شناسهٔ خبر: 67655430 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سهم حداقلی کشورهای اروپایی از بازار ایران/عمده مقاصد وارداتی کشور

اقتصادنیوز: بررسی روند واردات کشور در بهار 1403 نشان می‌دهد که سهم کشورهای اروپایی از صادرات به ایران کمرنگ شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در سه ماهه نخست سال ،1403 میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر 37 میلیون و 838 هزار تن و به ارزش میلیارد و 518 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 5.62 درصدی در وزن و 7.6 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

براساس داده‌های گمرک همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی 7.73 درصدی در وزن و 1.33 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 9میلیون و 389   هزار تن و به ارزش 14 میلیارد و 326 میلیون دلار رسیده است.

عمده مقاصد وارداتی کشور

کشورهای عمده طرف معامله واردات در بهار سال 1403 کشور «امارات متحده عربی»، با اختصاص رقمی بالغ بر 4 میلیون 503 هزار دلار و سهمی در حدود 31.43 درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای «چین» با 3  میلیون 961 هزار دلار و سهم 27.65 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. «ترکیه» هم با 1 میلیون دلار 797 هزار دلار و سهم 12.54 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

روند صادرات «آلمان» به ایران هم در بهار سال جاری برابر با 492 میلیون دلار بوده که سهم این کشور را به 3.4 درصد رساند.  با این شرایط می‌توان گفت آلمان تنها کشور اروپایی است (به‌غیر از ترکیه که یک کشور دورگه محسوب می‌شود) که در بهار سال جاری کالا به ایران وارد کرده است، روندی که موجب شده تا شاهد کاهش سهم کشورهای اروپایی به ایران باشیم. از سوی دیگر داده‌‌های اعلام شده نشان می‌دهد «هند» با 428 میلیون دلار و سهم 2.99 درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

اقلام عمده وارداتی

داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۷.۷۳ درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر در بین سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، «ذرت دامی» با ۸۹۰ میلیون دلار، «کنجاله سویا» با ۴۸۳ میلیون دلار و «طلا به اشکال خام » با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است.

 در بین ده قلم عمده کالا‌های وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به «کنجاله سویا» با رشدی ۱۰۱۵ درصدی، «طلا به اشکال خام» با رشدی ۲۶۵ ‌‌‌درصدی و «شکر» با رشد ۱۵۰ ‌‌درصدی اختصاص داشت.  

بررسی روند تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد ترانزیت خارجی طی سه ماهه نخست سال 1403 به لحاظ وزنی برابر با  میلیون و 519 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 55 درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما