شناسهٔ خبر: 67656221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مثبت شدن ناترازی برق اصفهان تا دو سال آینده

استاندار اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید و ۶ هزار وات مصرف می‌شود، گفت: با سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت سیزدهم انجام دهد، طی یکی دو سال آینده کمبود انرژی را جبران و حتی شیب فقدان مثبت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سیدرضا مرتضوی در حاشیه شورای اداری استان اصفهان با اشاره به ناترازی انرژی در سطح کشور و استان اصفهان گفت: تولید و مصرف انرژی در سطح کشور و استان ناتراژی جدی دارد و دولت سیزدهم برای حل این مشکل تلاش زیادی کرد که بخشی از آن به نتیجه رسیده و توانستیم بخشی از این ناترازی را جبران کنیم اما در حوزه مصرف هم‌زمان مصارف جدیدی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 50 هزار اشتراک جدید برق داشتیم، افزود: بین تولید و مصرف انرژی رقابتی وجود دارد و باید شیب ظرفیت‌های جدیدی که در کشور فراهم می‌شود را در ترازی بالا ببریم که بتواند از مصرف پیشی بگیرد و این تراز مثبت شود.

استاندار با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی مصرف در کاهش ناتراژی انرژی گفت: از الگوی مصرف غلفت شده و باید فکری به حال این موضوع شود؛ البته بخشی از این مشکل به دلیل قیمت انرژی در کشور ماست و از طرفی باید رعایت حال قشر ضعیف جامعه را کرد و به همین دلیل در افزایش قیمت محدودیت داریم. بنابراین باید به کسانی که در مصرف انرژی بی‌مبالاتی می‌کنند، تذکر داد و الگوی مصرف را تغییر داد.

وی ادامه داد: باید در شهرستان‌ها اکیپ‌هایی راه‌اندازی شود تا اصناف را رصد کرده و تذکرات در شرکت برق ثبت شود.

مرتضوی نزدیک به 25 درصد مصرف برق در استان اصفهان خانگی است، گفت: حدود 13 درصد از مصرف برق در سطح استان مربوط به بخش خدمات عمومی است و با 10 درصد صرفه‌جویی در همین بخش، می‌توان 15 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کنیم. برای اثرگذاری باید از خودمان شروع کنیم و مدیران استان باید الگویی باشند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان 4 هزار و 500 مگاوات برق تولید و 6 هزار وات مصرف می‌شود، گفت: با سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت سیزدهم انجام دهد، طی یکی دو سال آینده کمبود انرژی را جبران و حتی شیب فقدان مثبت خواهند کرد و  تراز استان حدود 1500 مگاوات مثبت می‌شود.

استاندار یادآور شد: در مهر ماه سال گذشته یک نیروگاه 300 مگاواتی وارد مدار شد و فاز دوم همین نیروگاه با ظرفیت 300 مگاوات آماده بهره‌برداری است و علاوه بر این برخی از مجموعه‌های صنعتی در حال تولید برق با انرژی خورشیدی هستند. همچنین می‌توان از ظرفیت محلی و منطقه‌ای استفاده کرد.

وی ادامه داد: فرمانداران می‌توانند شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، تعاونی‌ها و غیره را به سرمایه‌گذاری در بحث تولید انرژی خورشیدی هدایت شوند  و از وزارت نیرو و نمایندگان نیز خواهش می‌کنیم که در بحث نرخ خرید اتفاقی را صورت دهند که موجب رغبت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.

مرتضوی گفت: بارها خواستیم که سبد انرژی استان در اختیار خود استان قرار گیرد تا رقابت خوبی صورت گیرد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. ما در سال‌های گذشته محاسبه کردیم که صرفه‌جویی 10 درصدی در حوزه مصرف گاز، حدود 40 هزار میلیارد تومان منابع جدید برای استان تعریف می‌کند و از دولت خواستیم که اجازه دهند منابع ایجاد شده از طریق صرفه‌جویی برای خود استان هزینه شود چرا که موجب رغبت استان‌ها به مشارکت خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر در حوزه برق و گاز این اتفاق رخ دهد، رقابت خوبی هم بین استان‌ها شکل خواهد گرفت و همه کشور باید در بحث کاهش مصرف انرژی اهتمام داشته باشند.

ادامه دارد...

نظر شما