شناسهٔ خبر: 67653929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

نشست مقدماتی گفتگو و مذاکره در خصوص پاسداشت پیشگامان و دست‌اندرکاران تقریب در دورۀ انقلاب اسلامی

نشست مقدماتی گفتگو و مذاکره در خصوص پاسداشت پیشگامان و دست‌اندرکاران تقریب در دورۀ انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه مورخ 20 تیرماه 1403 در دفتر ریاست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، ایده پاسداشت مفاخر، شخصیت‌ها و دست‌اندارکاران تقریب بین مذاهب اسلامی در دوران انقلاب اسلامی، با ورود دکتر سید عباس صالحی در کسوت رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، مطرح و هر ساله برگزار می‌گردد.

ثبت و ضبط تجربه زیسته و تلاش‌ها و مجاهدت‌های پیشگامان تقریب با رویکرد نگاه به گذشته و حرکت به سوی آینده در قالب پروژۀ تاریخ شفاهی، ارج نهادن به شخصیت کنشگران این عرصه، بهره‌گیری از تجربه‌های موفق پیشگامان و پرهیز از تجربه‌های ناموفق و تکراری، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تقریبی در افق‌های گسترده‌تر با تکیه بر تجربه پیشگامان، ایجاد فرصت‌های همکاری و ایده‌پردازی برای همزیستی در دو سطح ملی و بین‌الملی، از جمله اهداف این پاسداشت‌ها  اعلام شده است.

 تاکنون دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی نکوداشت شخصیت‌هایی چون دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، یکی از رؤسای اسبق دانشگاه مذاهب اسلامی، جناب استاد مولوی محمداسحاق مدنی، و جناب استاد دکتر محمدعلی آذرشب را برگزار کرده است. در همین راستا دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در نظر دارد پاسداشت جناب آقای دکتر محمدحسن تبرائیان، اولین رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دوره تأسیس را که به دلیل کسالت ایشان به تأخیر افتاده بود، برگزار نماید.

دکتر محمد حسن تبرائیان، نخستین رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، مشاور سابق دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاون اسبق بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیر هیئت علمی آن مرکز بود. ایشان تحصیلات ابتدایی و حوزوی را در عراق به پایان برده و با آشنایی بیشتر با زبان و ادبیات ‏عرب، به این حوزۀ وسیع فرهنگی علاقه‌مند می‌شود و برای تحصیل در این رشته به دانشگاه عراق می‌رود. پس از تحصیلات مقدماتی ‏عازم مصر می‌شود تا در دانشگاه الأزهر تحصیل در رشتۀ ادبیات را دنبال کند.

او با سعی وافر و پشتکار پیوسته،  موفق به دریافت دکترای ‏زبان و ادبیات عرب از دانشگاه الازهر مصر می‌شود و بلافاصله برای تدریس در این رشته به سوریه دعوت می‌شود و در دانشگاه‌های دمشق و ‏حلب به تدریس زبان و ادبیات عرب می‌پردازد. از جمله مهمترین آثار دکتر محمدحسن تبرائیان عبارتند از: «پیشینه تقریب مذاهب اسلامی در قرن پنجم الی دهم»، «بازتاب فقه شافعی در کتاب خلاف شیخ طوسی»، «امام صادق (علیه‌السلام) و مذاهب اربعه»، «نهج البلاغه از نگاه دانشمندان غیر مسلمان و اهل سنت» و «بیان نوین در تفسیر قرآن مجید» در سه مجلد.

دکتر محمدحسن تبرائیان در این نشست ضمن تشکر از رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی بابت طرح و عملیاتی کردنِ ایده پاسداشت پیشگامان تقریب در دوره انقلاب اسلامی، به گزیده‌ای از تجارب و خاطرات دورۀ تأسیس دانشگاه اشاراتی کردند و گفتند شخصیت‌ برجسته‌ای چون علامه واعظ‌زاده خراسانی، به‌عنوان دبیر کل مجمع تقریب، جُهد بلیغ در این مسأله داشتند و تا تأسیس دانشگاه را قطعی نکردند از پای ننشستند و همه گونه زحمتی متحمل شد. در این مسیر بنده و شخصیت‌های چون علامه سید جعفر شهیدی و بزرگان دیگر هم کمک‌های بسیار کردند. همچنین وی در ادامه به توجه و مساعدت بزرگان و شخصیت‌های چون  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضرت آیت‌الله تسخیری و جناب آقای سید محمدخاتمی( و سپس جناب آقای مسیح مهاجری) و جناب اقای سید عباس قائم مقامی اشاره داشتند. دکتر تبرائیان در ادامه سخنان خود گفتند که مقام معظم رهبری به صراحت به ما فرمودند که انتظار ما از دانشگاه مذاهب اسلامی آنست که «الأزهر بشود.»

دکتر تبرائیان ارتباط با دانشگاههای برترجهان اسلام مانند الأزهر، الزیتونیه و مانند آنها را مسیری برای حضور فعال در همکاری‌های بین‌المللی علمی دانستند و اعلام داشتند بنده به اتکای تجربه خود و اینکه خود را أزهری می‌دانم و با شیخ الأزهر هم ارتباطات بسیار خوبی دارم،، هم‌چنین با بسیاری از شخصیت‌های علمی جهان اسلام مرتبط بوده و هستم ودر این مسیر آماده همکاری با دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی می‌باشم.

در این نشست علاوه بر رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی و آقای دکتر محمدحسن تبرائیان، جناب آقای دکتر سید محمدحسینی، رییس سابق  دانشگاه مذاهب و عضو هیأت اُمنای کنونی آن، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی قایم مقام دبیر کل مجمع تقریب و  جناب آقای محسن مسچی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جناب آقای محمودی مدیر پژوهش دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما