شناسهٔ خبر: 67652888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مصرف جهانی انرژی اولیه رکود زد

مصرف جهانی انرژی اولیه برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ به رکورد جدید ۶۲۰ اگزاژول رسید که از ۶۰۷ اگزاژول در سال ۲۰۲۲ بیشتر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران سال گذشته میلادی،‌علاوه بر مصرف کلی انرژی، مصرف جهانی نفت هم به نقطه عطف تاریخی بیش از 100 میلیون بشکه در روز رسید که این افزایش ناشی از تقاضای بالا برای بنزین، گازوئیل و نفت سفید پس از همه‌گیری بود.

در سال گذشته، آمریکا با ثبت رکورد جدید و پیشی گرفتن از عربستان سعودی و روسیه، برتری خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان افزایش داد. چین هم ازنظر ظرفیت پالایش نفت از آمریکا پیشی گرفت و به 18٫5 میلیون بشکه در روز رسید، اما نرخ بهره‌برداری از پالایشگاه آن کمتر از آمریکا باقی ماند.

اما در میان همه منابع انرژی در جهان، کدام‌یک بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند؟ این نمودار منابع انرژی مورداستفاده در سطح جهان را در سال 2023 نشان می‌دهد که برحسب اگزاژول اندازه‌گیری شده است. داده‌ها از بررسی آماری جدید انرژی جهان در سال 2024 توسط موسسه انرژی به‌دست‌آمده است.

براساس این آمار، سوخت‌های فسیلی 81 درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند. باوجود تلاش‌های گسترده برای کربن‌زدایی اقتصاد، سوخت‌های فسیلی همچنان بیش از 80 درصد از ترکیب انرژی جهان را در سال 2023 تشکیل داده‌اند.

زغال‌سنگ مسئول 32 درصد از انرژی مصرف‌شده در سراسر جهان بود، پس‌ازآن گاز طبیعی با 26 درصد و سپس نفت با 23 درصد سهم در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. تولید جهانی زغال‌سنگ در سال گذشته به رکورد 179 اگزاژول رسید که از رکورد قبلی ثبت‌شده در سال 2022 فراتر رفته است. منطقه آسیا-اقیانوسیه مسئول نزدیک به 80 درصد تولید زغال‌سنگ جهانی بود که استرالیا، چین، هند و اندونزی سهم قابل‌توجهی در آن داشتند.

مصرف جهانی زغال‌سنگ هم در این سال به افزایش خود ادامه داد و برای اولین بار از 164 اگزاژول فراتر رفت. چین همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ است و 56 درصد از کل مصرف جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بااین‌حال، در سال 2023، مصرف زغال‌سنگ هند برای اولین بار از مجموع کل اروپا و آمریکای شمالی فراتر رفت.

به‌ویژه مصرف نفت در سال گذشته در مقایسه با سال 2022 به‌شدت افزایش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش سیاست‌های قرنطینه صفر کووید توسط چین بود. سهم انرژی‌های تجدید پذیر از کل مصرف انرژی اولیه به 14٫6 درصد رسید که نسبت به سال قبل 0٫4 درصد افزایش داشت.

این منابع پاک به همراه انرژی هسته‌ای، تقریباً 19 درصد از کل مصرف انرژی اولیه را تشکیل می‌دادند. انرژی‌های تجدید پذیر مانند خورشیدی و بادی 8 درصد از انرژی تولیدشده در سال 2023 را به خود اختصاص دادند و پس‌ازآن انرژی آبی با 6 درصد و هسته‌ای با 4 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما