شناسهٔ خبر: 67648699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

شعار «بهشتی بهشتی طالقانی رو تو کشتی» از کجا آمد؟

«مرحوم شهید بهشتی یک سبک خاصی در مدیریت داشت، حتی وضع ظاهری ایشان نیز بسیار مرتب بود و در خانه‌اش از مبل استفاده می‌کرد و گاهی هم لباده می‌پوشید. همه‌ی این عوامل جمع شده بود که یک جوی بر ضد ایشان به راه اندازند که مثلا ایشان «اشهد اَن علی، ولی الله» را در اقامه‌ی نماز نمی‌گوید، پس اهل ولایت نیست.»

صاحب‌خبر -

مجاهدین خلق از زمستان سال ۵۹ شروع به ترویج شایعاتی علیه دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب کردند. بروز این شایعات در شعارهایی که در گوشه و کنار پراکنده بودند به‌خوبی پیدا بود، شعارهایی چون «بهشتی بهشتی طالقانی رو تو کشتی» یا «بهشتی بهشتی، تو تجریش خونه داشتی»!

به گزارش خبرآنلاین، حامد صرافپور، از اعضای جداشده‌ی سازمان مجاهدین خلق درباره‌ی تلاش مجاهدین بر ساخت و دامن زدن به این شایعات در آن مقطع می‌نویسد: «سازمان ما را از زمستان ۱۳۵۹ وارد پروژه‌ی دیگری کرد که طی آن می‌بایست تمام خیابان‌ها، کوچه‌ها و مدارس شهر را با شعار فریبنده و دروغین «بهشتی به هایزر، عضو سیا، چه گفتی» پر می‌کردیم (مسعود رجوی مدعی بود که آیت‌الله بهشتی حین ملاقات با ژنرال هایزر، برای کشیدن دوباره ایران به زیر چتر وابستگی به آمریکا توافق کرده است). به این ترتیب من و صدها دانش‌آموز ناآگاه میلیشیا، برای یک پروسه‌ی چندروزه کارمان خرید ماژیک و اسپری رنگ برای نوشتن این‌گونه شعارها در مدرسه و کوچه‌های شهر بود…». (پایگاه اینترنتی انجمن نجات، چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲)

در این زمینه پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز روایتی را از حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری به نقل از جلد اول کتاب خاطرات ایشان منتشر کرده که به این شرح است:

«مرحوم شهید بهشتی یک سبک خاصی در مدیریت داشت، حتی وضع ظاهری ایشان نیز بسیار مرتب بود و در خانه‌اش از مبل استفاده می‌کرد و گاهی هم لباده می‌پوشید. همه‌ی این عوامل جمع شده بود که یک جوی بر ضد ایشان به راه اندازند که مثلا ایشان «اشهد اَن علی ولی‌الله‌» را در اقامه‌ی نماز نمی‌گوید، پس اهل ولایت نیست. در حالی‌که ایشان می‌گفتند: «اشهد اَن محمد رسول‌الله و ان علیاً ولی‌الله‌» اما آن‌ها این را بهانه‌ای برای کوبیدن شهید بهشتی قرار داده بودند…

از خصوصیات آقای بهشتی قبل و بعد از انقلاب این بود که هیچ موقع، درصدد این نبود که به این حرف‌ها پاسخ بدهد. در جلسه‌ای که روزهای چهارشنبه عصر در منزل ایشان برگزار می‌شد، بنده به طور متناوب شرکت می‌کردم. مباحث مختلف اقتصادی و سیاسی و اعتقادی مطرح می‌شد و ایشان مباحث مختلف فقهی را با تکیه بر فقه سنتی، منت‌ها با واژه‌ای مدرن طرح می‌کرد و معتقد بود که اطلاعات و دانش ما باید به‌روز باشد؛ منت‌ها عده‌ای مقدس‌نما بودند و می‌گفتند ایشان چون در خانه‌اش مبل استفاده می‌کند و به زبان انگلیسی حرف می‌زند و به خارج از ایران رفته است، آدم انقلابی نمی‌تواند باشد.

حتی شایع کرده بودند که زمانی که ایشان از آلمان برگشته، دو هواپیما اجناس لوکس برای منزلش آورده و در خانه‌ی اشرافی زندگی می‌کند و دارای نوکر و کلفت است. عده‌ای رفته بودند جلوی منزل ایشان که مثلا خانه‌ی ایشان را ببینند.

همسر مرحوم شهید بهشتی به این عده گفته بود: «آن نوکر و کلفتی که می‌گویید من هستم. این هم زنبیل اجناسی است که خریداری کردم.» کمااین‌که بعد از پیروزی انقلاب در دوران بنی‌صدر، چنین جوی را بر ضد ایشان به راه انداخته بودند. »

نظر شما