شناسهٔ خبر: 67650907 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سالانه ۱۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در کشور کشف می‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا گفت:سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب را شناسایی و رفع می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی سیدزاده، با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های آب و فاضلاب برای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به مشترکان، وجود انشعاب‌های غیرمجاز آب است گفت: استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی، اقدام به مصرف آب از تأسیسات آبرسانی می‌کنند و یا انشعاب مصرفی مغایر با مقررات دارند.

وی استفاده غیر‌مجاز یا انشعاب غیرمجاز از آب را با دو علت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد و افزود: بعضاً ساکنان مناطق حاشیه‌نشین به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آب و حق انشعاب، ترغیب به استفاده غیر‌مجاز از آب و برق می‌شوند و یا نگرش‌های اشتباه در برخی مناطق باعث می‌شود برخی از افراد به سمت استفاده غیر‌مجاز از آب سوق داده شوند.

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه بیشترین استفاده از انشعابات غیر‌مجاز در حاشیه شهرها انجام می شود، افزود: افرادی که توان سکونت در داخل شهر و روستاها را ندارند، به دلیل ساخت و ساز غیر‌مجاز به سمت انشعاب غیر مجاز نیز هدایت می‌شوند. 

وی با بیان اینکه ضرورت دارد شهرداری‌ها از ساخت و سازهای غیر‌مجاز در حاشیه شهرها جلوگیری کنند، افزود: حتی اگر ملکی خارج از محدوده قانونی ساخته شود  و درخواست انشعاب مجاز هم داشته باشند، امکان دریافت انشعاب مجاز وجود ندارد، بنابریان یکی از ساز و کارهای ساماندهی مصارف غیرمجاز آب این است که شهرداری در این زمینه کنترل لازم را داشته باشد و اجازه ساخت وساز غیر مجاز در حاشیه شهرها را ندهند، چرا که فرد را به سمت استفاده غیر مجاز از آب و برق هدایت می‌کند.

سید‌زاده به دستورالعمل اجرایی شناسایی و ساماندهی مصارف غیرمجاز آب در شرکت آبفا اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این دستورالعمل، کارگروه‌هایی در استان‌ها جهت پیگیری و رصد موارد غیر مجاز تشکیل شد.

وی با بیان اینکه اگر انشعاب غیرمجاز کشف شود، شرکت آبفا نسبت به مراحل قانونی مجازسازی انشعابات اقدام می‌کند، تصریح کرد: در گام نخست از مشترک درخواست می‌شود با حضور در شرکت آبفا ضمن جبران خسارت وارد شده، هزینه انشعاب را پرداخت کند. در غیر این صورت به مراجع قضایی جهت تشکیل پرونده قضایی معرفی می‌شوند. 

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا با بیان اینکه سالانه 80 تا 100 هزار انشعاب غیرمجاز را  شناسایی و رفع می‌کنیم، یادآور شد: رفع این تعداد انشعاب غیر‌مجاز بدین مفهوم نیست که با رفع آنها، آمار به صفر برسد، چرا که مجدد در سال بعد تعداد انشعاب غیر‌مجاز ظهور می‌کند.

وی در ارتباط با روش‌های شناسایی و پیشگیری از مصارف غیر‌مجاز گفت: فرآیند شناســایی و کشـف انشـعابات غیرمجـــاز آب در سطــح شرکت‌های آب و فاضلاب توسـط اخبار و اطلاعات مردمی، ماموران قرائت کنتور،استفاده از لیست کم مصرف‌ها، بررسی نوسانات مصرف در هر دوره، مقایسه مصرف مورد انتظار نیاز آبی با مصرف واقعی، پیمایش ادواری مشترکان، پیمایش و بازدید شیرآلات و خطوط آبرسانی، تهیه و بروزرسانی نقشه‌های موقعیت جغرافیایی GIS مشترکان، مقایســه نقشــه‌هــای موقعیــت جغرافیایــی مشــترکان آبفــا بــا نقشــه مشتــرکان ســایر شرکت‌هــای خدمــات‌رســانی، تخصیص پاداش شناسایی انشعاب غیرمجاز، قابل بررسی است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا با بیان اینکه استفاده غیر‌مجاز انشعاب آب آمار مصرف را برای شرکت آبفا دچار خطا می‌کند، ادامه داد: با توجه به اینکه آمار مصرفی که توسط شرکت آبفا محاسبه می‌شود، بر اساس تعداد اشتراک‌های مجاز ثبت شده در سیستم است، میزان حجمی که در این بین به دلیل استفاده غیر‌مجاز در محاسبات دیده نشده،ما را در محاسبات دچار اشتباه می‌کند.

سید‌زاده با اشاره به اینکه استفاده غیر‌مجاز انشعاب آب از لحاظ کیفی و  فنی آثار سوء و منفی دارد، خاطر‌نشان کرد: علاوه بر فشار بر شبکه‌های توزیع آب،افت فشار و ورود آلودگی و خاک به شبکه آب و ضرر و زیان مالی برای شرکت را به همراه دارد.​

وی با بیان اینکه استفاده غیر‌مجاز انشعاب آب نیازمند فرهنگسازی است،اظهار کرد:این موضوع فقط با برخورد شرکت آبفا ریشه‌کن نمی‌شود و ضرورت دارد برای حل این مشکل به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به این موضوع پرداخته شود.

انتهای پیام/

نظر شما