شناسهٔ خبر: 67646782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

کنعانی مقدم: نیروهای انقلاب در شوک از دست دادن شهید رئیسی نتوانستند انسجام لازم را برای حضور در انتخابات داشته باشند / رقابت آقای جلیلی و قالیباف باعث ریزش آرای اصولگرایان شد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: با توجه به اینکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور بیشتر از ۵۰ روز فرصت نداده بود، جریان نیروهای انقلاب همچنان در شوک از دست دادن آقای رئیسی بودند و نتوانستند انسجام لازم را برای حضور نیروهای خود و سازمان‌دهی‌شان در انتخابات داشته باشند.

صاحب‌خبر - پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 1116215_671.jpg

ایلنا: فعال سیاسی اصولگرا گفت: با توجه به اینکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور بیشتر از ۵۰ روز فرصت نداده بود، جریان نیروهای انقلاب همچنان در شوک از دست دادن آقای رئیسی بودند و نتوانستند انسجام لازم را برای حضور نیروهای خود و سازمان‌دهی‌شان در انتخابات داشته باشند.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ارزیابی پیروزی پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عوامل مختلفی در پیروزی آقای پزشکیان وجود داشت. اولین مورد عدم‌انسجام در جبهه انقلاب بود که در انتخابات‌های گذشته تلاش می‌کرد از یک نامزد حمایت کند؛ اما این‌بار تعدد نامزدها و رقابت در جریان اصولگرایان باعث ایجاد خلایی در جبهه انقلاب شد و آقای پزشکیان از همین خلاء بهره گرفت. تجمیع نارضایتی‌ها و آرای خاکستری موجب شد توقعی در مردم شکل گرفت که با انتخاب یک چهره غیراصولگرا می‌توانند مسائل و مشکلات‌شان را حل کنند، بنابراین پای صندوق آمدند و به آقای پزشکیان اقبال نشان دادند.

وی افزود: همچنین خیلی‌ از افرادی که حتی نمی‌خواستند رأی دهند، به این نتیجه رسیدند که رأی‌شان می‌تواند اثرگذار باشد و فکر کردند می‌توانند کسی را انتخاب کنند که صدای ‌آنها را می‌شنود و نسبت به خواسته‌ها و مطالبات آنها عکس‌العمل نشان می‌دهد. مسأله بعدی هم با توجه به اینکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور بیشتر از ۵۰ روز فرصت نداده بود، جریان نیروهای انقلاب همچنان در شوک از دست دادن آقای رئیسی بودند و نتوانستند انسجام لازم را برای حضور نیروهای خود و سازمان‌دهی‌شان در انتخابات داشته باشند. همچنین رقابت آقای جلیلی و قالیباف باعث ریزش آرا شد و فرصت را برای پیروزی آقای پزشکیان فراهم کرد. مسأله بعدی مربوط به شخصیت خود آقای پزشکیان بود. خیلی از مطالبات مردم را با صداقت مطرح کرد و بیان همین مطالبات باعث جذب آرا شد، بخشی از آرای خاکستری به سمت ایشان رفت.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان نیاز به چه عواملی دارد تا نظر ۵۰ درصدی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند را جلب کند، گفت: دو کار باید انجام شود؛ یکی آنکه برای آن ۱۳ میلیونی که به آقای جلیلی رأی دادند برنامه‌ای داشته باشد؛ نمی‌شود آنها را از گردونه خارج کنند. پیروزی در انتخابات این معنا را ندارد که اکثریت حاکمیت را داشته باشد و اقلیت نفی شود. رقابت سنگین و نزدیک بوده و بالاخره ۱۳ میلیون رأی پتانسیل زیادی دارد و اگر ایشان بتواند آرای آقای جلیلی را به سمت خود جذب کند، بخش مهمی از مشکلات را حل کرده است.

وی افزود: مسأله بعدی آنکه آن نظر قشر ۵۰ درصدی که به انتخابات نیامدند این است که بر عملکرد دولت نظاره خواهند کرد. حداقل در ۴ سال اول به قضاوت خواهند نشست و تصمیم می‌گیرند که آیا ریاست جمهوری آقای پزشکیان برای ۴ سال بعد تمدید شود یا رأی ایشان برگردد.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان برای ایجاد اجماع ملی در میان تمام گرایشات سیاسی به دور از هر اختلاف نظر چه کاری باید انجام دهد، گفت:‌ قطعا تعامل با جریان‌های سیاسی در یک فضای دموکراتیک شرط رعایت حقوق اقلیت است. اینطور فکر نکند آنهایی که فقط به ایشان رأی دادند صاحب نظر هستند. قوه‌مقننه در اختیار جریان اصولگرایی است؛ قوه‌قضائیه خارج از حیطه مداخلات قوه‌مجریه بوده و مستقل است. بسیاری از نهادهای مختلفی که در کشور اثرگذار هستند ممکن است اختلاف‌نظرهایی با آقای پزشکیان داشته باشند. اگر ایشان در دولت به سمت اجماع و به کارگیری همه نیروها تلاش کند، می‌تواند بخشی از هم‌گرایی را با به کارگیری نیروهای کارآمد ایجاد کند. در غیر این صورت اگر بخواهد دیگران را نفی کند و فقط با اثبات خود عمل کند، در حل مشکلات کشور موفق نخواهد شد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما