شناسهٔ خبر: 67647641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیا پشه آئدس در خوزستان مشاهده شده است؟

اهواز - رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:تاکنون پشه مهاجم آئدس در استان خوزستان صید و شناسایی نشده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری نیا صبح امروز شنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: پشه آئدس دارای ظاهری شبیه پشه و حشرات است ولی در قسمت پاهای خود سفید رنگ است و علاقه زیادی به خون خواری دارد.

وی ادامه داد: بیشترین زمان گزش این پشه در اوایل طلوع و غروب آفتاب است و در روز انجام می‌شود و روزانه می‌تواند ۱۰ نفر را مبتلا کند و در برابر انواع سموم مقاوم است و تخم ریزی خود را در آب‌های راکد، لاستیک و تایرهای فرسوده، محل تخلیه نخاله ساختمانی و زباله‌ها انجام می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پشه آئدس دارای ۲ گونه مهاجم و غیر مهاجم است. نوع مهاجم ناقل سه نوع بیماری است که شایع‌ترین آن تب دنگی به شمار می‌رود.

بختیاری نیا افزود: پشه غیر مهاجم غیر ناقل است و تاکنون نوع پشه مهاجم آئدس در استان خوزستان صید و شناسایی نشده است ولی اقدامات لازم برای مقابله با این پشه در استان فراهم شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا روز نوزدهم تیر ماه ۱۴۹ فرد مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۱۳۰ نفر سفر به امارات متحده عربی داشته‌اند.

بختیاری نیا با اشاره به اینکه تاکنون این بیماری در ۹۰ کشور جهان گسترش یافته است، اظهار کرد: این بیماری در کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، پاکستان، افغانستان مشاهده شده است.

وی بیان کرد: در کشورمان در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان این بیماری مشاهده شده است و با توجه همسایگی بوشهر با استان خوزستان اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پشه آئدس و تب دنگی صورت گرفته است.

نظر شما