شناسهٔ خبر: 67653596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مصباحی‌مقدم: پرداخت بدهی‌ دولت روحانی تا ۱۴۰۵ طول می‌کشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم ،نه تنها خزانه را خالی تحویل داد بلکه خزانه بسیار بدهکار بود، گفت: پرداخت بدهی ۵۳۰ هزار میلیاردی این دولت تا سال ۱۴۰۵ طول خواهد کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم درخصوص دستاوردهای دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم در حالی با شهادت شهید رئیسی پایان یافت که معاون اول شهید رئیسی راه ایشان را تا مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در شرایطی ادامه می‌دهد که نرخ تورم در وضعیت رو به کاهش قرار دارد، حال آنکه شهید رئیسی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که نرخ تورم بسیار بالا بود.

نرخ رشد ۵/۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۲

وی درخصوص نرخ رشد اقتصادی عنوان کرد: نرخ رشد اقتصادی طی دهه ۹۰ بنابه نقلی میانگین سالانه ۴ دهم درصد و بنابه نقل دیگری ۷ دهم درصد و به هر حال زیر یک درصد بوده اما در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ رشد اقتصادی افزایش پیدا کرد و ما اکنون با نرخ رشد ۵/۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ روبرو هستیم.

پرداخت بدهی های دولت اسبق تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد یافت

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نرخ بیکاری روند کاهشی را در دولت آیت الله رئیسی آغاز کرد و به نرخ میانگین کشوری ۴/۷ درصد رسید، درخصوص وضعیت خزانه اظهار کرد: دولت یازدهم و دوازدهم، خزانه را خالی اعلام کرد و تحویل داد بلکه خزانه بسیار بدهکار بود و رقم بزرگی بدهکاری پیدا کرده بود که حداقل ۵۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده بودند و بدهکار شده بود، پرداخت این بدهی تا سال ۱۴۰۵ هم استمرار خواهد داشت و ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از این اوراق تسویه می‌شود.

ارزهای بلوکه شده ایران در دولت سیزدهم تا حدود بسیار زیادی آزاد شد

وی ادامه داد: به لحاظ ذخایر ارزی هم نسبت به گذشته ذخایر خوبی داریم. ارزهای بلوکه شده ایران در دولت سیزدهم تا حدود بسیار زیادی آزاد شد که بخشی از آن نیز در حساب‌های بانک‌ مرکزی در قطر قرار دارد برخی از منابع ارزی کشور هم در اختیار بانک مرکزی، در دسترس و قابل استفاده است و وضعیت ارزی با توجه به صادرات غیرنفتی و حتی صادرات نفتی در شرایطی بسیار بهتر از شرایطی است که دولت آقای رئیسی تحویل گرفتند.

اقدامات مهم دولت رئیسی برای حمایت از دهک‌های کم درآمد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص وضعیت دهک‌های پایین درآمدی جامعه در دولت سیزدهم بیان کرد: در دولت قبل از شهید رئیسی به دهک‌های کم درآمد جامعه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌شد اما در دولت ایشان، یارانه دهک پایین درآمدی به ۴۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. علاوه بر این کالاهای ضروری خانوار به صورت کوپن‌های الکترونیکی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند از فروشگاه‌های خریداری کنند و مابه التفاوت قیمت این کالاها از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون را دولت پرداخت می‌کند.

مصباحی‌مقدم اظهار کرد: دولت به بهانه‌های مختلفی هم تلاش کرده به دهک‌های کم‌درآمد رسیدگی بیشتری کند از جمله اینکه سه دهک کم‌درآمد جامعه مشمول بخشودگی آب، برق و گاز هستند اگر استانداردهای مصرف را رعایت کنند علاوه بر این مشمول خدمات رایگان بهداشت هم خواهند شد و این موضوع برای خانواده‌های کم‌درآمد بسیار مهم و تاثیرگذار است.

توسعه روابط با همسایگان عامل افزایش درآمدهای ارزی

وی افزود: در دولت سیزدهم روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف به‌ویژه با همسایگان بهبود و افزایش پیدا کرده به‌طوری که صادرات و در آمد های ارزی ناشی از آن نیز نسبت به قبل از دولت آیت‌الله رئیسی افزایش یافته است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور یادآور شد: دولت به هر بهانه‌ای دهک‌های متوسط به پایین درآمدی جامعه را تحت حمایت‌های خود گرفته است، رتبه‌بندی معلمان، یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان شاغل دولت از اقدامات مهم دولت سیزدهم در این راستا بوده است.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: در دولت سیزدهم همچنین گشایش‌هایی هم در مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای، بریکس انجام شده که در آینده ایران بسیار تاثیر گذار است.

وی گفت: ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه با الحاق به پیمان اوراسیا و ارتباط تنگاتنگ با روسیه و کشورهای دیگری که در منطقه اورآسیا قرار دارند در دولت سیزدهم بهبود یافته و صادرات هم افزایش پیدا کرده، رابطه پولی میان ایران و روسیه هم به شکل رابطه موافقتنامه پولی انجام گرفته به طوری که ایرانی‌ها می‌توانند با کارت خودشان روبل روسیه را دریافت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کارهای زیادی هم باقی مانده بود که باید در ادامه خدمت شهید رئیسی انجام می‌شد، گفت: اجرای پروژه‌های زیربنایی نیمه کاره، که طی سال‌های متمادی متوقف بود، اجرای کلان پروژه‌هایی مانند پروژه‌های خط دوم آزاد راه شمال، انتقال آب از دریای عمان به خلیج‌فارس و استان‌های مرکزی در دستور کار دولت قرار داشت.

استان‌های محروم مقصد اصلی سفرهای استانی رئیس جمهور

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: آبرسانی به استان همدان و اتمام پروژه فاضلاب اهواز از دستاوردهای مهم دولت آیت الله رئیسی بود . آقای رئیسی ۹ سفر به استان خوزستان داشت کمتر در دوره‌های گذشته چنین رفت و آمدی از سوی رئیس جمهور به استان‌های محروم انجام می شد. این اقدامات دولت به بهبود شرایط مردم بسیار کمک کرد و البته کارهای نیمه کاره‌ای هم وجود دارد که باید استمرار پیدا کند و در دولت جدید دنبال شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ملت ایران در ۱۵ تیرماه با حضور حماسی خودشان در پای صندوق‌های رای از میان دو کاندیدا که به دور دوم رقابت رسیده بودند آقای پزشکیان را انتخاب کردند.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: بنده به سهم خودم به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم آقای پزشکیان با تشکیل یک تیم قوی اقتصادی و سیاسی کاری کنند که مسیری را که شهید رئیسی آغاز کرده بود و ریلی که گذاشته بود با سرعت و شتاب بیشتر و بهبود کیفیت‌ها استمرار پیدا کند و به شکلی باشد که وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم خصوصا وضعیت معیشتی خانواده‌های متوسط و به پایین جامعه ما بهبود پیدا کند. توفیق ایشان و هیات دولت‌شان را که انشاالله بعد از تحلیف تعیین خواهند شد را از خداوند خواستارم.

نظر شما