شناسهٔ خبر: 67650769 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

نرخ کرایه اسنپ و تپسی افزایش یافت؛ ماجرا چیست؟

چند وقتی است که همزمان با فرارسیدن فصل تابستان، کرایه‌های تاکسی اینترنتی در کشور افزایش یافته است؛ اما علت آن چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اکوایران، افزایش نرخ تاکسی‌های آنلاین مانند تپسی و اسنپ نسبت به ماه گذشته، برای شهروندانی که به صورت روزمره از این برنامه‌ها استفاده دارند سوال شده است؛ برخی آن را غیر منطقی می‌خوانند و برخی دیگر می‌گویند به صرفه نیست برای مسیری که 15 دقیقه طول می‌کشد، 120 هزار تومان پرداخت شود، در حالی که ماه گذشته برای همان مسیر، نصف این رقم پرداخت می‌شد.

حال پیگیری‌های اکوایران از شرکت تپسی باعث شده که به این سوال پاسخ داده شود. به گفته کارشناس پشتیبانی تپسی، تعرفه این شرکت با تعرفه تاکسیرانی متفاوت است و گوگل مپ اطلاعاتی را در رابطه با شرایط جوی، میزان تقاضایی که در مبدا و مقصد مسافر و سفیر وجود دارد و ترافیک موجود به تپسی می‌دهد و به صورت سیستمی بر روی هزینه داخل برنامه اعمال می‌شود.

او با اشاره به اینکه تعرفه‌ها تغییر نکرده است و افزایشی قیمتی نیز در کار نیست، علت این افزایش دوبرابری در ماه اخیر را، فصل تابستان و استفاده الزامی رانندگان از کولر عنوان کرد که البته بخش بیشتر این هزینه از جانب تپسی پرداخت می‌شود.

در ادامه این سوال پیش آمد که برخی از رانندگان از کولر استفاده نمی‌کنند و سفر از کیفیت لازم برخوردار نیست، در این صورت این هزینه چگونه محاسبه می‌شود؟

به گفته کارشناس تپسی، طبق قوانینی که در این شرکت وجود دارد، در این صورت اگر حین سفر، مسافر این موضوع را به تپسی اطلاع دهد، هزینه سفر گرفته نمی‌شود و سفر بعدی تا سقف 200 هزار تومان نیز رایگان خواهد بود.

اما زمانی که قبل سفر یا بعد از سفر، با تپسی تماس گرفته شود و گزارش عدم کولر داده شود؛ آن سفیر مسدود می‌شود تا زمانی که اعلام کنند می‌توانند از کولر استفاده کنند؛ اگر تردد داشته باشد تا آخر تابستان به انها سفر داده نمی‌شود.


به گفته وی، حذف گزینه «عجله دارم» و «عجله ندارم» به دستور تعزیرات بوده و تا زمانی که این سازمان اجازه بازگشت را ندهد این گزینه‌ها به اپلیکیشن تپسی بازنخواهد گشت.

آنطور که این کارشناس تپسی می‌گوید، زمانی که درخواست تپسی برای پذیرش سفیر طولانی می‌شود علت آن چند حالت است، ممکن است در مبدا مسافر، راننده‌ای وجود نداشته باشد یا راننده‌ای وجود داشته باشد اما به دلیلی طولانی بودن زمان اتمام سفر فعلی و پیاده نمودن مسافر بیش از 3 دقیقه باشد؛ چراکه تپسی اجازه پذیرش سفر بعدی را در 2 الی 3 دقیقه پایانی سفر به راننده می‌دهد.

علت دیگر نیز، هزینه کم آن سفر برای راننده است که در این صورت، تپسی مبلغی را بسته به اینکه چه میزان هزینه‌ای می‌تواند راننده را مجاب به سفر کند به راننده پیشنهاد می‌دهد و در این صورت، مسافر هزینه قبلی را پرداخت می‌کند اما برای راننده درآمد مازاد پرداخت می‌شود؛ برای مثال اگر سفری هزینه آن 100 هزار تومان است، شرکت تپسی 20 هزار تومان بیشتر از این نرخ به راننده پیشنهاد می‌کند.

نظر شما