شناسهٔ خبر: 67656228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرکل غله مازندران در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران:

توسعه زيرساخت نگهداري کالاهاي اساسي در استان مازندران يک امر ضروري است

صاحب‌خبر -
توسعه زيرساخت نگهداري کالاهاي اساسي در استان مازندران يک امر ضروري است

خبرگزاری آریا- مدیرکل غله مازندران در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، توسعه زیرساخت نگهداری کالاهای اساسی در استان مازندران یک امر ضروری است.

به گزارش خبرنگارآریا درساری:پیش ازظهرامروزفرج‌اله فتح‌اله‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با همراهی عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران از سیلوی شهید میرزاپور نکا بازدید کرد.

عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در در دیدار با رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان با اشاره به فقدان زیرساخت‌های دولتی در مازندران، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه و اقداماتی که در توسعه زیرساخت‌های مربوط به تامین کالاهای اساسی داریم آن است که با هماهنگی دستگاه‌های استان، زمینه را برای آنچه که جهت نگهداری مطلوب‌تر کالا و امکان اینکه مبادلات کالایی بهتری را داشته باشیم، فراهم آوریم.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است تا ذخیره استراتژیک استان را به عنوان یک استان مهم در تامین کالاهای اساسی کشور ارتقا ببخشیم که این موضوع از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال گذشته برنامه‌ای را در راستای بحث توسعه زیرساخت‌ها به ویژه توسعه زیرساخت‌های روغن در سطح استان مازندران و در شهرستان‌ نکا و اختصاصا سیلوی نکا داشتیم که در دستورکار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: متعاقب این موضوع، پیگیری‌های خوبی نیز از سوی استانداران مازندران در دولت سیزدهم داشتیم که مکاتبات متعددی نیز انجام شد.

وفایی‌نژاد گفت: پیگیر آن هستیم تا با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که در استان وجود دارد بتوانیم مباحث زیرساخت‌ها را در استان به عنوان یک اولویت دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: دو موضوع برای ما بسیار حایز اهمیت است اول آنکه استان مازندران از لحاظ جمعیتی یک استانی است که صرفنظر از یک جمعیت ثابت از جمعیت شناور گردشگران نیز برخوردار است که به حدود 1.5 میلیون نفر نیز می‌رسد که تامین کالاهای اساسی برای این بخش، یک امر ضروری است و دستگاه‌های متولی را بر آن می‌دارد تا از همه ظرفیت‌ها برای تحقق این مهم، بهره ببرند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران اعلام کرد: لذا توسعه زیرساخت‌ها در این بخش و نگهداری کالاها یک امر مهم و ضروری است که باید بدان توجه ویژه کرد.

این مسئول ادامه داد: دوم آنکه این استان دارای قابلیت‌های با‌لقوه‌ای است که باید بر اساس تلاش و پیگیری‌های متولیان امر به بالفعل تبدیل شوند.

وفایی‌نژاد تاکید کرد: اکر بخواهیم اقتصاد دریا محور را در استان تقویت کنیم نیازمند ابتدا احداث زیرساخت‌ها برای توجه به تامین کالاهای  اساسی و مایحتاج ضروری هستیم که در این راستا شرکت بازرگانی دولتی ایران توجه به واردات گندم و بحث روغن خام را به طور ویژه دنبال می‌کند.

وی افزود: این موضوع از دغدغه‌های جدی ما است که از دو جنبه به آن خواهیم پرداخت و امیدواریم در بازدیدی که امروز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران از سیلوی شهید میرزاپور نکا دارند قابلیت‌های فنی که در حوزه تامین و نگهداری کالاهای اساسی وجود دارد در قالب یک بسته مربوط به مدیریت و برنامه‌ریزی و تامین منابع مالی آن را داشته باشیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران ابراز امیدواری کرد تا انشالله با ساخت و تقویت زیرساخت‌های دولتی در استان از ظرفیت‌های مازندران به نحو مطلوب استفاده شود.

عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مازندران در کنار این مسئله که یک استان کلیدی و استراتژیک است جدای از جمعیت ثابت، جمعیت شناور بسیار قابل توجه و ملاحظه‌ای دارد که رسالت سنگینی را در تامین کالاهای اساسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مازندران استانی است که سال‌ها از سرمایه‌گذاری‌های کلان و استقرار صنایع بزرگ محروم مانده و غفلت کردیم و باید در کنار شناساندن ظرفیت‌ها، بیاییم نداشته‌‌ها را بشناسیم و آن را مرتفع کنیم.

وفایی‌نژاد گفت: مازندران دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و در حوزه تجارت، حرف برای گفتن بسیار دارد.

وی بیان کرد: زمینه و فضا برای توسعه زیرساخت‌های تجارت در استان وجود دارد اما هنوز محقق نشده است و می‌تواند به هاب غلات منطقه مبدل شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران عنوان کرد: تهدید و تحریم همواره بیخ گوش کشور ما است اما می‌توان راه‌های جدیدی را در پیش گرفت و نظیر آن ورود 800 هزار تن کالا طی سال های 1400 و 1401 بود.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه توسعه تجارت بدون زیرساخت‌های مربوط ممکن نیست؛ تصریح کرد: وقتی زیرساخت مناسب داشته باشیم بهره خواهیم برد و اکنون دو سالی است که درصدد احداث نخستین مخزن دولتی روغن در مازندران به ظرفیت 25 هزار تن هستیم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی افزود: اکنون به دلیل این فقدان، روغن را در مخازن بخش خصوصی ذخیره‌سازی می‌کنیم و فاقد یک مخزن دولتی در استان هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران اعلام کرد: جانمایی مخزن در محوطه سیلوی دولتی نکا انجام گرفته شده و منتظر مصوبه شورای اقتصادی هستیم.

وفایی‌نژاد تاکید کرد: از لحاظ فنی احداث این مخزن می‌تواند ارزش افزوده بسیار مطلوبی برای استان داشته باشد و قطعا به دولت نیز کمک خواهد کرد.

وی متذکر شد: مرکز ذخیره سازی 103 هزار تنی شهید میرزاپور نکا با چرخش بیش از 400 هزار تن گندم یکی از پرکارترین سیلوهای کشور است که عمری نزدیک به نیم قرن دارد.

گفتنی است سیلوی شهید میرزاپور  به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز استراتژی نکا و دومین مرکز امنیتی و استراتژی استان، محسوب می‌شود.

 

نظر شما