شناسهٔ خبر: 67652404 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جهش صادرات چین با وجود مانع تراشی اروپا و آمریکا

صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین به رغم تنش‌های فزاینده با اروپا و ایالات متحده طی ماه گذشته میلادی با بیشترین سرعت نسبت به مدت بیش از یک سال گذشته رشد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین به رغم تنش‌های فزاینده با اروپا و ایالات متحده طی ماه گذشته میلادی با بیشترین سرعت نسبت به مدت بیش از یک سال گذشته رشد کرده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در روز جمعه، صادرات این کشور در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 8.6 درصد افزایش یافت که نسبت به 7.6 درصد ثبت شده در ماه می شتاب گرفته و قوی‌ترین رشد را از مارس 2023 نشان داده است.

بر اساس این گزارش، این رقم از پیش بینی‌ها فراتر رفته است. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران رشد 8 درصدی را پیش بینی کرده بود.

واردات چین نیز در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 2.3 درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان برای رشد 2.8 درصدی و رشد 1.8 درصدی در ماه می بود.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، این ارقام مازاد تجاری چین را به 99.05 میلیارد دلار می‌رساند که بالاتر از پیش‌بینی‌های 85 میلیارد دلاری و رکورد یک ماهه محسوب می‌شود.

طی شش ماهه اول سال جاری میلادی، صادرات این کشور 3.6 درصد و واردات آن 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 افزایش داشته است.

سیاست گذاران در پکن به طور فزاینده‌ای بر صادرات و تولید تکیه کرده‌اند چرا که اقتصاد چین با تقاضای داخلی ضعیف و کندی طولانی مدت بخش املاک دست و پنجه نرم می کند.

رهبران حزب کمونیست در حال آماده شدن برای تشکیل جلسه محرمانه در رابطه با سیاست‌های اقتصادی هستند؛ جلسه‌ای که روز دوشنبه آغاز و به شدت از سوی رسانه‌ها دنبال می‌شود.

این در حالی است که آمریکا و اروپا اخیراً تعرفه واردات کالاها از چین را به شدت افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا بارها چین را به عنوان "رقیب" اصلی کشور خود توصیف و در عین حال محدودیت‌های اقتصادی شدیدی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

واشنگتن تعرفه‌ها را بر 18 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین از جمله خودروی برقی، باتری، تراشه، فولاد، آلومینیوم، مواد معدنی حیاتی، سلول‌های خورشیدی، جرثقیل‌های تخلیه بار از کشتی به ساحل و محصولات پزشکی افزایش داد و در عین حال تعرفه‌های قبلی را برای بیش از 300 میلیارد دلار کالا حفظ کرد؛ تعرفه‌هایی که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا، وضع شده بود.

اعمال تعرفه روی کالاهای وارداتی از چین در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ وی جنگ تجاری با چین را در سال 2018 آغاز کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما