شناسهٔ خبر: 67655910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بخش خصوصی نگران از دست دادن بازار این کشور/روند صادرات عراق در بهار

اقتصادنیوز: سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که صادرات این کشور به عراق در بهار سال جاری به حدود 3 میلیارد دلار رسیده است که این رقم نشان دهنده رشد 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این خبر در حالی منتشر شده که چندی پیش فعالان بخش خصوصی نسبت به از دست دادن بازار عراق در ماه‌های آینده هشدار داده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، براساس داده‌های سازمان توسعه و تجارت دربازه زمانی مورد بررسی   ۸۴ درصد صادرات کشورمان به عراق مربوط به ۱۰۰ قلم اول کالا‌های صادراتی بوده است. در این گزارش آمده است؛ عراق، یکی از شرکای مهم تجاری ایران، است و صادرات به این کشور در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

این گزارش در حالی منتشر شده که در نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران که اواخر هفته گذشته برگزار شد، فعالان بخش‌خصوصی نسبت به از دست دادن بازار عراق هشدار داده و اعلام کرده بودند که تداوم شرایط موجود به حذف یک‌سوم بازار صادراتی منجر خواهد شد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، تحریم‌های بانکی هزینه صادرات به عراق را 20 تا 25 درصد افزایش داده و صورت تداوم این مشکل شاهد از دست دادن این بازار مهم در ماه‌های آینده خواهیم بود. رییس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر گفت عدم استفاده از سیستم بانکی، قیمت محصولات صادراتی را افزایش داده و موجب شده تا صادرات به عراق را در معرض خطر قرار گیرد.

روند صادرات عراق در بهار

با وجود این هشدار‌ها امروز سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد که روند صادرات به عراق افزایشی است، در این گزارش آمده است ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی ایران به «عراق» شامل «گاز طبیعی»، «میله‌های آهنی یا فولادی»، «کاشی و سرامیک»، «سیب تازه»، «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج»، «هندوانه»، «کولر‌های آبی خانگی»، «گوجه فرنگی زراعی»، «لوازم خانه داری و پاکیزگی» و «توربین‌های گازی» بوده است.

همچنین در مدت زمان مورد بررسی واردات کشور ما از «عراق»، ۱۰۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

مهمترین اقلام عمده کالا‌های وارداتی از عراق شامل «طلای خام»، «آلیاژ‌های آلومینیوم»، «تایر سواری»، «ماشین سواری» بوده است.

نظر شما