شناسهٔ خبر: 67650001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

وزیر بهداشت بعدی چه کسی خواهد بود؟

با توجه به انتخاب یک پزشک به عنوان رئیس جمهور، حساسیت‌ها پیرامون انتخاب وزیر بهداشت نیز افزایش یافته‌ است. این در حالی است که دکتر پزشکیان خود پیش از این مسئولیت این وزارت‌خانه را برعهده داشته است.

صاحب‌خبر -  به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، با پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور، گمانه‌زنی‌ها در مورد اعضای هیئت وزیران آغاز شده است. در این میان حوزه سلامت اهمیت بسزایی دارد. چرا که دکتر پزشکیان خود پزشک است و سابقه‌ی وزارت بهداشت را نیز در کارنامه دارد. علاوه بر این طی ۱۵ سال اخیر جزو اعضای فعال کمیسیون بهداشت مجلس بوده است. ریاست دکتر پزشکیان در کمیته سلامت کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و اشراف ایشان بر مواد این برنامه، مسئولیت دولت را در اجرای آن‌ها سنگین‌تر نیز می‌سازد. به همین واسطه انتخاب وزیر بهداشت در دولت چهاردهم با حساسیت‌های خاصی همراه خواهد بود. در ادامه سوابق و کارنامه چند تن از مدیران مطرح بهداشت و درمان کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایرج حریرچی
پزشک جراح تبریزی که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. حریرچی در دهه ۷۰، مسئولیت‌هایی همچون ریاست جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت پشتیبانی این دانشگاه را برعهده داشته است. وی در سال ۹۶ به عنوان قائم‌مقام وزارت بهداشت و سخنگوی این وزارت‌خانه شروع به فعالیت کرد. با شیوع کرونا در کشور، حریرچی بیش از پیش در رسانه‌ها حاضر شد. اجرای طرح  تحول سلامت یکی از اقداماتی بود که در دوره‌ی فعالیت ایشان تداوم یافت. حریرچی در دفاع از طرح تحول، با بیان این‌که این طرح موجب بروز بی‌عدالتی در پرداخت‌ها نشده است، گفته بود: یک درصد از پزشکان کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان دارند و میزان پرداخت‌ها به سمت عدالت پیش رفته است.
 

سیدرضا رئیس کرمی
رئیس کرمی، استاد روماتولوژی کودکان در دانشگاه تهران است. ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم، معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در سابقه‌ی کاری ایشان دیده می‌شود. رئیس کرمی در انتخابات سال جاری، مسئول ستاد سلامت دکتر پزشکیان بود. وی در سال ۹۶ نیز مسئول کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی بوده است.
 

محمد مهدی ناصحی
فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. وی در دولت دهم به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شد. ناصحی در دوره‌ی کرونا نیز نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در امور مربوط به مهار کرونا استان‌های مازندران و گلستان بود. پس از آن، با حکم وزیر بهداشت، به عنوان عضو هیئت مدیره بیمه سلامت و مدیرعامل این سازمان، به کار خود ادامه داد. وی همچنان در این مسئولیت حضور دارد. این سازمان بیمه‌ای نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را در سراسر کشور تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده است.تقویت صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، پوشش رایگان بیمه ای پنج دهک اول جامعه و اجرای ۹۸ درصدی طرح نسخه‌نویسی الکترونیک جزو اقداماتی است که در دوره فعالیت ایشان به نتیجه رسیده است.
 

ایروان مسعودی اصل
دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشت و درمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. وی سابقه‌ی عضویت در هیئت امنا دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت را نیز در کارنامه دارد. مسعودی در مدت فعالیت خود در مرکز پژوهش‌های مجلس، مسئولیت‌های همچون قائم مقامی و معاونت پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی این مرکز را تجربه کرده است. معاونت امور حقوقی و مجلس سازمان تامین اجتماعی و مدیرکل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور را نیز باید به کارنامه وی اضافه کرد. در صورت انتخاب مسعودی به عنوان وزیر بهداشت، اولین بار خواهد بود که یک غیرپزشک این مسئولیت را برعهده می‌گیرد.
 

 
محمدرضا ظفرقندی
فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. ظفرقندی جزو اعضای فعال انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران محسوب می‌شود. وی طی دو دوره در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ و ۹۸ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی فعالیت داشته است. ظفرقندی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ را نیز در کارنامه دارد. وی یکی از اقدامات مهم خود در این دوره ۸ ساله را کاهش ۴۵ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در این دانشگاه عنوان کرده بود.
 

محمد حسین صومی
فوق تخصص گوارش و کبد که در دولت یازدهم و دوازدهم، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده داشته است. ریاست مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد ، مدیریت در جهاد سازندگی ، مشاور فرماندار تبریز در دولت اصلاحات و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دوره مدیریت دکتر پزشکیان نیز بخشی دیگر از سابقه‌ی کاری صومی است.


باید به شاخص‌ها نگاه کرد
در کنار بررسی سوابق و کارنامه فعالیت افراد، برخی شاخص‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

چرا که به گفته‌ی دکتر مرندی، وزیر بهداشت دولت‌های چهارم و ششم، وزیر بهداشت همه‌کاره‌ی این وزارت‌خانه است. به عبارت دیگر، رویکردهای هر  فرد در حوزه سلامت، تاثیر بسزایی در سمت و سوی فعالیت‌های وزارت بهداشت خواهد داشت. به همین واسطه دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور پیش نیاز وزیر بهداشت را این‌گونه توصیف می کند:«قبل از اینکه شروع به کار کند، اعتقاد به عدالت در سلامت داشته باشد و امکانات حوزه سلامت را برای همگان به صورت برابر توزیع کند و به اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت معتقد و ملتزم باشد.» علاوه بر این با توجه به همزمانی اجرای برنامه هفتم با دولت چهاردهم، توجه ویژه به اجرای کامل این برنامه نیز بایستی در انتخاب وزیر ملاک قرار گیرد.

نظر شما