شناسهٔ خبر: 67652383 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست:

رویداد محیط‌زیستی جایزه استاد فرشچیان در سطح بین الملل برگزار شود

اصفهان- معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست گفت: رویداد محیط زیستی جایزه استاد فرشچیان در دوره آتی، در سطح بین‌المللی برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نورالله مرادی ظهر شنبه در آئین رونمایی از پوستر نخستین دوره «جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست» که به صورت برخط سخن می‌گفت با بیان اینکه در حوزه محیط زیست و فرهنگ حفاظت طی سالیان گذشته کم کاری شده است، اظهار داشت: نهاد آموزش و پرورش در این بین مقصر اصلی است زیرا موضوع محیط‌زیست را به‌عنوان مبحثی فرعی در نظر گرفته و این مهم را در فعالیت‌های دانش آموزان و متون درسی لحاظ نکردند.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر پیگیر این مهم بودیم و ثمرات آن را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود، افزود: در این مدت طراحی و برنامه‌ریزی‌ها در زمینه آموزش و مشارکت برای محیط‌زیست، رویداد محور بود و اهدافی چون بهسازی و بازسازی محیط‌زیست را دنبال کرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها بهسازی و بازسازی محیط زیست با زبان هنر بوده است، خاطرنشان کرد: هنر، تبیین کردن موضوعات مهم با زبانی اثر گذار است و اعتقاد داریم آنچه به زبان هنر گفته شود تأثیر مطلوب‌تری دارد و به بهسازی و بازسازی محیط زیست کمک می‌کند.

مرادی با بیان اینکه پس از شعر، یکی از مهمترین هنرهای اثرگذار نقاشی است، ابراز داشت: از پنج هزار سال پیش آثار هنری با طبیعت در ارتباط بوده و هنر مینیاتور که عصاره هنر ایرانی به طبیعت است در عصر صفوی و در اصفهان تجلی خاصی دارد.

وی استاد محمود فرشچیان را نماد نقاشی ایرانی توصیف کرد و گفت: جانمایه بسیاری از آثار استاد فرشچیان مضمونی محیط‌زیستی دارد، از سوی دیگر اصفهان شهر هنر ایرانی اسلامی است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست به میزبانی این دیار برگزار شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز داشت: دوره نخست این رویداد در سطح ملی است اما دومین دوره جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست بین المللی برگزار شود.

مرادی با بیان اینکه انتظار دارم دستگاه‌های فرهنگی با توجه به سند ارتقای فرهنگ پای برگزاری این رویداد بیایند، خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائمی جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست در اداره کل محیط‌زیست اصفهان دایر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست» که تابستان امسال به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، آغاز شد. گرافیک (پوستر)، عکاسی (با گوشی یا دوربین)، انیمیشن، نقاشی و مجسمه و یادمان از محورهای نخستین دوره جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست است.

شرکت در فراخوان نخستین دوره «جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست» برای همه هنرمندان و علاقه مندان آزاد است. علاقه مندان برای شرکت در این رویداد می‌توانند آثار خود را از ۲۵ تیرماه تا ۳۰ مردادماه سال جاری از طریق سایت جایزه ملی به نشانی Prisfahandoe@gmail.com ارسال کنند.

آلودگی آب، فرهنگ مصرف آب، کمبود آب، زیست بوم‌های آبی (تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها)، فرونشست زمین، صنعت و هوای پاک، سلامت و آلودگی هوا، حمل و نقل پاک، بناهای تاریخی و آلودگی هوا، اهمیت خاک، آلاینده‌های خاک، پسماند و خاک، زیست‌بوم های خشکی، اثرات انسان بر طبیعت، انقراض جانوارن وحشی، ارتباط متقابل انسان و میراث طبیعی، زیستگاه‌های جنگلی و مخاطرات آن، زباله‌های خطرناک، پسماند و آلودگی آب و حیات جانوری و انسان، سلامت، پسماند، گردشگری مسوولانه، کویر گردی و محیط‌زیست، سنت و محیط‌زیست، آیات الهی و محیط زیست، اخلاق و محیط‌زیست و تجربیات بومی حفاظت از اجزای محیط‌زیست از موضوعات محوری نخستین دوره «جایزه ملی استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست» است.

اختتامیه این رویداد در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما