ شهر می‌شدند. واحد فروش یخ در یخچال‌ها ری نامیده می‌شد. هر ری ۱۲ کیلو و هر ری در محل یخچال ۸ ریال و هنگام تحویل به فروشنده ۱ تومان و برای مصرف کنندگان بین ۱۵ ریال تا ۲ تومان فروخته می‌شد. در فصل گرما در تهران برخی فرشندگان عمده روزی ۱۰ هزار تومان یخ توزیع می‌کردند.

16

17

18

19

60

منبع: اطلاعات آنلاین

منبع: faradeed-197092

نظر شما