شناسهٔ خبر: 67647762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۷۰ هزار نفر در همدان از نعمت طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند شدند

رئیس بسیج سازندگی همدان با بیان اینکه ۱۷۰ هزار نفر در همدان از نعمت طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند شدند، گفت: برای ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی همدان نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۶ میلیارد آن توسط سپاه تامین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، علی قره‌باغی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: مهمترین پروژه امروز بسیج، جهاد آبرسانی است، چرا که ممکن است یک روستا بدون راه مناسب دوام بیاورد، اما بدون آب زندگی آنها مختل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به 8 هزار روستا در کشور به همت دولت شهید رئیسی و سپاه شروع شد، افزود: در استان همدان نیز برای این طرح  160 روستا عنوان شده بود، اما در عمل برای 130 روستا پروژه تعریف شده بود که بدین منظور 238 کیلومتر خط انتقال و 181 کیلومتر شبکه ایجاد تولید یا اصلاح انجام و امروز کار تقریبا تمام شده است.

رئیس بسیج سازندگی همدان با بیان اینکه قرار بود 22 حلقه چاه حفر یا چشمه بازسازی شود که امروز 44 چاه حلقه حفر شده عنوان کرد: برخی از آنها 60 تا 70 لیتر در ثانیه آبدهی دارند ضمن اینکه مقرر بود 19 هزار و 650 متر مکعب مخزن ایجاد کنیم که این پروژه نیز 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با این توضیح که برخی از مخازن در مدت زمان اندکی ساخته شده‌اند که در این عرصه نیز از جهت کوتاه بودن زمان ساخت رکوردار است، گفت: با وجود اینکه وزارتخانه 53 درصد تامین مالی داشته، اما ما شاهد 88.7 درصد پیشرفت فیزیکی قرارداد در استان هستیم و این در حالی است که میانگین کشوری زیر 50 درصد است، از این رو جزو 7 استان اولی هستیم که بیشترین حجم اجرایی را داشته است.

قره‌باغی با این توضیح که در قرارداد دوم ما در بخش جهاد آبرسانی 20 روستا مشخص و کار در برخی از آنها شروع شده، بیان کرد: جمعیتی نزدیک به 170 هزار نفر در استان از نعمت طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند شده‌اند.

وی عنوان کرد: در سال 98 که کرونا رخ داده و مردم دچار مشکل مالی شده و نیاز به حمایت داشتند، قرارگاه امام حسن (ع) به عنوان قرارگاه بین دستگاهی با مدیریت سپاه فعال شد که برخی دستگاه‌ها در آن عضویت داشتند. در ادامه کار برخی ماموریت‌های دیگر در ذیل فعالیت‌های این قرارگاه تعریف شد و در نهایت با تدبیر رهبر انقلاب کمک‌ها به سمت کمک‌های پایدار سوق پیدا کرد.

رئیس بسیج سازندگی همدان بیان کرد: در راستای عمل به دستور رهبر انقلاب قرارگاه امام حسن (ع) به سمت کارهای زیرساختی همچون جهاد آبرسانی رفت، از این رو در گام نخست آبرسانی به 8 هزار روستای بالای 20 خانوار تعریف شد.

وی با این توضیح که در ادامه روند کار 9 عرصه خدمت‌رسانی در حوزه فعالیتی این قرارگاه تعریف شد، گفت: ایجاد راه روستایی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار ما بعد از جهاد آبرسانی است که در توسعه و پیشرفت روستاها اهمیت بسیار دارد.

قره‌باغی مطرح کرد: قرارداد ما در استان احداث و ترمیم 635 کیلومتر است که از این مقدار 130 تا 140 کلیومتر احداث راه و مابقی ترمیم یا روکش آسفالت است. از این رو در فاز اول 6 تا 7 روستا شامل اجرای این طرح می‌شوند که ارزش ریالی آن 400 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر پروژه‌های با اهمیت برای ما در عرصه روستایی، تامین آب کشاورزی روستاها است، گفت: در گذشته ما داشته‌های ارزشمندی مانند قنوات داشتیم که برخی از آنها چند 10 کلیومتر طول داشته و حتی برخی از آنها نیز دو طبقه بودند. از این رو برای احیای این سرمایه ارزشمند و استفاده بهینه از آنها،  قراردادی با جهاد کشاورزی منعقد شده که بر این اساس هزار میلیارد تومان سهم استان است که شامل لایروبی و احیای قنوات، انتقال آب از محل تامین تا مصرف و سازه‌های ذخیره‌سازی می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی همدان بیان کرد: در بخش ساخت مسکن محرومان نیز مقرر شد 40 هزار مسکن برای محرومان در سطح کشور احداث شود که سهم استان 800 واحد بود که خوشبختانه ساخت آنها سال قبل به پایان رسید. البته 55 واحد دیگر به سهمیه استان اضافه شد که روند ساخت این تعداد نیز با پیشرفت خوبی همراه بوده است.

وی با تشریح برنامه‌های این نهاد در بخش اقتصاد مقاومتی به معرفی بخش‌های مختلف دهکده اقتصاد مقاومتی همدان پرداخت و عنوان کرد: مرحله ساخت بخش‌هایی از این مجموعه تمام  شده و بخش‌هایی از آن نیز آماده بهره‌برداری است. ناگفته نماند برای ساخت این دهکده نزدیک به 18 میلیارد تومان هزینه شده که 3 میلیارد آن توسط استان و مابقی از سوی سپاه تامین شده است.

قره باغی بیان کرد: سال گذشته 130 میلیارد تومان تسهیلات خود اشتغال‌زایی پرداخت شده که به واسطه آن 1500 شغل ایجاد شده است. در کنار این برنامه صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز برای کمک به افراد ایجاد شده که امروز نزدیک به 45 هزار نفر پیرامون آن فعال شده و 99 تعاونی از دل این صندوق های بیرون آمده است که آمار اشتغال آنها در سال حداقل بیش از هزار نفر است.

وی درباره جهاد درخت کاری نیز از  کشت 26 هزار نهال در 319 هکتار از اراضی استان خبر داد و گفت: سهمیه استان 12 میلیون نهال در 4 سال است  که به تدریج با همکاری منابع طبیعی محقق خواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی همدان با این توضیح که در بخش جهاد روشنایی نیز با وجود مشکلات بسیار بالاخره قرارداد منعقد شده و 30 پنل وارد استان شده است. مطرح کرد: برای اجرای این طرح 3 هزار نفر متقاضی مشارکت داشتند که 960 نفر از آنها تایید شد و در نهایت 350 نفر به مرحله نهایی یعنی قرارداد خرید تضمینی رسیدند، بنابراین پس از طی این مراحل به‌زودی نصب پنل‌ها و ایجاد نیروگاه 5 کیلوواتی را محقق خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما