شناسهٔ خبر: 67656185 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

خداحافظی کردم تا دوپینگی نشوم!/ این مربی طلاست و لنگه‌اش وجود ندارد

از نگاه عضو پیشین تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان رقابت در سنگین‌وزن کشتی فرنگی ایران فوق‌العاده است.

صاحب‌خبر -

«امیر قاسمی منجزی» در مورد حال و هوایش به دور از کشتی، در حالی که سال گذشته از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، اظهار داشت: خیلی دلم برای کشتی تنگ شده است، ولی تحت هیچ شرایطی دیگر برنمی‌گردم. من فقط این اواخر مانده بودم که خدمات بدهم و کشتی برای من چیزی نداشت (با خنده). خدا را شکر با دلاوری مثل «امین میرزازاده» کمبودی نیست و جای خالی من هرگز احساس نمی‌شود. من در این سال‌ها همیشه در اردوی تیم ملی می‌ماندم و به‌عنوان حریف تمرینی به ملی‌پوش سنگین‌وزن کمک می‌کردم. شنیدم می‌خواهند حریف تمرینی خارجی برای امین میرزازاده بیاورند، چون کسی در اردو نمانده است با او تمرین کند! البته اینکه چقدر این خبر موثق بوده است را نمی‌دانم.

به میرزازاده گفتم اگر در توانم بود به اردو می‌آمدم

وی در ادامه افزود: چند ماه پیش که این را شنیدم، خیلی ناراحت شدم و حتی به امین گفتم به خدا دیگر در توانم نیست، وگرنه به اردو می‌آمدم. گفتم مسائل کاری و مالی دیگر این اجازه را به من نمی‌دهد. البته الآن پهلوان «فردین هدایتی» هم هست.

انتظاری از کسی نداشتم، خدا آدم‌های خوبی را سر راهم قرار داد

قاسمی‌ منجزی درباره اینکه در این سال‌ها هرگز نتوانست به آن چیزی که استحقاقش را داشت برسد، تأکید کرد: اطرافیانم همه ناراحت هستند و می‌گویند تو این‌قدر زحمت کشیدی، اما چیزی عایدت نشد. من با خدا بسته بودم و از کسی هم انتظار خاصی نداشتم و ندارم. همین که خدا چند آدم بسیار خوب را سر راهم قرار داد، انگار پاسخ همه زجرهایی‌ است که در کشتی کشیدم. اینها از نظر رفاقتی، پشتیبانی و کاری همیشه کنارم هستند.

مادرم از اینکه کشتی هیچ خروجی برایم نداشت، ناراحت است

این کشتی‌گیر خوزستانی که مادرش به شدت پیگیر اخبار کشتی است و معمولاً برای تماشای کشتی‌های او به سالن می‌آمد، درباره اینکه چقدر خداحافظی‌اش از کشتی موجب دلگیری مادرش شده است و در وضعیت جسمی‌اش تأثیر گذاشته، گفت: خیلی ناراحت بود که کشتی هیچ خروجی‌ای برای من نداشت و می‌گفت این همه زحمت کشیدی آخرش چه شد!؟ از لحاظ مالی هم در مضیقه‌ای. او وقتی خداحافظی کردم، شوکه شد و آرام آرام با این موضوع کنار آمد. بیماری اخیرش هم خیلی سنگین بود. تا پای مرگ رفت، اما خدا دوباره مادرم را به ما بخشید.

در بازار کار پهلوان‌بازی تعطیل است، سرم کلاه می‌رود

عضو سابق تیم ملی کشتی فرنگی افزود: فکر می‌کردم کشتی را کنار بگذارم استرس‌های کشتی، مبارزه، وزن کم کردن و سرما نخوردن پیش از مسابقه و... تمام خواهد شد، ولی تازه فهمیدم سختی‌های زندگی عادی شروع شده است. من در تمام سال‌هایی که کشتی گرفتم، سرم پایین بود و در دیگر بخش‌های زندگی‌ام ضعیف عمل کردم، یعنی فکر پول درآوردن نبودم. چشمانم بسته بود، اولویت اول و آخرم کشتی شد و این بزرگ‌ترین اشتباهم بود. الآن وارد بازار کار شدم و دیدم پهلوان‌بازی تعطیل است و سرم کلاه می‌رود. در سنی هم هستم که برای تجربه‌اندوزی کمی دیر است. هضم کردن برخی چیزها برایم سخت است، ولی خدا را شکر دوستانی سر راهم قرار گرفتند که کمکم می‌کنند.

اگر می‌ماندم کارم به دوپینگ کشیده می‌شد!

وی با اشاره به اینکه سنگین‌وزن کشتی فرنگی یکی از اوزان سخت است، گفت: بزرگ‌ترین معضل سنگین‌وزن فرنگی این است که در جنگ تن به تن، قدرت خیلی اهمیت دارد و واقعاً سخت است که زندگی سالمی داشته باشی. نمی‌خواهم زندگی بقیه را زیر سؤال ببرم، اما شاید اگر من هم می‌ماندم عاقبتم مثبت شدن تست دوپینگ بود (با خنده) و آبرویم می‌رفت. من خداحافظی کردم چون با وجود قهرمان دلاوری چون امین میرزازاده که قهرمانی پاک است، شاید آدم مجبور شود اشتباهی انجام دهد (با خنده)؛ البته من با دوپینگ هم به او نمی‌رسم. فردین هدایتی آن زمان جوانان بود که امروز جزو مدعیان بزرگسالان شده است. اکبر (یوسفی) هم به این جمع اضافه شود، دیگر سنگین‌وزن کشتی فرنگی ما فوق‌العاده است.

خداحافظی کردم تا دوپینگی نشوم!/ این مربی طلاست و لنگه‌اش وجود ندارد

بنا بابت باخت به کایالپ ۲ هزار دلار به من جایزه داد

قاسمی منجزی که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۲ در کشتی فعالیت داشت، درباره مثبت شدن تست دوپینگ «رضا کایالپ» و از دست دادن المپیک پاریس خاطرنشان کرد: رضا کایالپ پهلوان و قهرمان بزرگی است. فکر می‌کنم اشتباهی پیش آمده است، وگرنه اگر اهل چنین کاری بود، در این سال‌ها یک گاف کوچک می‌داد. او آدم مبتدی هم نبود که اگر دوپینگ کند، تستش مثبت شود. به نظر من این یک سوءتفاهم بوده است و به او هم پیام دادم. ما قبلاً دو بار با هم کشتی گرفته بودیم، یک بار در فینال دانشجویان جهان در ایتالیا که کشتی آن زمان سه تایمه بود و ۲ بر یک به او باختم. یک بار هم فینال جام جهانی در روسیه که ۴ بر ۲ باختم، اما کشتی خوبی مقابل کایالپ گرفتم. کشتی‌های آسان را محمد آقای بنا داد «بشیر باباجانزاده» بگیرد (با خنده). کشتی سخت با کایالپ را هم به من داد و با همان ادبیات خاص خودش، خواست روی تشک بروم. «محمد بنا» طلاست، لنگه‌اش وجود ندارد. بعد از باخت من، به همه هزار دلار پاداش داد، به من دو برابر بقیه.

کایالپ گفت این هم اقبال ما بود

قهرمان سابق تیم ملی کشتی فرنگی درباره پیامی که به رضا کایالپ داده است، گفت: من و کایالپ همیشه به زبان همدیگر پیام می‌دهیم، زحمت این کار را هم گوگل ترنسلیت می‌کشد (با خنده). برایش به ترکی نوشتم تو همیشه قهرمان مایی و مطمئنم سوءتفاهم شده است. او هم به فارسی جوابم را داد که ممنونم برادر، این هم اقبال ما بود. رضا کایالپ یک جمله فارسی یاد گرفته است و وقتی او را می‌دیدم می‌گفت چطوری جیگر!؟

گرایی یکِ دنیاست، بردن او نوید مدال المپیک اسماعیلی را می‌دهد

قاسمی منجزی در مورد تیم فرنگی ایران اعزامی به المپیک پاریس تصریح کرد: خیلی به این المپیک خوش‌بینم، چون تنها سالی است که در همه وزن‌ها شانس مدال داریم. «سعید اسماعیلی» ماشاءالله کوه استقامت است و پا پس نمی‌کشد. بردن «رضا گرایی» کار آسانی نیست. رضا واقعاً اعجوبه است، وقتی اسماعیلی توانست چنین کشتی‌گیری را ببرد، همه حریفانش را در پاریس می‌تواند شکست دهد. رضا گرایی یکِ دنیاست و شکست این حریف، نوید بهترین مدال المپیک را برای اسماعیلی می‌دهد. امین میرزازاده هم‌تبار و رفیق من است. از «علیرضا مُهمدی» می‌توانم بگذرم!؟ علیرضا را دلی دوستش دارم. «هادی ساروی» عزیز، «مهدی محسن‌نژاد» و «امین کاویانی‌نژاد»، همه اینها جدای از فنی بودن، اخلاقشان هم چقدر خوب است. همه بچه‌ها شانس مدال المپیک هستند.

بیشتر بخوانید: مصاف انتقامی نابغه کشتی ایران با قهرمان المپیک

نظر شما