شناسهٔ خبر: 67650122 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی عبور کرد

صاحب‌خبر -

تجزیه‌ و تحلیل داده‌های آب‌وهوایی جهان نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ، جدی و مداوم در آب‌وهوا است، به‌ویژه که دمای جهانی طی ۱۲ ماه اخیر به میزان قابل‌توجهی بالاتر از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی تعیین‌شده برای حفظ گرمایش جهانی است.

به گزارش سایت ایمنا (اصفهان)، «داده‌های جدید سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک نشان می‌دهد که جهان برای ۱۲ ماه متوالی در دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد قرار داشته که بیشتر از میانگین دمای قبل از عصر سوخت‌های فسیلی است.

کوپرنیک، یک سازمان علمی متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپا است که از میلیاردها داده اندازه‌گیری شده از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای مهم آب‌وهوایی استفاده می‌کند. طبق داده‌های این سازمان، ژوئن ۲۰۲۴ گرم‌تر از هر ژوئن ثبت‌شده دیگری بود و دوازدهمین ماه متوالی با دمای بالای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

دانشمندان دریافته‌اند که دمای هوا بین جولای ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ بالاترین رکورد ثبت شده بود و موجب ایجاد یک امتداد گرمایی یک‌ساله شد که در آن زمین ۱.۶۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوران قبل از صنعتی شدن بود.

این یافته‌ها به این معنا نیست که رهبران جهان به وعده‌های خود مبنی‌بر توقف گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد سیاره تا پایان قرن عمل نکرده‌اند، اما نشان می‌دهد گرمای سوزان هوا افراد بیشتری را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. افزایش مداوم دما بالاتر از این سطح، خطر نقاط اوج نامشخص اما فاجعه‌بار گرما را افزایش می‌دهد.

با ادامه گرم شدن هوا رکوردهای بیشتری شکسته خواهد شد، مگر اینکه بشر اضافه کردن گازهای گلخانه‌ای بیشتر به جو و اقیانوس‌ها را در حال حاضر متوقف کند. از آنجا که دما در بعضی از ماه‌های اخیر به میزان کمی بالای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بود، مجموعه داده‌های سایر آژانس‌های آب‌وهوایی احتمال وجود دوره دمایی ۱۲ ماهه را تأیید نکردند، با این حال هر مولکول کربنی که جو زمین را مسدود می‌کند، گرما را به دام می‌اندازد و آب‌وهوا را تغییر می‌دهد. هر چه سیاره گرم‌تر شود، افراد و اکوسیستم‌ها کمتر می‌توانند خود را با آن سازگار کنند.

دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی عبور کرد دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی عبور کرد دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی عبور کرد

بعضی از اکوسیستم‌ها آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند. برای مثال گرمایش بالای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد ۷۰ تا ۹۰ درصد از صخره‌های مرجانی استوایی و رسیدن آن به بالای دو درجه سانتی‌گراد به‌طور کامل آن‌ها را از بین می‌برد.

با تداوم روند جاری نیز سه‌چهارم متخصصان انتظار دارند سیاره تا سال ۲۱۰۰ حداقل ۲.۵ درجه سانتی‌گراد گرم شود و حدود نیمی از دانشمندان انتظار دمای بالای سه درجه سانتی‌گراد را دارند. این افزایش‌ها اندک به نظر می‌رسند، اما می‌توانند به‌معنای رنج گسترده انسانی در آینده باشد.

میانگین دمای جهانی به شکاف‌های دمایی عظیم در سطح محلی تبدیل می‌شود و در بهترین حالت ممکن مردم باید خود را برای جهانی گرم‌تر آماده و طرح‌های واکنش خود را تقویت کنند.»

انتهای پیام

نظر شما