شناسهٔ خبر: 67653480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

آخرین تحولات پرونده فساد کرسنت؛

افشای اسامی متهمان پرونده کرسنت/ زنگنه و روحانی چطور باعث ضرر میلیارد دلاری به ایران شدند؟/ ترس زنگنه از رای دادگاه: زورتان فقط به من پیرمرد بی‌کس و بی‌پناه می‌رسد!

با گذشت یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری اما هنوز حواشی پیرامون پرونده کرسنت تیتر یک رسانه‌هاست. مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توییتی با انتشار اسامی متهمان پرونده کرسنت، ابعاد جدیدی از ماجرای این فساد را برای مردم بیان کرد.

صاحب‌خبر -
گروه سیاست-رجانیوز: در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ یکی از موضوعات جنجالی مطرح شده بین نامزدها، قرارداد کرسنت بود. مصطفی پورمحمدی در مناظره چهارم، خطاب به سعید جلیلی  موضوع کرسنت را مطرح کرده و مدعی شد که کارشکنی این افراد در اجرایی شدن آن، مبلغ ۱۸ میلیارد دلار به ایران ضرر زد و از او خواست با بیژن زنگنه وزیراسبق نفت و یکی از متهمان پرونده کرسنت مناظره برگزار کند.
 
سعید جلیلی در همان مناظره پاسخ‌های صریح و شفافی به این شایعه دادند. سعید جلیلی خطاب به پورمحمدی گفت: در قضیه کرسنت جالب‌تر است؛ کرسنت موضوعش چیست؟ در کرسنت یک فساد صورت گرفت و رفتند اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند، فردی که باید در این قضیه متهم باشد، دادگاه می‌گوید پس چرا رئیس جمهور شما همین کسی که در این قضیه متهم است را دوباره به عنوان وزیر نفت معرفی کرد. این را جواب بدهید، این رفتار را جواب بدهید؛ این یعنی چی؟ حالا می‌گویند با با متهم مناظره کنجای متهم در دادگاه است نه اینکه بیاید در تلویزیون مناظره کند. اول برود در دادگاه جواب بدهد و حکمش را بگیرد، اگر اینطوری باشد که بگویید هر متهمی بیاید با آن بحث کن و در اختیارش تلویزیون قرار بده که نمیشود؛ البته این را هم ایشان هیچ وقت به من نگفتند که بیا برای مناظره.
 
با گذشت یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری اما هنوز حواشی پیرامون پرونده کرسنت تیتر یک رسانه‌هاست. مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توییتی اسامی متهمان پرونده کرسنت را افشا کرد و ابعاد جدیدی از ماجرای فساد کرسنت را برای مردم بیان کرد.
 
​او در توییتی نوشت: رسیدگی قضایی به فساد پرونده ‎کرسنت سابقه قدیمی‌تری دارد. سال ۹۱ شعبه ۸۰ کیفری، پرونده کرسنت را بررسی و برخی متهمان از جمله اعضای هیات‌مدیره وقت شرکت نفت که امضاکننده قرارداد و الحاقیه ششم از طرف ‎زنگنه بودند را محکوم می‌کند که در تجدیدنظر و دیوان عالی هم تایید می‌شود.
 
 
 
پس از ناتوانی ‎کرسنت در سپردن ضمانت بانکی، قرارداد در حال فسخ بود که ترقی‌جاه با دریافت رشوه ۱.۸ میلیون دلاری از ضیاءجعفر مدیرعامل شرکت کرسنت وارد شده و با پرداخت رشوه به منشی وزیر، جلسه ملاقاتی برای جعفر با ‎زنگنه هماهنگ می‌کند که پس از تکرار این جلسات، الحاقیه ششم با حذف منافع ایران امضا می‌شود!
 
 
 
این رسیدگی‌های قضایی زمان دبیری ‎جلیلی در شعام، در حال تکمیل و پرونده شکایت بین‌المللی کرسنت در حال صدور رای به نفع ایران بود که سال ۹۲، روحانی رئیس جمهور و ‎زنگنه مجددا وزیر نفت شد، برخی متهمان گذشته را بازگرداند. لذا شرایط معکوس و ایران به پرداخت ۲.۴ میلیارد دلار جریمه محکوم شد. 
 
 
شریعتی پیش‌تر با انتشار سربرگ دادنامه پرونده کرسنت اسامی متهمین این پرونده را هم اعلام کرده بود که مهدی هاشمی رفسنجانی و بیژن نامدار زنگنه نیز از متهمین اصلی این پرونده بودند. 
 
 
اما انتشار نامه حسن روحانی به خاتمی در سال 80، بار دیگر متهمین فساد را در موضع ضعف برد. روحانی در این نامه، شرکت کرسنت را نامعتبر و قرارداد را بدون توجیه اقتصادی دانسته و خواستار توضیحات بیشتر از سوی دولت شده است. جالب اما آنجاست که حسن روحانی 12 سال بعد، بیژن زنگنه، متهم پرونده کرسنت را به عنوان وزیر نفت معرفی می‌کند و با همین اتفاق، ایران بیش از دو میلیارد دلار محکوم می‌شود.
 
با بالاگرفتن حواشی و مشخص شدن ابعاد جدید پرونده، بیژن زنگنه که روزهای اول با دست به سینه کوبیده و بیان می‌کرد که حریف سعیاد جلیلی و زاکانی اوست حالا در آخرین فیلم منتشر شده به لاک دفاعی رفته و خطاب به دکتر جلیلی می‌گوید: زور شما فقط به من بی‌کس و بی‌پناه می‌رسد که جز خدا پناهی ندارم و هر روز مرا به این طرف و آن طرف می‌کشید.
 
 
من ۴۶سال به مردم و کشورم خدمت کرده‌ام حالا سرِ پیری و با این ریش سفید، هر روز باید با پیگیری مُصرانه امثال شما به دادگاه‌ها و سایر دستگاه‌های نظارتی بروم.این است عاقبت کار من.
 

نظر شما